Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 20:39 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: 1/35 Pz. Kpfw. VIII Maus
BerichtGeplaatst: vr 28 apr, 2023 20:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 11 maart, 2017 17:12 pm
Berichten: 172
Woonplaats: Zwolle
Zo, tijd voor weer een verslagje.

De laatste tijd volg ik vrij veel modelbouwers op youtube. Met name Martin Kovac (Nightshift) laat wat mij betreft hele gave dingen zien met 1/35 pantservoertuigen. Hierdoor geïnspireerd geraakt, heb ik ook een 1/35 tank aangeschaft. Een 'normaal' 1/35 model was mij niet groot genoeg, dus ik ben meteen voor de zwaarste tank uit de geschiedenis gegaan: De Maus! Alles aan dit apparaat is over the top:
    - Lengte: 10 meter
    - breedte en hoogte: +- 3,6 meter
    - Bepantsering: 240 mm op het dikste punt
    - Bewapening: 75 mm kanon ALS COAX! en een 128 mm KwK 44/L55 als hoofdbewapening
    - Gewicht: Slechts 188 ton

Totaal onzinnig natuurlijk. Het ding was veel te zwaar, verbruikte teveel brandstof, was ontzettend kwetsbaar voor luchtaanvallen en totaal niet mobiel genoeg. Het bleef bij twee prototypen

De gebruikte kit is die van Hobby 2000. Dit zijn dezelfde mallen als de Takom kit (die schijnt beter te zijn dan de Trumpeter).
photo 579740

Om eerlijk te zijn speel ik met dit bouwverslag een beetje vals... De tank zit namelijk al in elkaar en staat al in de basiskleuren. ik wil mij in dit verslag vooral gaan focussen op de verwering. (mocht dit niet de bedoeling zijn, dan mag dit topic uiteraard verplaatst of gesloten worden)

Dat gezegd hebbende, het bouwen van deze kit is niet bijster interessant. Het grootste gedeelte van de onderdelen zit in de wielen en de rupsbanden.
Check bijvoorbeeld deze foto van de handleiding. Het bouwen van een set wielen:
photo 579742
"zet om te beginnen even 24(!) draagarmen in elkaar..."

Het wordt nog leuker met de rupsbanden:
photo 579741
55 schakels per kant, 3 onderdelen per schakel :roll:

De eerlijkheid gebied mij om te zeggen dat je dan wel hele gave, volledig beweegbare rupsen krijgt:

photo 579743

Deze kit valt verder erg goed in elkaar en ik kan hem iedereen aanraden. Ik ben tijdens de bouw geen problemen tegengekomen. Een tip voor een ieder die deze kit ook gaat bouwen: De handleiding geeft aan om eerst alle draagarmen aan de romp te monteren én daarna de zijkanten vast te maken. Probleem is dan dat je erg lastig bij de wielen kan om alles te schilderen en te verweren.
Op deze manier dus:
photo 579769

Ik heb ontdekt (door te lezen op internet :roll: ) dat je ook eerst de zijkanten kunt vastplakken. Je kunt daarna met wat frommelen de draagarmen op hun plek klikken. Spanwiel en sprocket wel eerst bevestigen (draaibaar houden zodat je ook de rupsband nog kunt plaatsen).
Waar je ook op moet letten is het feit dat de bovenkant van de tank onder de zijkanten vastklikt. Daar is het belangrijk dat je wél de volgorde van de handleiding volgt. Dus eerst één zijkant vastmaken, daarna de bovenkant (bestaat uit drie delen: voorkant, achterkant en dak) en daarna de andere zijkant. Alles past dan perfect zonder kieren. De koepel bestaat bijna in zijn geheel uit één stuk (met gietstructuur en lasnaden).
Zo dus:
photo 579770

en dan:
photo 579771

Dit is hoe de tank er nu bij staat:

photo 579745

photo 579746

photo 579747

photo 579744

Op de laatste foto is al een beetje te zien wat mijn volgende stap is. Ik wil realistische chipping aanbrengen. Ik ben begonnen met een iets lichtere versie van de basiskleur en daaroverheen met een soort donkergrijze staalkleur. Ik vind het geheel nog steeds wat vlak... Misschien dat ik met washes nog iets meer diepte kan creëren? Ik hoor het graag!

photo 579748

Ik ben tot nu toe alleen bezig geweest met de voorste spatborden. Zodra ik een methode heb gevonden die een beetje werkt, zal ik natuurlijk alle logische plekken meepakken.

Mocht iemand mij kunnen helpen met ideeën of tips, dan zijn die natuurlijk altijd welkom! :brouw:

Erik


Laatst bijgewerkt door Erik1404 op za 29 apr, 2023 21:09 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 29 apr, 2023 20:54 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11869
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Erik, het is inderdaad de bedoeling dat je ook de bouw van het model laat zien. Een aantal bouwers focust zich liever op verwering maar iemand die je verslag leest om te weten hoe de kit wegbouwt kan wat op zijn honger blijven aangezien de hull plots in elkaar zit. Het zou al mooi zijn als je bij de intro foto's kan tonen van de inhoud. Laat ook tussen alle foto's een spatie.

Bij deze tank zou je kunnen zeggen dat verfschade onwaarschijnlijk is als de tank zich al nauwelijks over effen terrein kon bewegen zonder weg te zakken. Je kan aan de zijkanten krassen maken en er zal ook heel wat stof op gekomen zijn.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 03 mei, 2023 20:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 11 maart, 2017 17:12 pm
Berichten: 172
Woonplaats: Zwolle
Oké ik ben verder gegaan met de Maus.

Om te beginnen heb ik de rupsbanden een kleurtje gegeven. Antraciet (zwart is té zwart) met een drybrush van metaal.
photo 579913

photo 579912

Hier komt nog een wash met wat roestkleuren en modder en dergelijke op.

Daarna ben ik verder gegaan met het chippen van de tank. Eerst met een sponsje met een iets lichtere kleur dan de basiskleur. Die heb ik gemaakt door er een paar druppeltjes Tamiya Buff (XF-57) doorheen te mengen. Daarna heb ik met donkergrijs en ijzer een metaalkleurtje gemaakt. Hiermee heb ik met een kwast met een scherpe punt, de grootste chips ingekleurd. Doordat er nog een randje van de lichte verf zichtbaar blijft, krijg je een heel leuk 3d effect.

photo 579907

photo 579908

photo 579909

photo 579910

photo 579911

Om eerlijk te zijn ben ik super tevreden over hoe deze techniek heeft uitgepakt. Het was even zoeken naar de juiste kleuren maar daarna ging het allemaal prima.
Ik heb al wel gemerkt dat het belangrijk is om niet teveel te chippen. (zie voorkant) En hoe groter de chip, hoe beter je ziet dat het eigenlijk laagjes verf zijn en geen echte krassen.

Ik wil nu de grootste chips een washje geven met een roestkleurtje. Het blanke metaal gaat natuurlijk roesten als de verf eraf is.

Tips en trucs zijn altijd welkom :brouw:

Erik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 04 mei, 2023 12:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 apr, 2023 14:07 pm
Berichten: 106
Woonplaats: Kemzeke
Almighty Maus :D Misschien ook leuk om te weten, slechts 1 van de 2 prototypes had een koepel en bewapening gekregen.

Night Shift vind ik ook heel interessant om te volgen. Samen met Panzermeister36.

Zoals Martin Kovac het zelf dikwijls zegt, chipping zit hem in het detailwerk, dus als je teveel doet, is het niet meer subtiel en wordt het ook minder mooi.
De manier met de lichtere kleur vlekken maken en dan met de donkere kleur deze vlekken inkleuren vind ik ook een goede methode. Ziet er best aardig uit.

Voor het roesteffect raad ik pigment aan, zo creëer je nog meer het 3D effect.

_________________
Bezig met: M48 AVLB Gepland: CP Dingo & LMV Afgerond: Bulldozer; PzKpfw IV ausf. G; KV-2


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 mei, 2023 18:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 11 maart, 2017 17:12 pm
Berichten: 172
Woonplaats: Zwolle
Nadat ik de de chips had aangebracht, ben ik aan de knutsel gegaan met olieverf. Daar had ik nog nooit mee gewerkt, dus dat was even experimenteren.

Een van de dingen die ik zag, was de het aanbrengen van stofsporen rondom alle luiken op het koepeldak. Dus dat heb ik geprobeerd:

photo 581015

Daarna heb ik met roestkleurige olieverf de chips en de uitlaten bewerkt:
photo 581016

photo 581017

photo 581018

photo 581019

Hier maakte ik de fout dat ik op sommige chips teveel olieverf gestipt heb. Daardoor is het blenden erg lastig. Al met al ben ik wel tevreden over het effect.

Om de tank af te maken, heb ik met een product van Vallejo (wheatering effects) modder aangebracht op de rupsbanden en de onderkant van de romp:

photo 581014

photo 581012

En daarmee was de Maus af en kon hij een plaatsje krijgen in de vitrine (die nu meteen vol zit):

photo 581013

Tips en trucs zijn altijd welkom :brouw:

Erik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 mei, 2023 22:21 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 15 maart, 2008 15:03 pm
Berichten: 1402
Mooi gedaan maar niet korrekt. Geen van de twee exemplaren hebben deelgenomen aan de strijd.
Een is amper weg gekomen uit Kummersdorf en de andere iets verder maar werd door de bemanning vernietigd. Van de twee is een exemplaar gemaakt en staat in een tankmuseum in Rusland.
Als je foto's van de Maus ziet is er niet veel verwering, vervuiling of chipping te zien.

Evengoed heb je er een mooi model van gemaakt.

Rob.

_________________
Ik ben nergens geschikt voor
Maar daar ben ik heel goed in


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 25 mei, 2023 17:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 11 maart, 2017 17:12 pm
Berichten: 172
Woonplaats: Zwolle
Citaat:
Mooi gedaan maar niet korrekt. Geen van de twee exemplaren hebben deelgenomen aan de strijd.
Een is amper weg gekomen uit Kummersdorf en de andere iets verder maar werd door de bemanning vernietigd. Van de twee is een exemplaar gemaakt en staat in een tankmuseum in Rusland.
Als je foto's van de Maus ziet is er niet veel verwering, vervuiling of chipping te zien.


Dat is mij bekend. Ik vind alleen dat een model er in de eerste plaats interessant uit moet zien. Realisme komt op de tweede plaats.

Daarnaast draagt deze tank de insignes van de 505 Schwere panzerabteilung, en dat is in het echt ook niet gebeurd. Dus je zou dit model kunnen zien als een 'what-if'.
Wat als de Maus wel in massaproductie genomen was en in de laatste maanden mee had gedaan aan de slag om Duitsland?

Erik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: tsjopper bob en 55 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement