Hallo allemaal,
De afgelopen tijd heb ik niet heel veel laten zien hier, maar dat betekent echter niet dat ik stil gezeten heb. Op de achtergrond ben ik onder andere bezig geweest met wat kleine projectjes waar ik uiteindelijk hier nog wel eens wat foto's van zal laten zien. Dit project is zoals de titel vermoed echter zeker een bouwverslag waard. Een lange tijd geleden heb ik eens helemaal zelf een klein jeepje gemaakt, ik had daar toen erg veel plezier in. Vanaf het moment dat ik er voor het eerst in geslaagd was om iets te bouwen vanuit het niets heb ik altijd weer een full scracht build willen doen en nu is dat dus zo ver.
''Maar DJ, wat ga je dan maken?'' Nou beste mensen, DJ gaat een poging doen tot het volledig zelf bouwen van een 1/72 Bushmaster pantservoertuig. Van dit voertuig bestaat namelijk geen plastic bouwdoos en op een (minimaal gedetailleerde) resin kit en een 3D geprint model na is er dus helemaal niks. Nou is de 3D print techniek natuurlijk heel interessant, maar helaas is de oppervlakte kwaliteit bij deze techniek voor mij te laag dus zit er niets anders op dan een scratchbouw te doen.
''Maar is dat dan niet heel moeilijk, zo'n scratchbouw?'' Wel nee, te makkelijk zelf. Daarom heb ik besloten om mijn bushmaster zodanig te bouwen dat ik er een mal van kan maken. Het idee is om met die mallen vervolgens een veelvoud aan Bushmasters te maken voor mijzelf en wellicht uiteindelijk ook een aantal voor de verkoop. Maar dat laatste is iets van latere zorg, eerst maar eens een master model maken.
Voor dit scratchproject heb ik meteen in het begin al een aantal keuzes moeten maken. Ik wil mijn Bushmaster schaalmodel modulair houden. Het is namelijk zo dat defensie tijdens missies de bushmaster uitrust met extra staalplaten boven rond de hul. Het verschil is duidelijk:
Zonder extra pantser:
Met extra pantser:
Ik ga mijn master zodanig bouwen dat de zijkanten 'een gietstuk' zijn. Ik zal uiteindelijk dus 2 verschillende zijkanten maken voor de gepantserde en minder gepantserde versies. Ook het dak is verschillend, de ene heeft een ronde affuit, de andere heeft 3 rechthoekige luiken en een CROWS .50 (vanuit het voertuig bestuurd wapensysteem).
Voordat ik verder ga naar het tonen van mijn bouwkunsten eerst nog even een beknopte samenvatting over de BuMa. De Bushmaster werd tijdens de missie in Afghanistan aangeschaft door defensie vanwege het voertuig zijn goede bescherming tegen IED's (geïmproviseerde explosieven). In Afghanistan was (en is) de altijd aanwezige dreiging van IED's een van de grootste problemen. Deze bermbommen zoals ze in het Nederlands worden genoemd variëren sterk qua kracht en werkingsprincipe. Een krachtige IED kan echter met weinig moeite de meestal platte bodems van een voertuig doorboren en ook wanneer er geen gat wordt geslagen in de bodem van een voertuig kan de knal alsnog genoeg zijn om veel schade binnen het voertuig aan te richten. Dit probleem lost de Bushmaster op een simpele, maar effectieve manier op. De bodem van de Bushmaster heeft een V - vorm. Wanneer er een explosief ontploft onder een Bushmaster dan zullen de scherven langs de bodem van het voertuig schampen in plaats van door de bodem van het voertuig. Dit is het simpele principe van afketsen. Een projectiel dat tegen een oppervlak knalt onder een scherpe hoek zal eigenlijk altijd afketsen en vervolgens verder vliegen. Dit principe wordt gebruikt in de hul van de Bushmaster en zorgt voor de Bushmaster zijn goede bestendigheid tegen IED's en mijnen. Een plaatje om te laten zien wat ik bedoel:
Na een aanslag met een bermbom zijn de zijbepantsering en beide achterwielen weggeslagen, waardoor de V-vorm van de romp zichtbaar wordt. De verwondingen van de bemanning bleven beperkt tot een gehoorbeschadiging van enkele inzittenden. We weten helaas uit ervaring dat de YPR-765 dit niet nadoet.
Dit filmpje geeft nog wat meer informatie over de Bushmaster:
https://youtu.be/mPvJVb6hCyYDe Bushmaster heeft in Afghanistan levens gered, dit leek mij meer dan genoeg reden om een schaalmodel te maken van dit voertuig.
De BouwIk ben begonnen met het maken van een werktekening. Ik heb een blauwdruk gecombineerd met fotometingen waardoor ik redelijk exact de afmetingen van het voertuig heb bepaald. Alles wat daarna komt is simpelweg een principe van goed kijken, meten, nadenken en dan vervolgens maken.
Ik ben begonnen met de zojuist besproken V-hul:
Vervolgens heb ik de Kisten gemaakt en ben ik verder gegaan met de motorkap:
Zijkant dry fitten:
Een van de grotere uitdagingen tijdens dit project leek mij het maken van een set wieltjes. Ik had dus ook maar besloten om daar zo snel mogelijk mee te beginnen, eerst de moeilijkste dingen aanpakken leek mij namelijk een goede manier van werken.
Uiteindelijk bleek dit een stuk eenvoudiger te zijn dan gedacht en heb ik 4 wieltjes voor mijn master model. Ik heb met miliput en styreen een master gemaakt. Het goed uitwerken van een bandenprofiel bleek het lastigste te zijn maar dit probleem heb ik deels opgelost met behulp van een stempel.
En met een likje verf:
Vervolgens heb ik een mal gemaakt van dit wieltje en inmiddels heb ik dus 4 kopieën van dit wieltje.
De dry brush techniek die ik heb toegepast op dit wieltje doet echter niet veel goed, het wieltje lijkt daardoor wat rommeliger dan dat het daadwerkelijk is.
Tot de volgende update!
D.J.