Het grote struikelblok: De decals
Ik had van het begin al het voornemen om er geen oorlogslocomotief van te maken. De decals van Trumpeter waren, naast onduidelijk, niet bruikbaar. Er is veel tijd in gekropen om dat de nodige info te vergaren hoe die decals er dan wel uit zouden moeten zien. Via andere fora over modelspoor te weten gekomen dat mijn locomotief zich dan zou situeren in Tijdperk 3 van circa 1949 tem 1968.
Het wordt een (West-)Duitse locomotief en daar zit nog een opsplitsing in het tijdperk rond 1956. Veel van de BR52-locomotieven werd in de jaren '50 al snel aan de kant gezet (in tegenstelling tot Oost-Duitsland). Dit was dan ook een bepalende factor voor het bepalen van het loc-nummer. De nummers van Trumpeter stonden toch niet in het juiste lettertype, dus kon ik ook zelf het nummer gaan bepalen. Bij een loc-nummer hoort echter ook een stallingsplaats en locatie van de dienstleiding. Na veel zoeken heb ik besloten dat mijn loc nummer 52 2443 krijgt met stallingsplaats Homburg en dienstleiding in Saarbrücken.
Dus na wat gepuzzel in Word (lettertype Bahnschrift) en Paint had ik de juiste grootte te pakken, testprints gemaakt en dan uiteindelijk zelf de decals geprint op wit decalpapier en geseald met zijdematte glanslak (spuitbus). Dit verklaart meteen waarom de decals zijdemat zijn. Het zwart op de loc had ik speciaal hoogglans gespoten om geen silvering te krijgen met decals, toen had ik echter nog geen rekening gehouden met het zelf maken van decals. Enkel de decal met de G56.15 heb ik bij wijze van test gebruikt van Trumpeter.
Dit is het dan uiteindelijk geworden:
Initieel tevreden met de zelfgemaakte decals, tot dat ik deze op de loc had aangebracht. Er was telkens een wit randje te zien en het zwart op zich was ook niet geheel dekkend, eerder wat vlekkerig.
Niks verloren, want echt zuiver is zo een loc toch nooit. Wat zwarte verf, beetje verdunner, een doekje, wat tijd en proberen dit wat bij te werken. Als dit niet lukt is er nog altijd de mogelijkheid om de decals ergens te laten maken.
Niet ontevreden van het resultaat (al ziet het er zo in close-up nog niet al te fantastisch uit)
Voor het kleurverschil van de rode decal wil ik het excuus gebruiken dat men (tegenwoordig?) na een revisie enkel de plaats zuiver maakt waar men info op het voertuig moet plaatsen. Met nog wat wheatering wil ik dit verschil sowieso nog wat afvlakken.
De decals waren dus het struikelblok omdat ik sowieso geen glanzende loc wou hebben, dus moest er sowieso nog een zijdematte laag vernis over vooraleer ik de ramen zou kunnen plaatsen. Die laag zit er nu sinds er paar uur op, gewoon zijdematte vernis van Motip.
Foto tijdens het drogen
Er zijn ondertussen ook ideeën aan het rijpen om deze loc te presenteren. De meegeleverde basis van trumpeter gaat het zeker niet worden.
Voorlopig plan is om op een basis van 120cm op 35cm een dubbel spoor neer te leggen met de BR52 op spoor en op het andere, langs een goederenloods een wagon, de gr 15t. Deze wagon en 2x het lang stuk spoor van trumpeter heb ik hier al voor aangeschaft. Voor de wagon kan dan ooit nog eens de BR86 geplaatst worden
Maar deze opstelling moet nog wat verder uitgewerkt worden. Ik kan nu in ieder geval weer wat verder met de loc zelf.