Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 20:37 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 53 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: 1/35 Revell M47 Patton
BerichtGeplaatst: zo 08 mei, 2016 1:30 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11869
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
De Patton M47 is een aanpassing van de M46 met een verbeterde turret, op zich een poging om de M26 Pershing een betrouwbaardere aandrijving te geven. Die had een betere bescherming en bewapening dan de M4A3 Sherman maar gebruikte nog wel dezelfde motor. De tank is veelvuldig in gebruik genomen door NAVO-bondgenoten van de VS, zelf hebben ze die niet in een conflict ingezet. Ze vormde de aanleiding voor alweer een verbeterd concept, de M48, die de overgang zou betekenen van het 90mm naar het 120mm kanon.

Gewicht 44.1 t
Lengte 8.51 m
Breedte 3.51 m
Hoogte 3.35 m
Bemanning 5
Pantser 100mm
Bewapening 1 x 90 mm-kanon M36
1 × .50 cal (12.7 mm) M2 op de koepel
2 x .30 cal (7.62 mm) M1919A4, 1 vooraan en 1 coaxiaal
Motor Continental AV-1790-5B V12, luchtgekoeld, twin-turbo, 600 kW
Transmissie General Motors CD-850-4, 2 ranges forward, 1 reverse
Ophanging Torsiestaven
Autonomie 880 l voor gemiddeld 160 km
Snelheid 60 km/h

Omdat deze tank gedurende lange tijd in dienst bleef, zijn er een heel aantal verschillende kleurenschema's mogelijk naast de obligate olive drab varianten. Deze vind ik de opmerkelijkste:

photo 371580

JGSDF-versie (http://www6.atwiki.jp/namacha/pages/28.html)

photo 371583

"Chocolate camo" (prime portal: http://www.primeportal.net/tanks/ivan_bouinatchov/m47_choc_walk.htm) Dit vind ik wel zo lekker dat deze het waarschijnlijk wordt.

photo 371594

Die van Overloon (Wikimedia). Ik ben er vorig jaar geweest en toen stond hij er volgens mij niet meer, ik vind geen foto's jonger dan 2012. Anders zou ik volgende week referentieplaatjes kunnen gaan schieten.

photo 371579

Deze kit heb ik op een rommelmarkt voor een schamele 3 euro op de kop getikt. De staat is vrij goed, er zijn enkele delen losgekomen van de sprue. Ik kocht vorig weekend een Bronco upgradeset voor de tracks, na al een aantal keren de vrij dure Friul-set (zo rond de 30 euro) voorbij gewandeld te zijn. Een overzicht van de inhoud.

photo 371581

photo 371584

photo 371585

photo 371582

Zoals je ziet, zijn deze vinyltracks weer niet top of the bill, met duidelijke gietnaden en ejector pin marks. De upgrade-set van Bronco heeft een goede review op http://www.militarymodelling.com/news/article/t84e1-workable-track-links/19652 maar je wordt gewaarschuwd voor het tenenkrullende aantal onderdelen dat naar schatting een beetje de 1000 overtreft. Ik vind de boxart wel lelijk en moeilijk leesbaar maar het spaart de helft van de prijs van een metalen setje uit.

photo 371588

photo 371587

photo 371589

photo 371590

photo 371586

photo 371591

Er zit een extra stel M46 aandrijfwielen bij maar dit staat in verhouding tot de Dragon kit, ik weet niet hoe deze M47 Revell, ex-Italerikit zich daar tot verhoudt. Volgens Scalemates is er geen verwantschap tussen beide M47-kits. Het is een opluchting dat ik een eventuele slechte passing met de wielen uit de kit zou kunnen oplossen als het nodig zou blijken.

Dit verslag neemt even een aanvang zo tussen de bouwstappen van het atoomkanon in. Die zijn soms nogal ingewikkeld, terwijl ik de trackset gemakkelijk op verplaatsing kan bouwen door zijn repetitieve karakter, wanneer ik eens een dag elders doorbreng. De updates zullen dus waarschijnlijk niet regelmatig gaan gebeuren. Voorlopig lijkt het er op dat er nauwelijks aftermarket nodig is en dat de tank gesloten gebouwd zal worden.

photo 371592

photo 371593

Het begon dus met een arsenaal aan tracklinkdeeltjes losmaken van de sprue. 800 kwartjes van het loopvlak, 180 sets van track pins en 192 track guides, goed voor 2704 aanhechtingspunten. God zij dank had vader nog een uit de kluiten gewassen nagelschaartje, want dit doe je beter met spul dat goed in de hand ligt.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 mei, 2016 11:39 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 16 jan, 2009 20:38 pm
Berichten: 121
Woonplaats: Gent
Leuk, ik heb de kit van Italeri, waarop die van Revell op gebaseerd is, die ik zou willen bouwen met Belgische markeringen. Weet je al waar je met de jouwe heen wilt?
P.S.: de M47 in de bovenste foto van je bericht is er een in Zuid-Koreaanse dienst, niet JGSDF (die deze denk ii nooit gehad hebben).


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 mei, 2016 12:40 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11869
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Ah, bedankt voor de correctie, Wouter, ik twijfelde er aan en gokte er op omdat de site .jp was. Ik had bij de foto van de Chocolate camo mijn voorkeur al uitgedrukt maar ik moet nog eens onderzoeken of er bijzondere decals voor nodig zijn.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 mei, 2016 13:26 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Nou snap ik waarom de plaatselijke dumpstore spuitbussen met cammokleur verkoopt, daarpimp je gewoon een tank mee, tenminste zo ziet het er uit.
Ik stel me dan ook het volgende voor
De m47 wordt ergens heen gereden , de tankcommandant gaat op de koepel staan en kijkt om zich heen. Hij roept naar de schutter "Harry, doet vandaag de licht en donkerbruin maar en neem de zwarte ook maar mee"
Harry begint met de grote vlekken lichtbruin, Johnny, de chauffeur, doet de donkerbruine kleinere vlekken en Thomas, de TC, zet met een sierlijke piccasso stijl de zwarte lijnen neer.




Maar wat een heidens werk die tracks, en dan ga je ze daarna zeker zwaar vervuilen? :lol: :lol:

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 mei, 2016 14:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2601
Dat camo patroon was gemeen goed in de States in de jaren 80. Is door heel wat naties overgenomen, vooral bij het zonder ombouw overkopen van surplus materiaal waarbij de verf er al op zit.
Maar die tracks.... Pas op dat je straks niet even een paar stukjes vinger in die bakjes vindt. Wat een karwei.

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 mei, 2016 15:22 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 07 mei, 2006 14:01 pm
Berichten: 1070
Dat is het MERDC-systeem, gebruikt door Amerika gedurende de jaren 70 en 80.
http://gurth.home.xs4all.nl/afv/nl/merdc.html

GJ

_________________
"But if it needs be, it is an ideal for which I am prepared to die." - Nelson Mandela
"Extinction is forever." - Sea Shepherd


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 mei, 2016 17:08 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11869
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt voor de referenties, ik ben vandaag bezig geweest om de deeltjes op te schonen. Na een drietal uur werk had ik er toch een 25 van de 1000 en zo veel gedaan. Maar dit zijn wel de moeilijke die vier contacten hebben en erg breekbaar zijn. De "blokjes" zullen sneller gaan.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 mei, 2016 22:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 20 dec, 2014 17:19 pm
Berichten: 1394
Woonplaats: Deventer
Het zal je hobby maar zijn, haha, suc6. :brouw:

_________________
mvg, Peter
Bouw in progress: Opel Kadett V8 GTR 1:10 Full Scratch https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=53079
Finished Model: VW T1 '64 Single Cab Racing Project https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=50565
Finished Model: Lancia Lasupra http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=45661
Finished Model: Ford Capri Turbo Zakspeed Disassembled Body. http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=44773


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 mei, 2016 23:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Wat een tracks zeg, dat zal nogal een geestdodend werkje worden. Maar het is wel een afleiding voor het Atomic Cannon. Je hebt wel een mooie camo uitgekozen, ik hou wel van die wat apartere schema's.

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 12 mei, 2016 21:22 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11869
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Er zijn nu toch zo'n 80 deeltjes schoongemaakt. Hier zie je wat dat inhoudt en hoe breekbaar deze stukjes zijn als je er de sprue af wil snijden.

photo 371998

photo 371997

Waarschijnlijk is het te doen om de pinnen gewoon door te snijden een millimeter van de kanten af, aangezien ze helemaal in de rubber schoenen zullen verdwijnen. Maar het is wel een gezellig werkje om zonder teveel na te denken buiten in de zon te doen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 53 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: tsjopper bob en 45 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement