Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 0:24 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Italeri's M4A1 76W
BerichtGeplaatst: ma 31 jul, 2017 18:58 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2017 15:04 pm
Berichten: 16
Beste brouwers,

Iets meer dan een week geleden meldde ik me aan op het forum en werd ik al snel uitgebreid geholpen. Dit weekend kon ik, met goed advies op zak, beginnen aan mijn eerste model. Ik koos voor Italeri's M4A1 76W om een aantal redenen. Allereerst was ik als jonge jongen helemaal gek van de M4 Sherman. Dit werd weer aangewakkerd toen ik twee jaar geleden naar de bioscoop ging om Fury te bekijken. In de scene waar de Shermans het opnemen tegen een Tiger zie je drie varianten mooi naast elkaar rijden. Een M4A1 76W, een M4A3 75mm (neem ik aan) en een M4A3E8. Van deze drie exemplaren sprak de M4A1 76W mij het meest aan. Met haar kenmerkende "gegoten" upper-hull het "oude" onderstel gaf de tank me een echt WO2 gevoel, terwijl de Easy Eight me meer deed denken aan de Korea-oorlog (mening geen feit :wink:). Toen ik in Normandië vorige zomer een De M4A1 met het 76mm kanon zag staan voor het Overlord Museum (nabij Omaha Beach) werd ik weer herinnerd aan hoe deze tank mij aansprak. Daarnaast is Italeri's exemplaar erg aantrekklijk geprijst voor een kennismaking met de hobby.

Afbeelding
Afbeelding

Omdat Italeri's kit een klassieker en veelvuldig gebouwd is, was ik een beetje uitgekeken op de bijgeleverde decals. Tijdens de zojuist genoemde reis door Normandië zag ik op Dead Man's Corner (nabij Carentan) een M5A1 Stuart staan met een beschildering die kenmerkend was voor het 70ste tank battalion dat op Utah beach landde en aan 8 grootschalige militaire operaties deelnam (het hoogste aantal onder alle Amerikaanse tank battalions van WO2). Toevallig kwam ik op internet een decalset van Star Decals tegen met voertuigen van dit battalion. Er zit geen M4A1 76W bij (wel een M4A1 75) dus het model wordt daardoor wel niet geheel waarheidsgetrouw.

Afbeelding

Onderstaand foto's van de bouw tot nu toe. Hij is in elkaar gezet, geprimed en in de basislak gezet. Wanneer ik daar weer tijd voor vind volgt nog het verven van kleine objecten (mitrailleurs, gereedschap e.d.) het aanbrengen van de zojuist besproken decals en het verweren van de tank.

Ondanks dat deze eerste bouw niet zonder fouten is (achterlicht kwijtgeraakt, antenne deels afgebroken en periscoopbeschermers aan de verkeerde kant van de klep) ben ik heel tevreden met het resultaat tot nu toe. Ook werkte de Tamiya Spray veel beter dan ik verwacht had. Opmerkingen en tips zijn van harte welkom!

Het prille begin (de geur van de lijm bracht herinneringen aan vroeger boven):
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gaaf dat het binnenwerk van het kanon (hoewel abstract) ook aanwezig is; Fury-kijkers zullen dit herkennen uit de film:
Afbeelding

Klaar om geprimed en gespoten te worden:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En dan de tank in de basislak (tracks nog onbewerkt):
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het interieur in de primerkleur gelaten zodat het kanon mooi zichtbaar is door de open luiken:
Afbeelding

De kleur (TS-28) is donkerder en groener uitgevallen dan ik had verwacht en doet me meer denken aan de kleur die de Engelsen gebruikten dan de Amerikaanse Olive Drab; dit komt misschien doordat ik lichtgrijze ipv witte primer gebruikt heb. Desalniettemin vind ik het niet verkeerd staan.

Dan een vraag: op dit exemplaar heb ik een bus primer (100ml) en een hele bus Tamiya Spray (100ml) leeggespoten. Is dit normaal? Als dat niet zo is denk ik dat ik uit voorzichtigeheid de afstand tot de tank te groot gehouden heb en er zo dus veel verf het doel gemist heeft.

Ik kijk uit naar jullie tips en plaats spoedig het vervolg!


Laatst bijgewerkt door Bhec op vr 08 dec, 2017 1:47 am, in totaal 3 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Italeri's M4A1 76W
BerichtGeplaatst: ma 31 jul, 2017 19:10 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2017 15:04 pm
Berichten: 16
Ik heb de foto's via Onedrive geupload en zie dat dit niet ondersteund wordt. Iemand tips?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Italeri's M4A1 76W
BerichtGeplaatst: ma 31 jul, 2017 19:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Het album van het forum gebruiken? :roll:

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Italeri's M4A1 76W
BerichtGeplaatst: ma 31 jul, 2017 22:13 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11869
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Deze film heeft al menig Shermanbouwer geïnspireerd, die moet ik mij ook maar eens aanschaffen. Kijk eens op die foto-host van je of hij geen links aanbiedt die eindigen op een JPG-extensie. Het is logisch dat het anders mislukt, want je verwijst naar een link in een site in plaats van naar een afbeelding.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Italeri's M4A1 76W
BerichtGeplaatst: ma 31 jul, 2017 22:22 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2017 15:04 pm
Berichten: 16
@Walther Thx, gelukt!
@Steven hij wordt soms bekritiseerd om de af en toe onrealistische scenes, maar het gebruikte materieel is heel bijzonder, zeker de Tiger. De zichtbaarheid van de tracers en de inslag van de AP-projectielen e.d. is ook beter gedaan dan elke andere film die ik gezien heb.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Italeri's M4A1 76W
BerichtGeplaatst: ma 31 jul, 2017 22:48 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11869
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Je vraag over de Tamiya spray kan positief beantwoord worden, er zit niet zoveel in zo'n busje. Je kan beter de spuitbus wat verder weg houden dan dat het er te dik op ligt. Als tip kan ik nog meegeven dat je steeds de randen van de onderdelen moet aflopen op gietnaden, er zit er nog eentje op je gun mantlet. Zelf ga ik deze Sherman bouwen maar ik betwijfel of die in de film komt:

photo 372338


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Italeri's M4A1 76W
BerichtGeplaatst: ma 31 jul, 2017 23:15 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2017 15:04 pm
Berichten: 16
Dank voor de tip Steven! Ga er in het vervolg op letten.

Gaaf project die mijnenveger! Zit inderdaad niet in de film haha. Ik kijk uit naar je bouwverslag.

Ik denk dat ik over 3-5 maanden met de volgende kit aan de slag ga. Op basis deze kit twijfel ik tussen Tamiya's M4A3 (75mm) omdat het een simpele build schijnt te zijn van goede kwaliteit en er veel accessoires en figuren bij zitten en Italeri's M36B1 (M36 koepel op een M4 hull), puur omdat dit zo'n zeldzaam en bruut voertuig is.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Italeri's M4A1 76W
BerichtGeplaatst: di 01 aug, 2017 10:29 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 feb, 2008 10:08 am
Berichten: 2439
Woonplaats: Oegstgeest
Leuk! Ik ben ook groot fan van de M4A1 en daar is deze bouwdoos van Italeri ook mede oorzaak van. Heb hem zo'n 25 jaar geleden ook eens gebouwd en leuke herinneringen aan.

Ik vind hem tot nu toe mooi gebouwd (afgezien van de reeds genoemde gietnaad hier en daar) en lijkt ook mooi strak in de lak te zitten. Ben benieuwd naar de afwerking.

_________________
"Boxart, it's all the reference you need..."
Mijn verlanglijstje: Wishlist
Mijn dozenstapel: Stash


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Italeri's M4A1 76W
BerichtGeplaatst: di 01 aug, 2017 10:55 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 01 maart, 2017 22:18 pm
Berichten: 22
Mooi gedaan voor je eerste kit.
Ga je hem nog weatheren?
Ga je er nog een diorama van maken?

Groeten Floris :brouw:

_________________
The darkest nights make the brightest stars


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Italeri's M4A1 76W
BerichtGeplaatst: di 01 aug, 2017 14:55 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2017 15:04 pm
Berichten: 16
@MarChant Leuk dat je de mening deelt en de kit zoveel jaar geleden al gebouwd hebt! Het verbaasde me hoe goed de kit (gezien haar leeftijd) was, maar ik heb natuurlijk ook weinig referentiemateriaal. De lak is inderdaad een stuk beter gelukt dan ik van een spuitbus verwacht had. Benieuwd of het een verschil maakt als de bus de volgende keer eerst in warm water gaat.

@Floris Dank je! Weatheren ga ik hem sowieso (al is het niet te veel omdat hij redelijk donker uitgevallen is), alleen heb ik hier nog geen specifieke materialen voor gekocht; dus als iemand bepaalde manieren aanraadt sta ik daar open voor. Ik ga om te beginnen (en te testen) de bijgeleverde accessoires (en spatborden die ik niet gebruikt heb) een wash geven door m'n tamiya acrylics te mengen met water. Ik denk dat ik een diorama maak wanneer ik nog een sherman-variant gemaakt heb zodat ik een mooie team-scene kan maken (ook omdat de Star Decal's decalsheet markeringen voor meerdere voertuigen uit dezelfde eenheid biedt.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 59 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement