Dat andere forum is zeker geen paradijs haha.. het is opgezet om de verdieping te zoeken op modelbouwvlak, als tegengeluid voor bijv. de snelle Facebook-'yes ik heb vandaag 50 likes en die zijn morgen in de vergetelheid beland' filosofie van tegenwoordig. Om dat te bevorderen, is het forum achter gesloten deuren en wordt van ieder actieve inbreng verwacht. De beginnende bouwer wordt actief begeleid, de gevorderde bouwer schrijft wat meer in detail op hoe hij te werk gaat. Wie zich aangesproken voelt, is er welkom:
http://www.verdiept.tk.
Maar geen zorgen, ik zal ook op Modelbrouwers een overzichtelijke omschrijving geven van het etsproces.
242. De reden om een deel van de chassisbalk los te tekenen, is de op de volgende afbeelding weergegeven overlap. De 'slurf' vooraan komt dan over het onderste deel van de chassisbalk heen te zitten. Dit kan niet op deze manier worden geëtst.
243. Maar Silenoz gaf als tip een stuk aan de onderzijde van die 'slurf' af te halen. Uiteindelijk is dit toch nauwelijks zichtbaar en bovendien kan het ontbrekende messing worden 'vervangen' door een beetje soldeertin.
Op de onderstaande tekening is de nieuwe versie te zien.
248. Er moest ook nog het een en ander worden gecorrigeerd aan de tekening. Met name waren de vouwlijntjes te dun getekend.
Hier de getekende veerbladen. Bijkomend voordeel deze te etsen is, dat de uiteinden een curve krijgen. Dat is mooier.
Men zou de vraag kunnen stellen, wanneer ik nu effectief ga photo etchen. Er zijn nog veel meer onderdeeltjes die mogelijk in aanmerking zouden komen om te etsen, maar ik ga eerst eens kijken of het wel werkt en of ik het wel goed doe. Zonde om straks al die onderdeeltjes op de tekening te moeten aanpassen, als blijkt dat ik iets over het hoofd zie.
Anderzijds wil ik wel vooruit kunnen, mocht het etsen lukken. Ik zal daarom alle dwarsbalken, de voorste veren, de Mercedes-ster bovenop de radiateur en het logo voorop de radiateur tekenen; en misschien hier en daar nog een enkel aanvullend detail.
Als het etsen naar believen werkt, kan ik het chassis hopelijk ineen solderen. Daarna zal ik de luchttanks afdraaien en de achter- en voorwielophanging scratchen met frees en draaibank. Daarna zien we wel weer verder. Maar er zal later nog een tweede ets-sessie komen.