Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 10:48 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 72 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Koepel aangepast
BerichtGeplaatst: vr 29 sep, 2023 19:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 apr, 2023 14:07 pm
Berichten: 106
Woonplaats: Kemzeke
De goede raad ter harte genomen en er mee aan de slag gegaan.
Allereerst de koepel losgesneden van de watten. Daarna de luiken terug ingesmeerd met wat tamiya thin cement om de vorige laag wat op te lossen en zo de luiken terug open te krijgen. Met wat druk erop is dat redelijk goed gelukt.
Om het licht verder door te laten naar boven toe, de bovenkant van de watten eraf geknipt. En deze stukken ineens gebruikt om de openingen op te vullen zodat de ontploffing de luiken ook daadwerkelijk open duwt.
Eerst de luiken in de gewenste positie gelijmd, dan de watten met een pincet in de opening aangebracht zodat het er door lijkt te komen. Hier en daar de watten wat bij moeten verven omdat met het open trekken en in positie lijmen er her en der wat teveel wit tevoorschijn was gekomen.
Alle onderdelen terug op de juiste plaats gelijmd en ineens getest of het licht ook daadwerkelijk erdoor komt. Op onderstaande foto's misschien nog niet zo heel hard, maar als het donker genoeg is, ga ik er wel vanuit dat het licht er mooi gaat doorkomen.

photo 587516

photo 587515

photo 587514

photo 587518

photo 587519

Nadien verder gewerkt aan het diorama gedeelte. Een gleuf gemaakt waar de kabels vanonder de tank door tot aan de rand kunnen komen. Hierdoor kan ik een koppelstukje hangen aan de buitenkant van het diorama, waardoor ik de rest van de bekabeling kan loskoppelen voor verplaatsing. Het bovenstel van de tank is trouwens ook gewoon vastgeklikt op het onderstel zonder te lijmen. Als er dan iets met de verlichting mis is, kan ik daar makkelijker terug aan. Het bovenstel komt er zeker niet makkelijk af, maar wel makkelijker dan moest het vastgelijmd zijn :wink:
Met de extra stukjes styropur die ik uit de gleuf heb gehaald, hier en daar wat verhoging gemaakt voor het landschap.
Dit alles ingesmeerd met een mengsel van 1/1/4 pva-lijm/water/tegelvoegsel. Heb een tijd geleden eens iets gezien op YT over het gebruik van tegelvoegsel voor diorama's en ik vind het zelf toch ook wel heel handig werken. Hier heb ik het als een soort plamuursel gebruikt, maar je kan het ook droog aanbrengen en dan erna bevochtigen en lijmen. En je vind het in allerlei kleuren :wink:
Met dit mengsel aan te brengen, is ineens de styropur weggewerkt en krijg je ineens een soort ondergrond. Deze kan je gemakkelijk bewerken en eens droog ook gemakkelijk verven. Waar de gleuf is, komt eens als de tank op zijn plaats staat ook nog iets over, zodat de gleuf niet meer zichtbaar is.

photo 587512

photo 587513

_________________
Bezig met: M48 AVLB Gepland: CP Dingo & LMV Afgerond: Bulldozer; PzKpfw IV ausf. G; KV-2


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 29 sep, 2023 21:54 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Die laatste foto van de tank vn bovenaf geeft wel een heel mooi beeld, je hoort zowat de knal

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 30 sep, 2023 8:56 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2818
Woonplaats: Dongen
De aanpassingen ogen heel gaaf. Net wat Bert zegt je hoort de knal bijna.

De geschilderde watten in combinatie met het lampje ogen echt heel realistisch. Ben benieuwd naar het uiteindelijke resultaat.

Bas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 30 sep, 2023 14:46 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 27 mei, 2005 13:27 pm
Berichten: 2512
Woonplaats: Den-Haag
Mooie knal hoor. Leuk gemaakt.

Maar waardoor ontstaat de ontploffing?
Moet er niet ergens een impact zijn? Of steekt er iemand een peukie op :roll:

Peter.

_________________
Bekijk mijn nieuwe homepage:

http://peter-stoof-modelbouw.jouwweb.nl/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 30 sep, 2023 15:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2823
Woonplaats: Leiderdorp
Gaaf project. Door middel van die gekleurde verlichte watten krijg je een realistische explosie.

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Herbegin diorama
BerichtGeplaatst: za 07 okt, 2023 16:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 apr, 2023 14:07 pm
Berichten: 106
Woonplaats: Kemzeke
Bedankt allemaal voor de positieve berichten. Doet me deugd dat de aanpassingen zijn effect opleveren.

@Peter: Laat ons zeggen dat de inslag net tussen koepel en hull is. Zo realistisch heb ik het niet gemaakt dat ook dat te zien is. Niemand is perfect :wink:

Vorig weekend had ik de zijkanten voorzien van een styropur primer en gisteren wou ik er het steeneffect opspuiten zodat het dezelfde afwerking kreeg als de KV-2. Jammer genoeg werkt die spuitbus niet meer mee. Om terug zo'n nieuwe spuitbus te kopen enkel voor dat diorama zag ik dan ook weer niet zitten, dus dan maar besloten om het te proberen met fineer. Ik volg Martin Kovac (Night Shift) op Youtube en hij gebruikt altijd fineer voor de zijkanten van zijn diorama's af te werken. Eerst verfde hij deze altijd zwart, maar de laatste tijd gebruikt hij een soort houtbeits en dat oogt voor mij veel mooier. Dus waarom dat ook eens niet proberen.

Wegens het eerst te proberen met de steenverf, ben ik wel opnieuw moeten beginnen met een vers stukje styropur. De bodem kwam er nog redelijk goed af en kon ik opnieuw gebruiken om zo de maat weer te snijden. Deze keer ineens een gleuf en gat voorzien voor de bedrading zodat hij langs onder kan lopen ipv zoals ik het eerst voorzien had langs boven en het dan dicht te maken. Zo kan ik alles ineens bewerken en heb ik ook niet de kans dat er kleurverschil of dergelijke optreed.

photo 587762

In de zijkant van het fineer komt dan ook nog een gleufje onderaan, zodat het diorama niet op de bedrading ligt, maar dat hij via de gleuf loopt en aan de zijkant uitkomt. Enkel zien dat ik het gat bovenaan open hou.

photo 587761

photo 587763

Nadat de 4 zijden met de fineer met dubbelzijdige tape aangebracht waren, de hoeken waar nodig opgevuld met houtvuller en de bovenranden bijgesneden zodat het wat meegolft met het landschap.

photo 587760

Zoals je kan zien zijn er ook al 2 diepe gleuven gemaakt waar de sporen komen.

De volgende stap zal het fineer al kleuren worden om dan terug het landschap op te bouwen.

_________________
Bezig met: M48 AVLB Gepland: CP Dingo & LMV Afgerond: Bulldozer; PzKpfw IV ausf. G; KV-2


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Beits en tegelvoegsel
BerichtGeplaatst: za 14 okt, 2023 13:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 apr, 2023 14:07 pm
Berichten: 106
Woonplaats: Kemzeke
Ondertussen 3 lagen beits aangebracht op het fineer, zodat het wat donkerder is geworden.
Misschien dat het nog wat donkerder mag, maar dat ga ik op het einde bekijken. Er kan altijd nog een laagje bij, maar er eentje afhalen is moeilijk :wink:

photo 587992

photo 587990

Eens dit goed gedroogd was, schilderstape aangebracht en deze met een fijn mesje bijgesneden zodat het gelijk loopt met het fineer.
Dan met een mengeling van tegelvoegsel, pva-lijm en water een papje gemaakt en de styropur bedekt.
In het gat in het midden had ik simpelweg een propje wc-papier gestoken, zodat dit open bleef en eens alles bedekt, het er terug uitgetrokken.
Hier en daar nog wat bijgewerkt zodat alle styropur bedekt is en goed de spleten aan de randen. Nu enkel laten uitharden.

photo 587991

_________________
Bezig met: M48 AVLB Gepland: CP Dingo & LMV Afgerond: Bulldozer; PzKpfw IV ausf. G; KV-2


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 24 okt, 2023 7:58 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 apr, 2023 14:07 pm
Berichten: 106
Woonplaats: Kemzeke
Wegens een nogal druk programma op't werk, wil de eindafwerking niet zo snel vlotten als gehoopt, maar langzaam maar zeker komen we er wel.
Ondertussen het diorama voorzien van een zwarte primer.

photo 588045

En daar dan een mooi grastapijtje op gezaaid.

photo 588851

Momenteel ben ik nog bezig om enkele varens te verven om deze er nog bij te zetten en dan als laatste stap moet het spoor waar er gereden is nog wat voorzien worden van modder en deze modder dan ook nog wat verwerken op de tank en dan zou alles klaar moeten zijn.

Bert

_________________
Bezig met: M48 AVLB Gepland: CP Dingo & LMV Afgerond: Bulldozer; PzKpfw IV ausf. G; KV-2


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 25 okt, 2023 14:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2823
Woonplaats: Leiderdorp
Nou prima ondergrondje hoor. Mr. Nightshift zal trots zijn :brouw:

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 26 okt, 2023 8:38 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 apr, 2023 14:07 pm
Berichten: 106
Woonplaats: Kemzeke
david schreef:
Nou prima ondergrondje hoor. Mr. Nightshift zal trots zijn :brouw:



Dank je David.

_________________
Bezig met: M48 AVLB Gepland: CP Dingo & LMV Afgerond: Bulldozer; PzKpfw IV ausf. G; KV-2


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 72 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 41 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement