Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 17:41 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 18 apr, 2016 13:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2601
De meesten hier kennen mij als een vliegtuigbouwer maar af en toe wil er ook wel eens een militair voertuig op de werkbank verschijnen. In dit geval heb ik de Whippet van Takom aangeschaft. Ik ben altijd al geïnteresseerd geweest in de eerste wereld oorlog en het uitvinden van de tank is een van de kenmerken van die volslagen nutteloze strijd.

De whippet werd ontwikkeld naast de bekendere MK I t/m VI die als zware tank het slagveld betreden. De whippet was een lichte tank gebaseerd op Little Willie waarvan de rupsbanden bijna 1 op 1 zijn overgenomen. Het was bedoeld als "snelle tank" naast de trage grotere tanks en hij was dan ook ongeveer twee keer zo snel. Vandaar ook de naam. Het moeilijk bestuurbare apparaat heeft zich tijdens de acties aan het einde van de oorlog kunnen bewijzen. Ze waren vooral goed in het veroorzaken van chaos achter de vijandelijke linies.

Het model van takom krijgt goede recensies al is er ook wel wat op aan te merken. Wat vooral opvalt is het volledig ontbreken van interieur. Mooi zijn de tracks die helemaal uit losse onderdelen bestaan die aan elkaar kunnen worden geklikt. In theorie zelfs verrijdbaar maar wie zou dat doen? De onderdelen zien er netjes uit met mooi oppervlakte detail.

Het beste is om gewoon maar te kijken.
De doos.
photo 368756
De sprues zijn allemaal verpakt in hersluitbare zakjes. (En dat is blijkbaar zo nieuw dat de spellingscontrole het woord niet eens kent lol)
photo 368757
De sprues van A tot E
photo 368759
photo 368758
photo 368763
photo 368765
photo 368764
De tracks
photo 368769
Beetje PE
photo 368771
Natuurlijk decals
photo 368770
Het boekje met de bouwinstructie.
photo 368772
photo 368773
En de schilder instructie
photo 368774

Ik ga maar eens beginnen denk ik. :)

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18 apr, 2016 14:14 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 sep, 2008 9:43 am
Berichten: 6032
Woonplaats: Zwolle
Leuk onderwerp!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18 apr, 2016 18:52 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11869
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Een mooie introductie van deze nieuwe kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18 apr, 2016 23:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Een hele mooie kit van Takom, en een welkom alternatief voor de onderhand antieke Emhar kit. Ik heb laatst ook een doosje van Takom aangeschaft, en mij viel het ook op hoe zorgvuldig alles verpakt is (soms misschien iets té, het boekje hoeft van mij niet in een apart plastic jasje te zitten :mrgreen: ). Aan de andere kant is de kans op schade aan de onderdeeltjes nu vrijwel nul.

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 20 apr, 2016 0:08 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2601
Misschien zijn ze zo goed verpakt omdat het plastic nogal zacht is. Vind ik niet erg want met zoveel rollers te maken is het wel fijn dat je geen minuten bezig bent met één roller :)

In de beschrijving moeten al deze rollers ongelijmd worden gemonteerd om actief rijden mogelijk te maken denk ik. Maar dat wordt een onmogelijke taak. Iedereen die wel eens een lattenbodem in elkaar heeft gezet weet waar ik op doel. Al die asjes op lijnen gaat nooit lukken. Ik ga ze dus vastplakken. Ik moet wel uit zien te zoeken hoe ik dit mooi kan spuiten. De rollers zullen grotendeels onzichtbaar blijven dus of ik die moet spuiten?

Indrukje
photo 368958
photo 368959
photo 368960

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 20 apr, 2016 16:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Volgens mij zie je die rollers straks helemaal niet meer zitten, behalve de voorste misschien, omdat daar de track iets door zal hangen (waardoor je er net onder kan kijken). Maar de rest van de rollers zitten, als ik foto's van de echte tank bekijk, helemaal verstopt tussen het plaatwerk van de zijkant en de tracks. Ik zou ze wel gewoon meespuiten als het model straks helemaal in elkaar zit (tracks wel nog niet monteren dan), maar apart schilderen is denk ik niet nodig.

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 22 apr, 2016 14:31 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 aug, 2009 8:54 am
Berichten: 7539
Woonplaats: Drachten
Leuk spul dat Takom, en ze hebben vaak ook leuke aparte onderwerpen. Ik hou deze in de gaten! Succes.

_________________
Mijn modelbouw website


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 22 apr, 2016 16:21 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 20 aug, 2015 21:35 pm
Berichten: 2577
Woonplaats: Den Haag
Ik vind het een mooi ding, ook in de volglijst!

_________________
Rob

photo 344155


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 23 apr, 2016 13:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2601
De bouw gaat gestaag. Die rollers maken is niet lekker voor je vingers maar ach, lekker de tijd voor nemen, het is geen wedstrijd. Ik ga ze wel een kleurtje geven maar niet al te veel moeite voor doen om te weatheren. Er zal inderdaad niet veel van te zien zijn.
Ik denk wel dat deze kit zo af is. Ik ga daarom misschien wat meer aandacht besteden aan het verweren. Pas nog een leuk verslag over gelezen dus tips te over.

fotokes. Onderdeeltjes tot zo ver.
photo 369196
preshade voor het spuiten van onderdelen die straks lastig te bereiken zijn.
photo 369195
en in het groen. Welke kleur precies de juiste is is een raadsel. Ik kan alleen zwart wit fotos vinden van de operationele whippets en wat ze er in musea op smeren hoeft weinig met de originele kleur te maken te hebben. Ik begin dus maar met military green.
photo 369197

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 23 apr, 2016 22:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2601
Rits rats klik klak. Dit gaat wel heel snel ineens. De rollers monteren viel erg mee. Gewoon aan een kant beginnen, tapejes er op om de kantjes tegen elkaar te houden en door. Duurde maar een paar minuutjes. Het past allemaal prima en dat maakt bouwen zooo veel gemakkelijker.

photo 369461
photo 369459
photo 369460

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 58 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement