De "Deuce en a half of de "Jimmy"
Formeel heeft hij de naam GMC CCKW. Een 2,5 ton vrachtwagen met een 6 wiel aandrijving. De geschiedenis van deze truck begon in 1939. Werd verkocht aan Frankrijk, die er veel meegaf aan het Britse expeditieleger dat zich bij Duinkerken moest terugtrekken. De Britten (en de Fransen) vonden hem te groot, maar de Amerikanen ontwikkelden hem vrolijk door.
Er zijn talloze varianten van ontwikkeld en ook verschillende fabrikanten hebben er versies van gebouwd. Studebaker heeft er bijvoorbeeld meer dan 100.000 gebouwd die vooral aan de Chinezen en de Russen hebben verkocht. De versie die ik ga bouwen is dus de GMC CCKW.
C staat voor 1941
C voor conventional cab
K all wheel drive
W dual dual rear axles.
Aan het einde van de productie zijn er maar liefst 527.750 voertuigen gebouwd. Het enige voertuig dat dit aantal heeft getopt is de beroemde “Jeep” of de Willie.
Terug naar de vrachtwagen.
Na de landingen in Normandië en het veroveren van Parijs in augustus 1944 ontstond er een ongelooflijke lange aanvoerroute van de havens van Cherbourg tot aan het front. Alle verschillende legeronderdelen die aan het front stonden hadden een ongelooflijke hoeveelheid materiaal nodig. Munitie, reserve-onderdelen, voedsel, kleding, brandstof en ga zo maar door.
Op de dag dat de laatste Duitse troepen in Parijs capituleerden, installeerden de Amerikanen na een legendarische meeting van 36 uur de beroemde “Red Ball Express”
Om alles naar het front te krijgen, waar toen 28 geallieerde divisies constant bevoorraad moesten worden, openden ze een highway naar het front. De snelwegen, die talrijk en goed aangelegd waren maar niet heel breed, werden veranderd in one way highways. De “deuce and a half” werden bestuurd door voornamelijk afro-Amerikaanse soldaten en op het hoogtepunt reden er dagelijks 5.958 trucks, samen goed voor 12.500 ton (!) vol voorraden naar het front. Als de trucks aankwamen, moesten ze in eerste instantie via landweggetjes en andere obscure routes hun weg terug vinden naar de havens en de D-day stranden om de reis weer van voren af aan te beginnen. Al snel werd er een noordelijke route aangelegd om heen te gaan, en een zuidelijke route voor de terugreis.
Deze “Red Ball Express” stond onder leiding van de kolonel Loren Albert Ayers. De Luftwaffe had in de nazomer van 1944 weinig meer te vertellen in het luchtruim dus het grootste probleem van de kolonel waren het onderhoud van de deux and a half, het rekruteren van genoeg chauffeurs en het constante slaapgebrek van deze chauffeurs.
Goed de versie die ik ga bouwen is eentje zonder huif. Met een .50 kaliber machinegeweer gemonteerd, lier en een aantal voorraden. En heb er eigenlijk best veel zin in.
Het is klein spul, heerlijk prutsen en plakken.
Het begin is er!