Bij de Voyager PE-set zit een fret waar je de trackgeleiders mee kunt vervangen. Die had ik al afgewerkt toen ik dat ontdekte maar ik heb ze toch ineengezet, al heb ik ze nog niet op het model gemonteerd.
Wat meteen opvalt, is de afmetingen van de PE-stukken. Dit gaat niet lukken met mijn gewone apparatuur.
De stroken worden eerst op een lineaaltje gekleefd om de plooilijn mooi gelijk te houden met de rand van het lineaal.
Dan worden ze vastgeklemd met schroeven. Op deze foto staat nog een experiment dat mislukte omdat hier nog steeds maar drie punten van de strook vastgezet zijn. Die plooide dus ook alleen op die punten. Tussen dit en de volgende foto moet je er nog een tweede lineaal bij denken die bij tussen de schroeven gestoken werd. Het plooien ging nu nog niet helemaal goed, zodat er uiteindelijk met een houtblokje nageritst moest worden van het ene naar het andere eind, tot er overal 90 graden geplooid was.
De rails trokken nog steeds wat krom als ze uit de schroeven kwamen, dus dat werd nagebogen tot het recht genoeg was om zonder spanning te verlijmen.
(inzetfoto's komen van Primeportal)
Aan het vooreinde van de rails zitten vier houders geschroefd. Die heb ik hier bevestigd. Bij de eerste van de vier rails had ik de plooirichting verkeerd, zodat die niet het spiegelbeeld was van zijn tegenhanger. Ik had het in feite juist maar dan kon je de aanzetpunten niet 180 graden omplooien. De drie andere heb ik dan expres verkeerd geplooid maar bij die eerste heb ik dan de houders aan de andere kant moeten terugzetten. Na al die moeite is het me nog niet helemaal duidelijk of ik ze wel kan gebruiken. In de inzet zie je bovenaan de situatie die bij een Mk.IV te zien is en daaronder bij een Mk. III. De set die ik kocht, is voor een Mk.III, omdat ik op het eerste zicht geen verschil zag voor de fenders. Wat ik niet weet, is of dit een vormverschil is dat typerend is voor beide marks of dat het bij alletwee kon voorkomen. Je ziet wel in beide gevallen dat de plastic houders heel wat dunner moeten zijn dan bij het styreen onderdeel het geval is. Je ziet ook dat bij de Mk. III de rail onderbroken is waar hij aan de sponson vast zit. Het stuk nu lossnijden van de kit gaat wel moeilijker worden, aangezien ik de hull al tegen de sponson heb gelijmd. Dilemma...
Bovendien heb ik nu pas ontdekt dat de sprockets eigenlijk in de velgen zeven mudholes moeten hebben. Die zitten dan wel grotendeels verborgen achter de tracklinks maar ze zijn van achteren te zien en ook doorheen de perforaties in de loopvlakken van de links. Er is een upgrade van Inside The Armour (
http://www.militarymodelling.com/news/article/ita-replacement-churchill-idlers/8131) met een PE-deeltje voor de binnenkant van de velg. Ik zou dat kunnen scratchen, maar ik zou die velgen daarvoor moeten uiteenzagen en een heel stuk verzwakken door er een PE middenstuk in te lijmen.
Let op de binnenkant, die is bij AFV vol en er zitten ook geen bouten aan de binnenkant van de wielschijven.