Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 3:36 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 64 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 12 jan, 2016 13:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 23 nov, 2013 12:59 pm
Berichten: 1132
Woonplaats: Kollum (Frl.)
Dat met die tape op dit type zou ik niet doen, zorg ervoor dat die rolletjes in een golf, zeg maar wolkvormig ook echt ronde worstjes blijven en dan recht, haaks erop spuit. Dan spuit je niet onder die rolletjes en krijg je toch een vaag patroon zonder harde lijnen.
De rest af tapen natuurlijk en zo ga je steeds verder, heb je het groene op deze manier gespoten, de rolletjes verwijderen (gaat soms wat moeilijk, ik gebruik dan een cocktailprikker tot het laatste restje weg is.
Hierna op dezelfde manier weer rolletjes maken, bijvoorbeeld het bruin tegen het groen aan en de rest ook weer bedekken cq afplakken.
Rechtstandig op het oppervlak spuiten en niet vol gas, beter laagje voor laagje.
Hier is een voorbeeld wat ik eigenlijk bedoel, maar jij zult die tussenstukken dan moeten afplakken;

Afbeelding

En dan is het eindresultaat een veel fijnere overgang naar de volgende kleur, die is bij jou nog te sterk.

Afbeelding

Hoop dat je het een beetje begrijpt. Haha ik zie net dat Silenoz mij net voor is, bedoeling is hetzelfde. :mrgreen:

Succes, Gr, Martin

_________________
Gott schuf die Zeit, aber von Eile hat er nichts gesagt.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 jan, 2016 0:10 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 29 nov, 2015 16:09 pm
Berichten: 46
Woonplaats: Veenendaal
Goed, even weer een tussenstand.

photo 355244
Terug naar het begin met de basiskleur van 50/50 dark yellow en light grey.

photo 355246
photo 355247
Rolletjes gerold van die poster plakgum.

photo 355248
photo 355249
Tweede kleur aangebracht: Sandy Brown

photo 355250
photo 355251
Weer plakgum gerold.

photo 355252
photo 355253
photo 355254
En als laatste Olive Green.

En ja, ik zeg het meteen maar. De vlakken zijn ongetwijfeld te groot, maar ik zie dit gehele proces van veel doen, proberen en bovenal leren :-)

En toen vergeten een aantal foto's te nemen, sorry.

Heb het geheel zeer licht beneveld met dark yellow, wielen gemonteerd (waarvan de voorste aan beide kanten bij het op maat maken van de tracks gelijk alweer sneuvelden, moet ik dus nog repareren), en gloss coat erop heb gezet, toen de twee enige decals aangebracht met microsol en -set, en een eerste wash van raw umber heb toegepast.

En zo staat hij er nu bij.

photo 356326
photo 356327

Nog lang niet tevreden, ga nog een keer experimenteren met een wash. Tracks nog airbrushen en monteren en zoeken naar m'n pikhouwel. Die vloog uit m'n vingers en heb ik tot op heden nog niet terug gevonden.
Er moet nog heel wat gebeuren, maar ondanks dat ik nog niet tevreden ben, heb ik er enorm veel plezier in gekregen. Gewoon lekker brouwen en via test-trial-again zaken uitproberen.

_________________
Bouwjaar 1966 | Honda CBR600f2 | Bezig met de Horch Kfz. 15 | Voorlopig klaar de Sd.Kfz 251/21
Nog te bouwen Academy Tiger en Amati Bismarck


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 jan, 2016 0:25 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 29 nov, 2015 16:09 pm
Berichten: 46
Woonplaats: Veenendaal
Dit weekend vooral mijzelf bezig gehouden (naast alle huishoudelijke taken die ook maar weer iedere keer moeten gebeuren) met het lijf van één van de mannetjes.
Heb vooraf goed gekeken waar gietnaden zaten, gevijld, geschuurd en gemonteerd. Alleen nu dit keer zonder meteen het gezicht. Die staat apart op een stokje om beschilderd te worden.
Heb mijzelf zo'n hoofdloep-geval kado gegeven en daar kan ik zowel het gezicht als nu het lijf enorm mee vergroten om precies te zien wat ik doe. Ben er blij mee.

Maar goed terug naar het lijf.

Dit zijn de stappen die ik nu gevolgd heb:

1. Primer van Tamiya
photo 356324

2. Basiskleur Vallejo 70.830 German Fieldgrey
photo 356316

3. Eerste light met de basiskleur gemengd met 70.845 Sunny Skin Tone
photo 356322

4. Tweede light met iets meer Sunny Skin
photo 356323

5. Eerste dark met de basiskleur gemengd met 70.950 Black
photo 356315

6. Tweede dark met ietsje meer Black
photo 356317

7. Derde dark met nog meer Black
photo 356318

8. Gloss coat
photo 356321

9. Black Wash
photo 356325

10. Wash met een wattenstaafje verdeeld en afgemaakt met een matte vernis.
photo 356320
photo 356319

Het resultaat voor nu echt een eerste keer via een stappenplan. Volgend weekend ga ik z'n hoofd doen :-)

Tot zover.

_________________
Bouwjaar 1966 | Honda CBR600f2 | Bezig met de Horch Kfz. 15 | Voorlopig klaar de Sd.Kfz 251/21
Nog te bouwen Academy Tiger en Amati Bismarck


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 jan, 2016 12:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 23 nov, 2013 12:59 pm
Berichten: 1132
Woonplaats: Kollum (Frl.)
Het lijkt net of je de bescherming van de frontluiken niet hebt mee gespoten, dat moet wel. Zijn ze dicht kijken ze maar door kleine spleten en de rest was gepantserd. Kan nu nog met een kwastje.

_________________
Gott schuf die Zeit, aber von Eile hat er nichts gesagt.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 jan, 2016 17:31 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Wat heb jij met de verf gedaan dat deze zo glimt? door de zijdelingse belichting en het sterk glanzen kan ik niet goed bepalen vanaf mijn scherm of dit nu goed is of niet. Nu werk ik nooit met washes op mijn figuren, maar volgens mij kan je dit prima met de kwast opbrengen. het resultaat is, denk ik, wel goed. Alleen dat je moet afwerken met een matte vernis verbaasd mij enorm, bij mij is de verf namelijk gewoon mat.

Als je twee tot 3 keer een shadow opbrengt lijkt mij een wash een beter overdone, hooguit voor de inlijning

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 jan, 2016 22:57 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 29 nov, 2015 16:09 pm
Berichten: 46
Woonplaats: Veenendaal
@Martin: klopt, foutje mijnerzijds. Ga ik nog bijwerken.

@Bert: dat matte had ik juist gedaan om al dat glimmende weg te krijgen. Ook na de wash bleef hij maar glimmen.
Zal een paar foto's buiten maken de volgende keer. Binnen met flits is ook niet alles om goed te beoordelen.

Brouw ze allemaal!

_________________
Bouwjaar 1966 | Honda CBR600f2 | Bezig met de Horch Kfz. 15 | Voorlopig klaar de Sd.Kfz 251/21
Nog te bouwen Academy Tiger en Amati Bismarck


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 26 jan, 2016 16:58 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Okee, maar ik blijf mij verbazen over die vallejoverf, althans dat hoogglans effect, ik schilder nu bijna 8 jaar met Vallejo en ik heb dat nog nooit gezien. voeg jij een retarder oid toe en/of schud jij de flesjes wel goed? breng jij het in 1 dikke laag op? puur een paar vragen om er achter te komen waarom dat zo glimt

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 feb, 2016 23:50 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 29 nov, 2015 16:09 pm
Berichten: 46
Woonplaats: Veenendaal
Goed, tijdje stil geweest qua verslaglegging. Voor mijn doen, in de tussentijd, een flink aantal nieuwe dozen gekocht voor volgende brouwselprojecten.
En ondertussen toch ook wat verder gedaan aan m'n 251/21.

Tracks zijn geairbrushed en hebben een burnt umber-wash gekregen.
Body heeft een nieuwe wash gekregen. Wielen heb ik met pigmenten van Vallejo en Artitec "verroest".

Enkele foto's zoals hij er nu voorstaat.

photo 359005
photo 359006
photo 359007
photo 359008
photo 359009
photo 359010

De tracks zien er op de foto erg licht uit, komt denk ik door de flits. Maar die wil ik sowieso nog een wash/roestbeurt geven.

Tot zover maar weer.

_________________
Bouwjaar 1966 | Honda CBR600f2 | Bezig met de Horch Kfz. 15 | Voorlopig klaar de Sd.Kfz 251/21
Nog te bouwen Academy Tiger en Amati Bismarck


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 08 feb, 2016 10:10 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7919
Woonplaats: Ingelmunster
Mg's van de drieling zien eruit alsof ze gecout zijn in zilver... ik zou deze redelijk wat donkerder maken mocht het kunnen. Mg's er dergelijke zijn meestal gezwart om deze te beschermen tegen de elementen. Voor de rest ziet het er goed uit. komen die nummers en het kruis zo boven elkaar? lijkt nu bijna een chinees karakter ;-)

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 08 feb, 2016 11:35 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 20 aug, 2015 21:35 pm
Berichten: 2577
Woonplaats: Den Haag
Op de boxart staan het ook door elkaar, vond het ook al vreemd, verder een nette truck. Al vind ik dat de lak wat glimt, of moet je hem nog mat spuiten?

_________________
Rob

photo 344155


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 64 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 58 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement