Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 4:28 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 16 mei, 2016 22:36 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 aug, 2009 8:54 am
Berichten: 7539
Woonplaats: Drachten
Bedankt voor je complimenten Richard!

Wat de kleuren betreft ( yeah, vraag dat aan een IDF fan en hij kan uren blijven lullen :lol: ) er zijn verschillende stadia qua kleuren.

Heel in het begin ( voor mij het minst interessant persoonlijk ) werd dat Olive Drab nog wel gebruikt. Ik vermoed dat dit gewoon standaard was zoals ze de voertuigen kochten.

Afbeelding

Later kwam het zandkleurige zoals jij waarschijnlijk bedoeld. Dit omslagpunt is als het goed is rond 1961. Voertuigen die in 1967 tijdens de 6 daagse oorlog (of in 1973) werden gebruikt hadden dit kleurtje. En deze voertuigen zie je in de modelbouw ook vaak terug komen, mede daardoor zie je deze kleur ook vaak.

Afbeelding


Rond 1982 kwam het grijs groene als standaard kleur op de IDF voertuigen. Al zit daar ook wel iets verschil in door de jaren heen zoals je hier kunt zien op deze Mk1 ten opzichte van de Mk3

Afbeelding

Afbeelding

Uiteraard heeft de kleur van een voertuig te maken met verwering afhankelijk van in welke regio ze ingezet worden. In de Sinaï zal de kleur anders zijn dan wanneer ze in de Golan ingezet worden na een poosje. Daarnaast zijn er (volgens mij, meen ik ooit ergens te hebben gelezen maar kan het niet met zekerheid zeggen) ook diverse fabrikanten van de verf die misschien ook niet 100 % dezelfde kleur zullen maken.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Urban cammo hebben ze ook nog :P

Afbeelding


Om dan weer je vraag te beantwoorden waarom veel kleuren die zandkleur hebben, dit komt ook door het feit dat modelbouw fabrikanten voorheen soms hun huiswerk niet helemaal goed deden.

Ze geven vaak aan dat het voertuig zandkleurig moet zijn terwijl dit niet klopt.
Dat kan komen doordat de voorlopers van dezelfde voertuigen wel in die kleur waren, en later omgebouwd werden en ook in het grijsgroene gespoten werden maar dat dat niet opgepakt.

Oude Magach (M-48)

Afbeelding

Dit is overigens een vernieuwde versie van de M-48 versie van de Magach, de Pereh.

Afbeelding

Oude Magach (M60)

Afbeelding


Nieuwe(re) Magach (M60).

Afbeelding

Een andere meer logische verklaring zal zijn dat ze de museum modellen hebben gebruikt als referentie. Hier zit ook zo'n zanderig kleurtje op terwijl die lang niet altijd juist is mbt een voertuig wat in actieve dienst was.

Voorbeeld, de Magach 7 als museum stuk (voor de duidelijkheid een van de latere uitvoeringen zelfs)

Afbeelding

Magach zoals hij normaal in kleur zit.

[url=http://s1364.photobucket.com/user/Heico2704/media/Merkava%20Photos/211_zpsquv1bzbq.jpg.html]Afbeelding[/url


Er zijn ook kits die twijfel oproepen zoals bv de Italeri M60 Blazer https://www.scalemates.com/kits/193464- ... m60-blazer ( er is ook nog een oude Academy, maar die kit ken ik niet zo goed ), daarin geven ze ook aan dat de tank in zandkleur moet. Voor zover ik weet hoeft dit niet eens helemaal incorrect te zijn omdat ze bij mijn weten eind jaren 70 al zijn begonnen met de ERA tegels etc. Al zitten daar nog wel een paar puntjes in die ik uit zou willen zoeken voordat ik daar een definitief oordeel over zou geven of die kleur er echt op zou moeten wat die kit betreft ( dat is namelijk ook weer zo'n kit die je vaak tegenkomt in dat zand kleurtje waar je vraag over ging )



Het is altijd een lastig verhaal om bij IDF iets 100% goed te doen zoals je ziet, er is altijd de kans dat er dan toch nog die ene rond heeft gereden die je ongelijk kan bewijzen.

Ik hoop ook dat ik met mijn verhaal niet nog meer verwarring heb gezaaid maar dat het je nu een klein beetje duidelijk is. En anders vraag je maar door hoor :)

_________________
Mijn modelbouw website


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 aug, 2016 11:48 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 aug, 2009 8:54 am
Berichten: 7539
Woonplaats: Drachten
En zo na een hele poos bijna niks aan modelbouw te hebben gedaan gisteravond lekker aan de picknicktafel zitten prutsen met de laatste loodjes van deze Merkava. Toen het licht op hield te schijn op onze kant van de planeet nog even een paar foto's gemaakt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



En vanmorgen toen de zon nog lekker scheen, heeft de Merkava een lichte drybrush gehad. Ook zijn er nog wat kleine plekjes bijgewerkt en heb ik de eindfoto's gemaakt. Deze volgen snel.

_________________
Mijn modelbouw website


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 aug, 2016 12:42 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11867
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
De laatste loodjes wegen soms het zwaarst. Deze ziet er zo al goed uit!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 aug, 2016 18:40 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 aug, 2009 8:54 am
Berichten: 7539
Woonplaats: Drachten
Thanks, ik heb de foto's vanmorgen al gemaakt, toen de zon nog lekker vol brandde maar ik had het nog niet eerder aan tijd om alles te uploaden.

Maar goed, hier komen ze en wederom 'PHOTOALERT'!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



En dan nog 3 stuks die gephotoshopped zijn, daarvoor gaat alle eer naar DJ aka MrvdH

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Graag uw commentaar!

_________________
Mijn modelbouw website


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 aug, 2016 19:53 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Op zich vind ik het een mooi model geworden, nu heb ik niet veel kijk op het IDF gebeuren, maar de kleur komt toch heel natuurlijk over. Ook bouwtechnisch valt er weinig te mekkeren.
Als ik toch een persoonlijk nootje zou mogen geven, ik zou de tarpac achterop nog even voorzien van een matte lak, op deloop is m.i. iets teveel zandwash, ik geloof niet dat er op een ronde loop zoveel zand zou blijven iggen in een droge omgeving en met beweging. ik zou persoonlijk het MG met donkerblauw en dan met lichtblauw subtiel hebben gedrybrushed, dit geeft volgens mij net even wat meer metaalgevoel

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 aug, 2016 20:18 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4454
Ik had al gezegd dat ik hem mooi vind geworden geloof ik. :wink:

Afbeelding

Alleen die UZI die op de koepel ligt, waarom is het handvat en het gedeelte onder de loop houtkleurig? Voor zover ik weet zijn die bij alle UZI's van kunststof.



D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003 | M270 MLRS - Operation Desert Storm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 aug, 2016 21:24 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 aug, 2009 8:54 am
Berichten: 7539
Woonplaats: Drachten
Tnx heren!

Bert Takken schreef:
ik zou de tarpac achterop nog even voorzien van een matte lak


Dat is er wel over heen gekomen... Ik denk dat het wat glanzend overkomt door de flits ofzo?


Bert Takken schreef:
op deloop is m.i. iets teveel zandwash, ik geloof niet dat er op een ronde loop zoveel zand zou blijven iggen in een droge omgeving en met beweging.


In principe heb je een punt. Wellicht een beetje too much, maar aan de andere kant in zo'n zandbak blijft zand ook wel weer op de meest gekke plekken liggen is mij verteld... Al kon ik het natuurlijk ook niet, niet doen. Dan had het ook geen gezicht geweest. Volgende keer dus maar eens iets lichter proberen.

Bert Takken schreef:
ik zou persoonlijk het MG met donkerblauw en dan met lichtblauw subtiel hebben gedrybrushed, dit geeft volgens mij net even wat meer metaalgevoel


Die kende ik nog niet. Drybrush met blauw, volgende keer ook eens uitproberen dus. In mijn beleving staat blauw eerder voor koud en rood voor warm als in het filteren zeg maar.

mr.vdh schreef:
Alleen die UZI die op de koepel ligt, waarom is het handvat en het gedeelte onder de loop houtkleurig? Voor zover ik weet zijn die bij alle UZI's van kunststof.


Hmm, inderdaad. Iets te enthousiast geweest. Ik vermoed dat ik het per ongeluk gedaan heb tegelijk met de Galil, die het soms wel heeft.

_________________
Mijn modelbouw website


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 aug, 2016 21:46 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 sep, 2008 9:43 am
Berichten: 6032
Woonplaats: Zwolle
Vette tank Heico! Het is net een echte op sommige foto's! :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 aug, 2016 22:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 02 sep, 2013 13:53 pm
Berichten: 403
Ziet er super uit :) ! Mooi gefotografeerd ook, met de Israëlische vlag als achtergrond.

Ik vond het een leerzaam verslag om te lezen. Zoals gezegd heb ik niet veel met "modern", maar je uitleg over de verschillende stadia van kleurgebruik bij het IDF vond ik duidelijk en boeiend.

Thanks for sharing :) .

Groeten, Richard.

_________________
Mijn huidige projecten:
Geen.

Afgerond:
Another one bites the dust - CCKW 353 GMC Truck with Bofors 40mm AA Gun
What lies ahead - Pacific theatre 1944


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 08 aug, 2016 1:46 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 16 feb, 2010 0:00 am
Berichten: 205
Perfect finish noemen ze dat, dacht ik :D! Schitterende bak geworden!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 55 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement