Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 23:09 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: t-34/85 Dragon 1/72
BerichtGeplaatst: di 13 dec, 2016 11:22 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7919
Woonplaats: Ingelmunster
bij het leeghalen van mijn huis ben ik op het volgende begonnen project gestoten, bijna af, maar gestrand op de fenders en de tracks. het betreft hier een late war t-34/85 van Dragon in 1/72.

De gewone T-34 kent iedereen als de "supertank" van de russen, die eigenlijk niet zo super was. Maar ie was goedkoper te produceren dan de KV's die veel beter presteerden. Nu ja, doch dit terzijde, uiteindelijk wilde iedereen beter bepantserd en zwaarder bewapend de strijd aangaan, en om de Panthers en Tigers te kunnen counteren experimenteerden de Russen er ook op los. en zo kwamen ze erop dat een t-34/76 een Tiger niet frontaal kon vernietigen, en vanaf hele kleine afstanden op de zijkanten, terwijl ze zelf op ieder moment konden afgeschoten worden. UIteindelijk bleek een 85mm 52-k luchtafweergeschut wel opgewassen voor de taak, dus werd er een tankversie van gemaakt. Hiermee kan de zijkant van de romp vanop 800m gepenetreerd worden en de zijkant van de koepel vanop 600m... niet je dat, maar goed genoeg. Een tiger kon de T-34 vernietigen vanaf 1500/2000m...

Eigenlijk moest dit kanon in een T-43 komen, maar door tegenvallende prestaties en beperkte ontwikkelingstijd (there was a war going on...) werd beslist om bestaande T-34's op te waarderen. Hierbij kregen ze een grotere ring om de (grotere) koepel op de monteren, wat ook de stabiliteit van de koepel verbeterde. De 3-manskoepel kreeg een radio, voorheen was dit een luxe en moesten tankbemanningen vooraf afspreken en zich willens nillens aan het plan houden of op hun gevoel afgaan, zwaardere bepantsering en een observatiekoepel. door de extra man kon de commandant zich enkel toerichten op commanderen, en moest ie geen andere taken meer erbij nemen wat zijn taak ook veel lichter maakte.

Voor de stadsgevechten werd deze uitgerust met Thoma shurtzen ofte bedspring armor (het leek er toch een beetje op) eigenlijk de voorloper van de slatarmor, die de tanks tegen panzerfausten en dergelijke dienden te beschermen. Dit zijn ijzeren netten op een afstand van de tank gemonteerd, zodat de kop van de panzerfaust tegen het net slaat, de kern die de tank moet penetreren ontsteekt te vroeg, en verliest kostbare kinetische energie tegen dat ie bij de effectieve bepanstering is, waar door deze er hopelijk niet volledig doorbrand

Uiteindelijk bewees deze zich op het slagveld, maar met kanttekeningen. Het bleef een gedachte tegenstander, maar zoals later bewezen werd in Korea en de eerste Israelische oorlogen was en bleef het een middelzware tank die relatief gemakkelijk uit te schakelen was..

Nu ja, het doosken:

photo 168588

en de inhoud:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Verder heb ik nog deze bijgekocht, gewoon omdat ik geen fan ben van de DS-tracks

Afbeelding

en dan de bouw:

ik was begonnen met het uitboren van de wielen:
photo 168614

en daarna het aanbrengen van de gietstructuur en lasnaden/gietnaden op de koepel:

photo 168612

photo 168611

photo 168610

De methode die ik hiervoor gebruik is de volgende: met een stukje spons wrijf ik het model in met een beetje Mr-surfacer 500. Dit droogt redelijk snel, dus kleine beetjes per keer. Als het droogt merk je dat het begint tegen te trekken, op dat moment dep je met je spons op het oppervlak dat je net ingewreven hebt, waarbij je "haren" trekt met je verf. Nog een lichte schuurbeurt en je hebt een mooie gietstructuur.

Voor de las-/gietnaden werk ik met streched sprue die ik met thin cement van Tamiya eerst fixeer, dan op maat snijd, en met de thin cement zachter maak, met en mestipje de structuur aanbreng en dan nog een laagje extra thin om de scherpe randen weg te smelten en een mooie gladde las te krijgen

achteraf heb ik de handgrepen toch vervangen door koperdraad:
photo 168613

Bij de romp heb ik een poging gedaan de gewalste structuur te repliceren door in plaats van met mr surfacer te werken gewoon met een borstel en extra thin cement van tamiya...
photo 168600

photo 168599

photo 168597

photo 168596

en ook de handvaten in koperdraad
photo 168598

dan de kleine prutsen geplooid en gemonteerd:
photo 168606

photo 168607

photo 168602

een paar kisten gescratched
photo 168609

photo 168608

photo 168589

photo 168591

photo 168590

het koelrooster aangepast

photo 168604

ook de fueltank aangepast
photo 168595

photo 168586

dan op info gestoten dat de T-34/85's andere wielen hadden dan diegene uit de kit

photo 168587

dus een revell kit opgeofferd voor de loopwielen:

photo 168615

een poging gedaan om de fenders te detailleren...

photo 168594

wat niet echt stevig zo, dus heb ik de fenders eraf gehaald en pogen te vervangen door een PE-exemplaar... en daar begon de ramp... voor de Draogon sets is er niks beschikbaar, en die van de andere merken passen niet... even aan de kant gelegd, en dat even was tot nu dus...

Laatst ben ik begonnen met de PE-tracks te assembleren... geeft me nog tijd om te zien wat ik ga doen met de fenders...

photo 394792

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: t-34/85 Dragon 1/72
BerichtGeplaatst: di 13 dec, 2016 15:03 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 mei, 2013 9:04 am
Berichten: 1610
Klein hoor Silenoz, die onderdeeltjes. De gietstructuur- en lasnaden methode ken ik wel, maar nog nooit geprobeerd. De PE-tracks zijn wel nieuw voor mij.

Like! :mrgreen:

Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: t-34/85 Dragon 1/72
BerichtGeplaatst: di 13 dec, 2016 16:36 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 27 okt, 2013 15:46 pm
Berichten: 752
Woonplaats: Nunspeet
Pffff respect hoor. Als ik dit allemaal zie op deze schaal. Wat een werk. Het ziet er goed uit.

gr

ton(y)sherman


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: t-34/85 Dragon 1/72
BerichtGeplaatst: wo 14 dec, 2016 2:20 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18530
Woonplaats: Hurdegaryp
Heel herkenbaar, heb ooit eens de Airfix-versie gebouwd (1:76), maar jij legt de lat weer wat hoger. Even een linkje en een foto ter inspiratie, doe er mee wat je wilt, maar volgens mij hoef ik jou niks meer te vertellen:
https://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=44860&p=875519&hilit=t+34+airfix#p875519
Afbeelding

Wat me het meeste stoort, zijn de dikke tracks (dropveters), maar aangezien ik normaliter geen tanks bouw, vond ik het wel best.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: t-34/85 Dragon 1/72
BerichtGeplaatst: wo 14 dec, 2016 18:59 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7919
Woonplaats: Ingelmunster
een vlugge vraag tussendoor:

is dit teveel doorhang van de tracks?

photo 394918

photo 394917

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: t-34/85 Dragon 1/72
BerichtGeplaatst: do 15 dec, 2016 0:08 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 02 sep, 2013 13:53 pm
Berichten: 403
Silenoz schreef:
een vlugge vraag tussendoor:

is dit teveel doorhang van de tracks?

photo 394918

photo 394917


Hé Silenoz,

Prachtig werk dat je hier laat zien :D . Zeker op die schaal is PE niet makkelijk, mijn respect voor je creaties.

Wat betreft de tracks: zo op de eerste foto lijkt het me dat het met de doorhanging wel goed zit, de tracks liggen netjes op de loopwielen. Wel zou ik overwegen om er een schakel (of twee?) tussenuit te halen: heb het gevoel dat er nogal wat ruimte tussen het spanwiel en de track zit.

Succes met de verdere bouw, je bouwtechniek belooft wat voor het schilderen!

groeten, Richard.

_________________
Mijn huidige projecten:
Geen.

Afgerond:
Another one bites the dust - CCKW 353 GMC Truck with Bofors 40mm AA Gun
What lies ahead - Pacific theatre 1944


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: t-34/85 Dragon 1/72
BerichtGeplaatst: do 15 dec, 2016 9:52 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7919
Woonplaats: Ingelmunster
thx, ik heb net nog even zitten experimenteren en twee schakels eruit zorgt voor teveel spanning, zoals het nu is teveel speling... Jammer genoeg moet je steeds per twee werken... Ik vrees dat de enige manier om dit opgelost te krijgen erin bestaat de bevestiging van het spanwiel te verwijderen en de hoek ervan bij te stellen... net als in het echt zeg maar...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: t-34/85 Dragon 1/72
BerichtGeplaatst: za 17 dec, 2016 16:54 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7919
Woonplaats: Ingelmunster
Eerste deel van het geduldwerk zit erop: de basistracks zijn geplooid en gemonteerd. Nu nog de geleidingshoorns opkuisen en solderen...

photo 395277

photo 395276

Dat worden veel kleine deeltjes...

Het probleem met de trackspanning heb ik als volgt opgelost:

Originele toestand:
photo 395279

Verwijderd:
photo 395280

Het spanningswiel heraangebracht, maar ie kan nu excentrisch pivoteren, zo kan ik de spanning regelen:
photo 395278

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: t-34/85 Dragon 1/72
BerichtGeplaatst: za 17 dec, 2016 20:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 aug, 2014 21:38 pm
Berichten: 475
Woonplaats: Zedelgem
Ik draag nooit een hoed , maar ik zou hem afdoen voor uw PE werk op deze schaal. Chapeau !

Modest.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: t-34/85 Dragon 1/72
BerichtGeplaatst: za 17 dec, 2016 22:08 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 25 aug, 2007 21:40 pm
Berichten: 1395
Woonplaats: Ouderkerk aan den IJssel
Hoi Silenoz,

Mooi man! Eerlijk gezegd, kies ik soms voor 1/72 om niet zoveel te hoeven detaileren, maar jij laat je niets gelegen liggen.
Succes nog even met de laatste loodjes.

H. Groet,

Anne

_________________
-Opdat wij niet vergeten-

In de maak: 3 projectjes, in de planning:.. 4 ;)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 56 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement