Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 4:48 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 99 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Dragon Sd.Kfz.251/7
BerichtGeplaatst: vr 09 sep, 2016 0:35 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11867
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Nog enkele ingrepen voor we gaan schilderen.

photo 383776

De deuren achteraan zijn nu van de nodige inwendige details voorzien.

photo 383777

Aangezien ik ze open wil zetten, moeten de stangen van het slot er uitzien zoals op deze foto. Nadien heb ik nog een verstevigingsspant in de plooi aangebracht omdat ik dat opmerkte op andere foto's.

photo 383778

Een laatste blik op het lege interieur. Ik heb nog wat gaatjes dichtgekleefd. Let op de tochtstrip onderaan.

photo 383779

Daarnet is de primer er over gegaan. Dupli-Color roodbruin uit een spuitbus, zodat het goed hecht op het metaal. Het plan is om hier eerst haarlak over te doen voor ik het interieur ga schilderen. Ik heb de buitenkant afgeplakt zodat ik bij het assembleren van de hull niet veel schuurwerk moet uitvoeren. De maskering moet dus wel blijven tot ik het interieur helemaal af heb. Het is mogelijk dat ik eerst nog de figuren in de cabine moet afwerken voor die dicht kan.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Dragon Sd.Kfz.251/7
BerichtGeplaatst: vr 09 sep, 2016 20:54 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11867
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Nu het interieur wat staat te drogen, hou ik me bezig met de spullen waar het straks mee aangekleed wordt. Die zitten bij de AFV brugkit.

photo 383813

Op deze foto uit Panzer Tracts staat een gereedschapsbak met wat munitie en landmijnen op een kist en nog wat mijnen. Al deze componenten zitten ook tweemaal in de kit van AFV.

photo 383814

De bak vond ik wat dik, dus die werd omgezet naar metaal.

photo 383815

De rest kon ermee door. De zijkanten van de spullen hebben wat last van inzinking, dus die is wat geschuurd, hoewel de meeste van deze spullen tegen de bak aan staan.

photo 383816

Je krijgt zo heel wat bagage voor je half-track. Ik heb alles nog maar los gelaten, dat schildert makkelijker.

photo 383817

Bij de Dragonkit zit een bestuurder en wat losse kledij. Die bestaan echter volledig uit het nieuwe kleefbare vinylgoedje waar ze tegenwoordig ook tracks van maken. Erg bruikbaar is het niet, maar voor een bestuurder die grotendeels onzichtbaar is vind ik het wel kunnen. Het hoofd ga ik misschien toch vervangen, de Feldmutze heeft gietsporen die je onmogelijk weg kan halen als alles terugveert.

photo 383818

Voorlopig hebben we dan dit. Nu eens kijken naar de geweren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Dragon Sd.Kfz.251/7
BerichtGeplaatst: za 10 sep, 2016 22:58 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11867
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Ik had eerst gedacht dat het zoals bij de tracks van de M47 verstandiger was om de tracklinks apart te schilderen van het geheel. Nu ik opmerkte dat de rubberen pads bestaan uit een rubberblok en een metalen deel voor aan de tracks, vond ik het logischer dat de track in zijn geheel gespoten zou worden. De rubberblokken zullen dan achteraf met een penseel in kleur gezet worden.

photo 383894

Dat plakken gaat nog redelijk vlot, al hang je er wel eens aan vast.

photo 383895

De trackpins er tot de laatste millimeter er in krijgen is een ander paar mouwen. Ze blijven er ook niet in zitten als er geen lijmdruppel tegen gelegd wordt.

photo 383896

De wielen hebben soms tot zes aanhechtingspunten. Er moest duchtig op geschuurd worden.

photo 383893

Gelukkig hebben ze de juiste afmetingen, ook de tracks.

photo 383892

Er moesten nog twee pakketten van vier Karabinen en een paar MP's toegevoegd worden. Bij vergelijking met deze foto's van Wikipedia passeren ze de test goed, al heb ik ook kits gezien waar de trekker niet volgegoten zit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Dragon Sd.Kfz.251/7
BerichtGeplaatst: ma 12 sep, 2016 21:33 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11867
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Nog even en de tracklinks zullen gemonteerd zijn.

photo 384229

Het blijft worstelen bij elke trackpin, het achterste gaatje is maar net groot genoeg om een draad door te wurmen terwijl er wel wat speling mogelijk is tussen beide tracklinks. Daardoor steek je er in een van de twee gevallen naast, zodat de pin teruggetrokken moet worden.

photo 384230

Ik ga er voor beide kanten al 50 aaneenlinken, dan kan het ontbrekende vijftal bij het proefpassen toegevoegd worden.

photo 384231

De sprocket past er goed in. Ik kan het nog niet op de half-track zelf passen, die zit nog in de maskeeropstelling.

photo 384232

Hier een vergelijking tussen de Friuls en de Dragon trackset. Vooral de sprue-aanhechting zal je parten spelen, want die zit net daar war je het goed ziet.

photo 384233

De rubberpads hebben bij Dragon aan de zijkanten geen detail, want daar zitten ze aan de sprue vast. Dit zou helemaal rond de pads moeten lopen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Dragon Sd.Kfz.251/7
BerichtGeplaatst: di 13 sep, 2016 12:23 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 29 nov, 2007 17:47 pm
Berichten: 1929
Mooi werk!

Je zei al tussen de regels door dat je nog moest kijken of het figuurtje niet al geïnstalleerd moet worden voordat boven- en onderkant aan elkaar bevestigd worden. Dat zou ik zeker doen, ik heb dit model twee keer gebouwd en je krijgt de bestuurder met geen mogelijkheid op zijn plek als de zaak in elkaar zit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Dragon Sd.Kfz.251/7
BerichtGeplaatst: di 13 sep, 2016 16:19 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 20 aug, 2015 21:35 pm
Berichten: 2577
Woonplaats: Den Haag
Heb je die rubber? blokken ook moeten monteren of zaten die al op de schakels?

_________________
Rob

photo 344155


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Dragon Sd.Kfz.251/7
BerichtGeplaatst: di 13 sep, 2016 17:05 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11867
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
@ Rob:
StevenVD schreef:
Ik heb alvast een verrassende opmerking. Het review over de tracks dat ik in de post hierboven vermeldde, blijkt niet meer te kloppen met de werkelijkheid. De Friultracks die daarin besproken werden, ATL-07, zijn in mijn kit geen integrale links met rubbers meer. Ze bestaan nu uit aparte links en losse blokjes.


Bedankt voor de tip, Korneel. Ik moet nog wel eerst het interieur schilderen voor die rubber kerel er in komt, maar nu weet ik dat ik de volgorde van de handleiding daar moet volgen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Dragon Sd.Kfz.251/7
BerichtGeplaatst: di 13 sep, 2016 21:34 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 20 aug, 2015 21:35 pm
Berichten: 2577
Woonplaats: Den Haag
Sorry, overheen gekeken. :oops:

_________________
Rob

photo 344155


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Dragon Sd.Kfz.251/7
BerichtGeplaatst: wo 14 sep, 2016 22:35 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11867
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Gisteren werd de andere half-track van het diorama voorgesteld: https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48474. Vandaag had ik de tijd om de eerste half-track al een eerste keer in de verf te zetten. Er werd dus eerst haarlak over het interieur gespoten. Bij deze temperaturen was die meteen droog en kon de airbrush bovengehaald worden. Iemand op Scalemates had me al aangeraden de cabine in ivoorwit te schilderen en de rest in de camouflagekleur. Sommige referentiefoto's bevestigen dit en bij andere is het hele interieur in een kleur gezet.

photo 384451

(http://www.track48.com/shop/xnews.php?newsid=587)

photo 384457

(http://www.primeportal.net/apc/paul_adamson/sdkfz_251_ausf_a/index.php?Page=2)

Ik heb voor de cabine Off-White gebruikt van Mr. Hobby. Dit is wit met een lichte bruine schijn er in. Daarna heb ik de figuur in Feldgrau gespoten over een gele primer. De schaduwing van de figuur werd met een druppel blauwgroen bijgekleurd en dat mengsel werd ook gebruikt om de half-track te schaduwen. Dan konden nog enkele details afgeplakt en geschilderd worden, zoals de gasmaskerdoos en de verschillende stukjes leer. Straks als de binnenkant gekleurd is, kan er gechipt gaan worden.

photo 384454

photo 384453

photo 384455

photo 384452

photo 384456

Die figuur ziet er nog wat schraal uit zo. Hij zal sowieso niet goed te zien zijn.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Dragon Sd.Kfz.251/7
BerichtGeplaatst: wo 14 sep, 2016 23:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Ik vind de interieurkleuren van halftracks ook altijd een beetje tricky; ze schijnen in zowel primerrood, ivoorwit, en in zandgeel rondgereden te hebben. Maar die combi met ivoorwit en zandgeel ziet er ook goed uit. De Friuls zijn ook een hele verbetering ten opzichte van de Dragonlinks, het is alleen dat die dingen altijd zo duur zijn. :mrgreen:

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 99 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 47 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement