Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 10:13 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 20 maart, 2016 0:32 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Voor de komende ESM te Nieuwegein hebben wij als IPMS-Noord besloten om wat Matchboxkitjes te gaan bouwen. Puur vanwege nostalgie - vroeger in mijn jeugdjaren heb ik dit kitje ook eens gemaakt - en toen ik deze in het marktplaatsdeel tegenkwam, was de keus ook niet zo moeilijk. Afgelopen week heb ik het pakketje mogen ontvangen en na wat zoek en speurwerk is mijn oog gevallen op deze uitvoering:

Afbeelding

Eerder had ik al gevraagd om kleuradvies betreffende een Wespe. Volgens de website is het plaatje van een Wespe uit de Herman Göring Panzerdivisionen te Hongarije, maart 1945.

De beide versies van de kit vind ik niet zo mooi en omdat ik op zich wel wat van apart houd, ben ik eens wat wezen googelen. Heel veel leuke schema's, strepen en vlekken passeerden de revue, maar het is dus de bovenstaande geworden. Of deze Wespe in het echt ook zo heeft geacteerd weet ik niet, maar ik ga hem wel zo bouwen. Na wat adviezen op plakkers en hier, ga ik voor een basis van panzergeel (of een gelijkende kleur) met daaroverheen een winterschema van wit (vervuild) of lichtgrijs, niet omdat het moet, maar omdat het kan :lol:

Even een stukje info over de Wespe (bron Wikipedia)
Citaat:
In het begin van 1942 werd de Panzerkampfwagen II (Sd.Kfz.121) teruggetrokken uit de frontdienst naar de reserve. De Panzerkampfwagen II was al sinds 1936 in dienst en was verouderd. Hierdoor kwamen de onderstellen van deze voertuigen beschikbaar voor ombouw naar een wapen met een andere functie dan gevechtstank, zoals gemechaniseerde artillerie. Eén van de projecten was de Wespe. De Wespe bestond uit een Panzerkampfwagen II Ausf F met in plaats van een koepel een 105mm LeFH (Leichte FeldHaubitze). De Wespe kreeg het Sonderkraftfahrzeug-nummer 124.

De hoofdtaak van de Wespe was om achter de frontlinie vuursteun te geven aan de infanterie. De Wespe opereerde, net als alle andere artillerie, in batterijen en was niet bedoeld om gevechtscontact te maken met de vijand. Toch was de Wespe uitgerust met holle lading-antitankgranaten mocht dat onverhoopt toch gebeuren. Men kreeg de vuurcoördinaten te horen via radio of veldtelefoon van artilleriewaarnemers aan het front. De Wespe was uitgerust met een standaard artillerieregimentkanon, de 105mm LeFH 18M. De standaard LeFH 18 was voor het eerst geïntroduceerd in 1935 maar was al in 1929/1930 ontwikkeld en geproduceerd door Rheinmetall-Borsig. De LeFH 18M was ontwikkeld in 1941 en had een mondingsrem. Hierdoor werd niet alleen de terugslag verminderd maar ook de snelheid van het afgeschoten projectiel verhoogd tot 540 m/s. Het kanon werd geplaatst over het gat in de tank dat overbleef na verwijdering van dak en koepel. Het kanon werd beschermd door een 10 mm dik kanonschild; eenzelfde dikte werd gebruikt ter bescherming van de motor. In het gevechtscompartiment was er ruimte voor 32 105 mm granaten en 2000 MG patronen in patroonbanden. Coördinaten werden ontvangen via veldtelefoon of FuG Spr f radio. Het kanon kon 17 graden naar links en naar rechts draaien en tot 47 graden omhoog. Het kanon kon 10 kilometer ver schieten en gebruikte een Rblf 36 (Rundblickfernrohr) afstandsmeter.


------------------------

Eerst maar even de doos en de sprues.
photo 365638

photo 365636
Modelletje uit 1974
photo 365637

In eerste instantie wilde ik hem RUDD bouwen (Recht Uit De Doos), maar .... het begint wat uit de hand te lopen. Ik zag een leuke foto waar de luiken voor de bestuurder open staan. Ik denk, dat kan ik ook, dus de zaag er in. Maar ja, als je luiken gaat open zetten, is er binnen ook wat te zien (nou ja.....). Met de inschatting dat de motor wel eens naast de bestuurder zou kunnen liggen heb ik wat spare-parts aangebracht. Absoluut niet gelijkend met een werkelijke motor ben ik inmiddels achter, maar je ziet er toch helemaal niks van. Ik heb wat meer mijn best gedaan op de 'zetel' van de bestuurder. Ook het luikje aan de achterzijde heb ik open gezet.

photo 365639

photo 365640

photo 365641

Ik wil eigenlijk een setting waarbij de tank een beetje wordt onderhouden door wat monteurs. Als ik zo hier en daar wat foto's bekijk, kan ik mij lekker uitleven op het achterste deel, maar er zijn grenzen. Het blijft een 1:76 modelletje. Past 'ie straks qua schaal mooi naast mijn eerder gebouwde T34. Ik ga niet spelen met de tank, dus de loop (schietbuis) en de koepel worden gewoon vastgelijmd.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 22 maart, 2016 15:59 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11867
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Tof dat je de boel open gezet hebt, die lettertjes kan je best met een schaafmes wegsnijden.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 22 maart, 2016 21:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Leuk klein kitje René, je hebt ook een mooi schema uitgekozen. Ik neem aan dat je het ondergrondje niet gaat gebruiken, wegens weinig palmbomen in Hongarije. :mrgreen:
Mooie details aan de binnenkant. Er klopt inderdaad vrij weinig van de motor/transmissie, maar als je er uiteindelijk toch niets van ziet, is dat ook niet van belang. Zolang er maar "iets" in zit. :wink:

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 28 maart, 2016 23:36 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 28 nov, 2006 2:09 am
Berichten: 552
Woonplaats: eindhoven
Leuk kitje. Veel plezier.

Moet lukken vóór 29 oktober toch? :wink:

Erik

_________________
Fennek 1:35
Boxer 1:35
Le Mans 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 apr, 2016 15:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 17 sep, 2006 22:28 pm
Berichten: 1828
Woonplaats: Sittard
Hoi Rene,

is echt Vintage, die heb ik ook vaak gebouwd in de jaren 70. Scratch op een Matchbox kits is een heel leuk idee.
Zo slecht waren/zijn de kits niet ( Vooral omdat ze 40+ Jaren oud zijn)
Veel plezier ermee...
Gr
Helge
( Ja ik ben er nog... :) )
:D

_________________
"Klotzen, nicht Kleckern!"
Hans Guderian


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 apr, 2016 20:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Ah, leuk dat je er nog bent Helge. Scratch is inderdaad wel leuk. De motor lijkt niet echt op een echte motor die er in zit, maar het gaat om het idee. Ondertussen ben ik al wel wat verder, maar heb me nog niet de moeite genomen om dat te bewijzen met leuke foto's.

Vanavond 'vrij', dus ik ga zo weer lekker bouwen.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 apr, 2016 21:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Snel maar even wat status-plaatjes. Zo ver ben ik nu.

Romp is lekker volgebouwd. Alles wat niet bruin is, heb ik zelf toegevoegd aan de hand van foto's op www, eigen interpretatie en een beetje van Maggi. Het voorste deel van de loop (vuurmond?) heb ik uitgeboord, niet alleen de loop, maar ook de gaten aan de zijkant. Omdat het om artillerie gaat, wil ik de loop in de hoogste stand hebben. Alles is nog dry-fit, maar wordt vastgelijmd. Ga er toch niet mee spelen.

photo 367574

photo 367573

Ik wil in het achterste bakje ook nog wat meer detailleren omdat dat duidelijk in het zicht zit. Ik overweeg om het bovenste deel verwijderbaar te maken, zodat er een betere inkijk in de romp is.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 07 apr, 2016 17:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Mooi scratchwerk in de romp René, vooral op deze kleine schaal. Ga je de gevechtsruimte ook nog detailleren ( kanon, binnenkant schilden, etc...)?. Dus niet alleen het bakje, maar ook de rest van de achterkant.

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 07 apr, 2016 18:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Is wel de bedoeling, al wil ik hem zo neerzetten, zodat er een 'tank' staat waaraan wordt gesleuteld. Dus geen ammo etc.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 07 apr, 2016 20:26 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 28 nov, 2006 2:09 am
Berichten: 552
Woonplaats: eindhoven
Ga je het lege doosje bewaren? Zo niet, dan wil ik dat wel van je overnemen.

Erik

_________________
Fennek 1:35
Boxer 1:35
Le Mans 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 47 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement