Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 8:10 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: BR52 + Eduard Pe
BerichtGeplaatst: di 27 jun, 2023 13:15 pm 
Online
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7919
Woonplaats: Ingelmunster
Knappe werken... Hele knappe werken...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: BR52 + Eduard Pe
BerichtGeplaatst: do 29 jun, 2023 22:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 19 nov, 2008 20:18 pm
Berichten: 1790
Woonplaats: Zutendaal, Belgium
@Silenoz: bedankt!

ondertussen heb ik nog wat PE en styreen toegevoegd:

photo 582639
De kist achterop hangt nu vast aan de waterbak. Zo heb ik maar 2 grote stukken, onderstel dat rood moet worden en de rest wat zwart wordt.

photo 582638
2 hijsogen aan de bovenkant toegevoegd, samen met de 2 handvaten op de waterluiken.

photo 582637
Buis omwikkeld met tamiya-tape als isolatie-imitatie. Volgens Trumpeter moet dit met 2 steuntjes aan de waterbak vastgemaakt worden.
Foto's van de tender van de 52 6666 laten echter zien dat dit gewoon aan het onderstel hangt. Hier heb ik dat dus ook toegepast, ook weer
met gericht op het spuiten van het onderstel en achteraf nog zo weinig mogelijk te moeten monteren

photo 582636
Hier heb ik nog een extra steun voor de buis voorzien, omdat hier geen bevestigingspunt zit.

photo 582635
Omdat ik overal de winterbescherming heb toegepast( lees de kit gevolgd) is dat hier op de tender ook logisch. Alleen is het blokje
dat hier om het kistje met PE deksel zit helemaal niet hoog genoeg en zou ik daar nog iets kleins met veel detail op moeten maken.
Dit heb ik opgelost door hier gewoon een kastje rond te maken.

Nog genoeg te doen voor er verf bij komt kijken :wink:

_________________
Groeten, Danny
under construction:
Vanhool Tankoplegger / DAF 95XF
Klaar:
Volvo FH12 Hermans & Co / Volvo FM Hermans & Co / DAF XF Alfred Talke


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: BR52 + Eduard Pe
BerichtGeplaatst: za 01 jul, 2023 18:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Mooie toevoegingen maak je. Het gaat de goede kant op.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: BR52 + Eduard Pe
BerichtGeplaatst: za 24 feb, 2024 23:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 19 nov, 2008 20:18 pm
Berichten: 1790
Woonplaats: Zutendaal, Belgium
Het grote struikelblok: De decals

Ik had van het begin al het voornemen om er geen oorlogslocomotief van te maken. De decals van Trumpeter waren, naast onduidelijk, niet bruikbaar. Er is veel tijd in gekropen om dat de nodige info te vergaren hoe die decals er dan wel uit zouden moeten zien. Via andere fora over modelspoor te weten gekomen dat mijn locomotief zich dan zou situeren in Tijdperk 3 van circa 1949 tem 1968.

Het wordt een (West-)Duitse locomotief en daar zit nog een opsplitsing in het tijdperk rond 1956. Veel van de BR52-locomotieven werd in de jaren '50 al snel aan de kant gezet (in tegenstelling tot Oost-Duitsland). Dit was dan ook een bepalende factor voor het bepalen van het loc-nummer. De nummers van Trumpeter stonden toch niet in het juiste lettertype, dus kon ik ook zelf het nummer gaan bepalen. Bij een loc-nummer hoort echter ook een stallingsplaats en locatie van de dienstleiding. Na veel zoeken heb ik besloten dat mijn loc nummer 52 2443 krijgt met stallingsplaats Homburg en dienstleiding in Saarbrücken.

Dus na wat gepuzzel in Word (lettertype Bahnschrift) en Paint had ik de juiste grootte te pakken, testprints gemaakt en dan uiteindelijk zelf de decals geprint op wit decalpapier en geseald met zijdematte glanslak (spuitbus). Dit verklaart meteen waarom de decals zijdemat zijn. Het zwart op de loc had ik speciaal hoogglans gespoten om geen silvering te krijgen met decals, toen had ik echter nog geen rekening gehouden met het zelf maken van decals. Enkel de decal met de G56.15 heb ik bij wijze van test gebruikt van Trumpeter.

Dit is het dan uiteindelijk geworden:
photo 595810

Initieel tevreden met de zelfgemaakte decals, tot dat ik deze op de loc had aangebracht. Er was telkens een wit randje te zien en het zwart op zich was ook niet geheel dekkend, eerder wat vlekkerig.

photo 595798

photo 595799
photo 595800

Niks verloren, want echt zuiver is zo een loc toch nooit. Wat zwarte verf, beetje verdunner, een doekje, wat tijd en proberen dit wat bij te werken. Als dit niet lukt is er nog altijd de mogelijkheid om de decals ergens te laten maken.

Niet ontevreden van het resultaat (al ziet het er zo in close-up nog niet al te fantastisch uit)
photo 595804

Voor het kleurverschil van de rode decal wil ik het excuus gebruiken dat men (tegenwoordig?) na een revisie enkel de plaats zuiver maakt waar men info op het voertuig moet plaatsen. Met nog wat wheatering wil ik dit verschil sowieso nog wat afvlakken.

De decals waren dus het struikelblok omdat ik sowieso geen glanzende loc wou hebben, dus moest er sowieso nog een zijdematte laag vernis over vooraleer ik de ramen zou kunnen plaatsen. Die laag zit er nu sinds er paar uur op, gewoon zijdematte vernis van Motip.
Foto tijdens het drogen
photo 595811

Er zijn ondertussen ook ideeën aan het rijpen om deze loc te presenteren. De meegeleverde basis van trumpeter gaat het zeker niet worden.
Voorlopig plan is om op een basis van 120cm op 35cm een dubbel spoor neer te leggen met de BR52 op spoor en op het andere, langs een goederenloods een wagon, de gr 15t. Deze wagon en 2x het lang stuk spoor van trumpeter heb ik hier al voor aangeschaft. Voor de wagon kan dan ooit nog eens de BR86 geplaatst worden :?: :)
photo 595816

photo 595807

photo 595808

Maar deze opstelling moet nog wat verder uitgewerkt worden. Ik kan nu in ieder geval weer wat verder met de loc zelf.

_________________
Groeten, Danny
under construction:
Vanhool Tankoplegger / DAF 95XF
Klaar:
Volvo FH12 Hermans & Co / Volvo FM Hermans & Co / DAF XF Alfred Talke


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 45 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement