Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 23:04 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 07 okt, 2022 20:42 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 06 okt, 2022 20:19 pm
Berichten: 9
Na zeer lange tijd deze hobby weer opgepakt. In mijn jongere jaren heb ik ook aan modelbouw gedaan maar wegens te veel hobby's, andere interesses en starten met huisje boompje beestje is deze hobby helemaal in de vergetelheid geraakt. En nu gaan we het weer proberen met dit bakbeest.
Ik heb deze aangeschaft omdat ik het een hele stoere verschijning vind (toen ik de doos opende dacht ik er even iets anders over) :lol: maar kijk er enorm naar uit.

Het gaat dus om de M1070 truck en M1000 heavy equipment trailer van Hobby Boss. Ik heb foto's gemaakt van de inhoud maar eerst even wat info.

De Oshkosh M1070 is een Amerikaanse militaire trekker, die voornamelijk bestemd is voor het transport van tanks. De productie van het voertuig begon in 1992. De auto wordt aangedreven door een enkele Detroit-Diesel of Catterpilar dieselmotor met een vermogen van 500 of 700 pk. De trekker is 9,09 meter lang en 2,59 meter breed. De topsnelheid ligt tussen de 72 en 81 km/u. De M1070 is ontwikkeld voor de behoeften van de Amerikaanse strijdkrachten, die eind jaren tachtig een nieuwe trekker voor de zware M1 Abrams MBT's zochten. De basisversie van het voertuig is het M1070A0-model, dat in totaal in ongeveer 2500 eenheden aan het Amerikaanse leger werd geleverd. De eerste bestelling voor een gemoderniseerde versie (M1070A1) begon in 2011. Er werd ook een versie gemaakt van de M1070F, die wordt/werd gebruikt door het Britse leger. In 2008 werd ook de versie Global HET gelanceerd, die vooral gericht is op exportmarkten. De M1070 voertuigen werden gebruikt tijdens operaties in Afghanistan na 2001 en tijdens de Irak-oorlog van 2003.

De M1000 is een moderne Amerikaanse auto-oplegger ontworpen voor het vervoer van zware gevechtsvoertuigen, vooral tanks. Het gewicht van de oplegger is ca. 22.800 kg en het maximale praktische laadvermogen bereikt ca. 63.500 kg, hoewel de oplegger in theorie tot 80 ton kan vervoeren, maar met een duidelijke verlaging van de maximale snelheid. De lengte van de M1000 oplegger is 15,8 meter, de lengte van de laadruimte 10,58 meter. De M1000-oplegger is ontwikkeld door Southwest Mobile Systems (nu DRS Technologies) voor de behoeften van de Amerikaanse strijdkrachten, die halverwege de jaren tachtig op zoek gingen naar een oplegger voor het wegtransport van de nieuwe M1 en M1A1. Abrams belangrijkste gevechtstanks. De M1000 oplegger heeft maar liefst 40 wielen en is hydropneumatisch geveerd. De M1000 is voornamelijk bedoeld om te werken met de M1070 trekker in elke versie.

En dan nu de doos met inhoud. Toen ik hem open maakte dacht ik even "waar begin ik aan" maar dat maakte al vlug plaats voor enthousiasme en blijdschap. Mijn laatste model stamt immers ergens uit de jaren 80 van de vorige eeuw en dat was lang niet zo indrukwekkend als dit.

photo 565874

photo 565875

photo 565876

photo 565877

photo 565878

photo 565879

photo 565880

photo 565881

photo 565882

photo 565883

photo 565884

Een paar zakjes met banden (heel veel banden),schokbrekers voor de oplegger, touwtjes en een zwarte kabel om (lucht)leidingen te maken.

photo 565885

photo 565886

En pe wat (ook) nieuw is voor mij. Uiteraard mogen de decals niet ontbreken.

Morgen op jacht naar een snijmat, mesjes, lijm en dergelijke en dan kan het feest gaan beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 07 okt, 2022 22:35 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 27 mei, 2005 13:27 pm
Berichten: 2511
Woonplaats: Den-Haag
Hoi Wim,

Leuk om zo de hobby weer op te pakken.
Dat is nog al een uitdaging en ook met al het PE.
Een hele kluif denk ik maar wens je alvast veel succes maar vooral ook veel plezier.

Peter.

_________________
Bekijk mijn nieuwe homepage:

http://peter-stoof-modelbouw.jouwweb.nl/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 08 okt, 2022 10:47 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 jun, 2015 18:55 pm
Berichten: 74
Deze ga ik zekers volgen. Heb ze nu meerdere malen van dichtbij mogen bewonderen de M1070.
Welke ga je maken? In 3 kleur camo of de desert camouflage?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 08 okt, 2022 16:54 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 06 okt, 2022 20:19 pm
Berichten: 9
Ik hou hem in desert camo, om de één of andere reden vind ik hem zo het meest tot zijn recht komen.

De eerste onderdeeltjes zijn verwerkt, 20 stuks om precies te zijn. En wat krijg je dan?

photo 565899

Dan krijg je zowaar 3 onderdelen die tussen de chassis balken komen te zitten.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 08 okt, 2022 22:23 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11869
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Ik heb ook al meermaals voor dit model gestaan en het net niet gekocht. Ik zag wel online een filmserie waar ze met een civiele versie van deze truck depannage-opdrachten uitvoeren. Daar is hij in fluokleuren geschilderd. Maar zandkleur staat hem toch het beste...



Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 okt, 2022 19:43 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 06 okt, 2022 20:19 pm
Berichten: 9
Steven
Ik heb jou verslagen eens bekeken en wat jij maakt is echt heel erg mooi. Mocht je deze ooit aanschaffen dan weet ik zeker dat er iets bijzonder moois komt te staan.

Vandaag na de F1 (met pauzes tussendoor) weer een beetje bezig geweest. Iets wat in de plaats komt voor de motor, wat koppelingen, tussenbalkjes, volgens mij een versnellingsbak en mijn eerste pe stukje.

photo 566039

photo 566040

photo 566038

Dat pe stukje is voor de verlichting en komt achter tussen het chassis. Ik moet alleen nog even met een schuurpapiertje over het plastic voor wat overtollig lijm weg te halen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 10 okt, 2022 7:42 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11869
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt, Wim, het toeval wil dat ik net al een andere combinatie gekocht heb, de Dragon Wagon met trailer. Maar misschien komt het er nog eens van.

Het stukje zit er toch recht op, dat is wat telt. Verder zou je nog kunnen opmerken dat er een gietnaadje op de trekhaak zit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 13 okt, 2022 13:49 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 03 sep, 2004 20:08 pm
Berichten: 9942
Woonplaats: Kaatsheuvel
Ik ben niet zo thuis in de miliraire categorie, maar ik hou wel van grote projecten. Dit is er wel eentje die straks een complete boekenplank in beslag neemt. Hoe groot het wordt het geheel straks?
Verder zie ik een mooie verzameling aan extra's. Altijd leuk om details toe te voegen

Arno

_________________
Arno
https://www.instagram.com/arno.smulders78/

WIP:
Porsche 911 964 Carrera RS
Porsche 935 1978 Moby Dick


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 14 okt, 2022 11:10 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 06 okt, 2022 20:19 pm
Berichten: 9
Zo uit mijn hoofd word hij ongeveer 62 cm lang. De extra's zitten bij deze kit en zijn (denk ik) inderdaad een leuke toevoeging. Met pe heb ik geen ervaring dus daar kan ik niets over zeggen.
Militair vind ik wel leuk maar dan wel de ondersteunende eenheden zoals bergingstanks, transporters (zoals deze), brandstof/personeels transport etc.

Dit weekend eens verder gaan met het chassis, als ik het zo eens bekijk (en een ander had het ook al gemeld in zijn verslag) zijn dat al meer onderdelen als een gemiddeld bouwpakket :wink:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 16 okt, 2022 13:27 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 06 okt, 2022 20:19 pm
Berichten: 9
Ik ben een stukje verder, wel met vallen en opstaan maar dat is mijn eigen schuld. Moet ik maar beter opletten. Ik had namelijk onderdelen verkeerd om gemonteerd en een onderdeel aan de verkeerde kant. Een wijntje en babbelen en plakken tegelijk gaat in mijn geval niet zo goed samen :lol: Dus dat eerst maar hersteld.

photo 566392
Deze twee onderdelen zaten verkeerd om.

photo 566394
En de beugel die op het chassis komt zat aan de verkeerde kant.

Ik heb overigens eerst de gietnaad op de trekhaak verwijderd waar Steven mij op attendeerde. Het was minimaal maar na het spuiten denk ik dat je hem beter had gezien.
En na reparatie en rustig verder plakken staat hij er nu zo bij.

photo 566388

photo 566389

photo 566391

photo 566393

photo 566396

De volgende stappen zijn de wielophanging. Ook hier weer veel onderdeeltjes, ik geloof dat het totale chassis iets van 15 bouwstappen kent.

photo 566395


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 65 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement