Dank je, Paul
VerweringVerder met de verwering. Die doe ik even per tank omdat ik bij beide tanks een iets ander proces toepas. Dat komt door de verschillende kleurenschema's.
Dit is de uitgangspositie bij de H35. Ik vind de kleuren hier nog veel te fel en de contrasten te hoog.
Daarom gooi ik er een lekkere dikke filter van okerkleurige olieverf overheen. Die trekt de kleuren goed naar elkaar toe, vervaagt alles een beetje en geeft ook meteen een wat viezig en stoffig uiterlijk, dat wel past bij het mooie zonnige zomerweer van mei en juni 1940.
Na de filter ingekapseld te hebben met Parket+ heb ik een donkerbruine pointwash aangebracht om alle paneellijnen, holtes en diepliggende plekken te accentueren. In de ventilatieroosters op het motordek heb ik pikzwarte en heel matte plakkaatverf laten lopen.
Daarna heb ik het hele model gedrybrushed met een heel lichte zandkleur, chips aangebracht met een grafietpotlood, en wat modder gemeten op de wielen en de onderzijde. Die modder tamponeer ik met verschillende kleuren enamelverf met een oud penseeltje. Matte lak eroverheen, en klaar.
Tot zover de H35, nu verder met de H39:
Omdat de H39 een veel donkerder camouflage heeft, heb ik hier een paart dingen anders gedaan. Ik ben begonnen met het aanbrengen van regenstrepen door kleine stipjes onverdunde witte olieverf van boven naar beneden uit te smeren met een droge kwast.
Daarna een laagje glans en een donkerbruine pointwash om de diepte te accentueren.
En zwarte plakkaatverf in de ventilatieroosters op het motordek.
Dan een drybrush met een licht olijfgroene kleur, en 3D chipping met hetzelfde lichtgroen en donkergrijs. Ik heb voor 3D chips gekozen omdat die beter afsteken tegen de donkere camouflagekleuren van dit modelletje. En uiteraard nog wat modder aangebracht.
En dan nog een plaatje van de verweerde en bemodderde wielen en rupsen. Door de modder is het onderscheid tussen beide tanks bijna niet meer te zien.
De volgende stap zal de laatste zijn: eindmontage en nog wat accessoires toevoegen.