Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 19 maart, 2024 4:19 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 10 dec, 2018 19:49 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 mei, 2016 11:08 am
Berichten: 680
Woonplaats: Stolwijk
De Sherman is af, dus de werktafel schoongemaakt en opgeruimd en de ontvangen kit uitgepakt ... Tamiya, dus voelt als een mooi kado dat je uitpakt!

Heb een avond zitten neuzen wat ik na de Sherman wilde bouwen en ik vind dit een gaaf model. Ontwikkeld en gebouwd door Alkett, de meeste in 1943 (totaal rond 500 gebouwd), als tankjager, met de bedoeling om op grote afstand tanks uit te schakelen.

Daarvoor is een variant van het 8.8 cm PAK43 kanon op een Panzer III/IV onderstel geflanst, met een mooie V12 Maybach benzinemotor erin. Er schijnt een kill over meer dan 4 km gemeld te zijn :shock:

Boxart en opgeruimde werktafel :D

photo 463184

De bijgeleverde documentatie is op-en-top in orde zoals we gewend zijn van Tamiya:

photo 463183

Zo op het oog zijn ook de sprues van mooie kwaliteit, scherp, zeer gedetailleerd en geen flash of rare aanhechtingspunten in het zicht ... (net een Italeri kit gebouwd :D )

Het plan is om de Eastfront uitvoering in wintercamo te bouwen, in actieve opstelling met de meegeleverde figuurtjes (4 stuks). Moet nog wel even neuzen hoe, een eerste experiment met de washable MIG colors is mij slecht bevallen.

In Australië de Voyager detail-up set besteld, met metalen loop en bergen PE. Hoop dat er ook een sleepkabel in zit, de touwtjes uit de kit ogen stukken minder.

_________________
Groet, Ruud

Onderhanden werk: Lancia-Ferrari D50 MFH 1/12
Recent Afgerond: Fiat Mefistofele 1/12, Alfa Romeo 8C 2300, Bentley Blower 1930 1/12, Bugatti Type 35 B 1/12
Volgend project / stash: M1240A1 MRAP 1/32, Meng Panther, of MiniArt Stug III ausf. O


Laatst bijgewerkt door Silmaril op za 19 okt, 2019 12:10 pm, in totaal 3 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 10 dec, 2018 22:39 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11834
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Lijkt me een zeer mooie kit, toen ik laatst een Nashornkit zag vond ik het een indrukwekkende verschijning. Ik weet niet of dat toen Tamiya of AFV was, maar het was een grote tank. In 1 review lees ik wel een tip:

Citaat:
Take care when adding the supports for the gun-shield sides (parts D54/55). They are fragile and difficult to install; I broke them in my attempt. If I had it to do over, I would deviate from the instruction sequence.

http://www.finescale.com/product-info/kit-reviews/2014/08/tamiya-nashorn

Met die Voyager erbij kan het vast niet stuk. Succes ermee!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 11 dec, 2018 9:21 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 12 aug, 2016 9:49 am
Berichten: 138
Mooi kitje.

De stoffen sleepkabels van Tamiya zijn redelijk OK hoor; mochten ze niet in de kit van Voyager zitten zijn ze prima bruikbaar.

Ennuh.... er lag een Maybach V12 in; een HL120 om precies te zijn :wink:

Veel succes

_________________
Op de werktafel: De twee-eiige tweeling (M12 en M30)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 11 dec, 2018 10:43 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7899
Woonplaats: Ingelmunster
Dit was een reus, maar wel eentje die ook serieus kon uitdelen... prachtig voertuig, benieuwd naar de bouw van deze...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 16 dec, 2018 12:45 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 mei, 2016 11:08 am
Berichten: 680
Woonplaats: Stolwijk
De Voyager Detail-up set doet er lang over :( ... dus ben begonnen met het onderstel en de romp voor zover daar geen PE nodig is. De voorspatborden vind ik eigenlijk mooi en gedetailleerd genoeg, die vervang ik niet.

Bij dit model ga ik het onderstel sowieso eerst doen, tot en met de eerste verwering, dan kan ik er goed bij voordat de tracks erop gaan. Alles moet eerst in de kleur van de gewone uitvoering (donkergeel met bruin / groene camo, daarna de MIG Washable White erop. Ik breng een laag Chipping Fluid aan, want op de Sherman was de Zwarte uitvoering van de washable verf geen succes.

Als ik naar referentiefoto’s kijk is de winterwash (als je het al kan zien) veelal gewoon opgebracht / opgesmeerd tussen tracks en loopwielen door, ga ik ook doen :D

photo 463519

Ook de loopwielen gaan eerst in basiskleur, verwering, en dan de washable white als laatste erop en die weer deels wegnemen.

_________________
Groet, Ruud

Onderhanden werk: Lancia-Ferrari D50 MFH 1/12
Recent Afgerond: Fiat Mefistofele 1/12, Alfa Romeo 8C 2300, Bentley Blower 1930 1/12, Bugatti Type 35 B 1/12
Volgend project / stash: M1240A1 MRAP 1/32, Meng Panther, of MiniArt Stug III ausf. O


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 18 dec, 2018 23:05 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 mei, 2016 11:08 am
Berichten: 680
Woonplaats: Stolwijk
De goodies zijn binnen :D ... we kunnen verder! Voor het eerst dat ik een Voyager set heb, en het ziet er goed uit. Wat dunner dan Eduard, zo op het eertse gezicht. Erg veel erg klein spul, gaan we niet gebruiken :D

Mooi loopje en wat lege shells ook.

photo 463723

_________________
Groet, Ruud

Onderhanden werk: Lancia-Ferrari D50 MFH 1/12
Recent Afgerond: Fiat Mefistofele 1/12, Alfa Romeo 8C 2300, Bentley Blower 1930 1/12, Bugatti Type 35 B 1/12
Volgend project / stash: M1240A1 MRAP 1/32, Meng Panther, of MiniArt Stug III ausf. O


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 dec, 2018 0:00 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11834
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Als je een Voyager set gaat gebruiken, dan raad ik mijn tutorial aan, daar heb ik dat merk ook gebruikt. https://www.modelbrouwers.nl/media/docs/modelbrouwers_how-to_photo_etch.pdf. Het lijkt me een uitgebreide set, zo zie ik ze graag. Zelfs met een loop er in.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 25 dec, 2018 16:35 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 mei, 2016 11:08 am
Berichten: 680
Woonplaats: Stolwijk
Dank je Steven, die tutorial heb ik al een tijd geleden dankbaar gebruikt :D ... de Voyager set is dunner dan de Eduard sets, daarmee wel kwetsbaarder. Dit is niet de uitgebreidste set, er is er ook nog een waarmee vrijwel de hele bovenbouw in PE wordt uitgevoerd.

Het onderstel zit in elkaar, heb de onderkant al iets verder afgemaakt, kan er beter bij als de tracks er nog niet opzitten. Ben begonnen met de kanon-constructie, zit ook wat PE op, die kun je helemaal afbouwen en dan aanbrengen. Best veel kleine en kwetsbare onderdelen, maar het past allemaal perfect tot nu toe.

photo 464165

photo 464166

Het kanon en de toebehoren zet ik eerst in de basiscamo-kleuren, daarna gaat deels de wintercamo er overheen. Op de relevante onderdelen wil ik de roodbruine primer eerst aanbrengen, zodat ik straks kan terugscratchen tot de primer op hoeken en randen.

_________________
Groet, Ruud

Onderhanden werk: Lancia-Ferrari D50 MFH 1/12
Recent Afgerond: Fiat Mefistofele 1/12, Alfa Romeo 8C 2300, Bentley Blower 1930 1/12, Bugatti Type 35 B 1/12
Volgend project / stash: M1240A1 MRAP 1/32, Meng Panther, of MiniArt Stug III ausf. O


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 27 dec, 2018 20:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Gave kit, zo'n Nashorn is toch een indrukwekkend geval. Flinke hoop PE heb je er ook bij gehaald zie ik, wel handig dat het zo'n complete set is. Ik ben wel benieuwd naar dat Washable White, is het zoals de naam het zegt? Lijkt me wel ideaal om, net als "in het echt" de witte verf er gewoon af te kunnen wassen. Is in ieder geval een stuk minder bewerkelijk als de haarlak-methode.

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 31 dec, 2018 1:19 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 mei, 2016 11:08 am
Berichten: 680
Woonplaats: Stolwijk
Daar ben ik zelf ook nieuwsgierig naar :D , de eerste ervaringen met washable black waren niet echt top. En eigenlijk gebruik je gewoon de haarlakmethode.

De kwaliteit en detaillering van de Voyager kit is erg mooi, helaas is de gebruiksaanwijzing erg matig. Partnummers die niet kloppen, veel onderdelen kan ik niet terugvinden in de sheets en mooi spul dat je in elkaar kan zetten ... maar niet waar dat dan moet komen :D

Voorbeeld is de ‘radio’ ... wordt een mooi frame gemaakt, moet je rest maar zelf scratchen :D . Gelukkig heb ik een berg PE deeltjes over van eerdere projecten ...

photo 464623

Ik gebruik niet alle PE, de munitiekasten zijn zo’n gepriegel dat dat bij mij geen verbetering gaat worden. Bepaalde details gebruik ik wel, en voor de de openslaande deuren gebruik ik het PE wel.

photo 464624

_________________
Groet, Ruud

Onderhanden werk: Lancia-Ferrari D50 MFH 1/12
Recent Afgerond: Fiat Mefistofele 1/12, Alfa Romeo 8C 2300, Bentley Blower 1930 1/12, Bugatti Type 35 B 1/12
Volgend project / stash: M1240A1 MRAP 1/32, Meng Panther, of MiniArt Stug III ausf. O


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement