Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 2:26 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 462 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 47  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 31 mei, 2015 22:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Wat een maf idee zeg, Churchills stapelen om een brug te bouwen... :lol:

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 jun, 2015 21:48 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 25 aug, 2007 21:40 pm
Berichten: 1394
Woonplaats: Ouderkerk aan den IJssel
Hoi Steven,

Prachtproject natuurlijk, maar die hessian camo zou ik niet persé doen. Haalt een beetje de eenheid weg, of je moet natuurlijk van contrast houden. Er is een verhaal van Funnies, waaronder bruggenleggers die dwars over een bospad door een gevecht komen rijden en een verhaal dat (ander bospad) de bruggen van Churchills naar beneden komen doordat de kabels in de smalle brandgangen gekapt worden door de bomen (iig eentje volgens mij in het Reichswald). Zomaar wat ideetjes als je het geheel in een diorama wilt gaan plaatsen.

Groet,

Anne

_________________
-Opdat wij niet vergeten-

In de maak: 3 projectjes, in de planning:.. 4 ;)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 jun, 2015 22:43 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11867
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt voor die tips, Anne, ik had nog van geen van beide verhalen gehoord. En ik weet dat er geen foto's zullen bestaan van dit type Funny met Hessian camo en dat het met dat profiel ook niet veel geholpen zou hebben. Ik heb ook opgezocht of het type koepel wel kan voor de tank, want een van de luchtfilteruitlaten zit op een andere plek dan bij de kit. Ik vond een artikel waarin vermeld wordt dat zo'n koepel gewoonlijk voor Mk. V tanks gebruikt werd, maar dat er ook voorbeelden aangetroffen zijn van Mk.IV's die er een hadden. Die linten zullen trouwens de aandacht niet kunnen afleiden van de brug, die in een andere kleur moet dan de tank zelf. Ze zullen net voor wat overgang zorgen tussen het wit van die brug en het groen van de tank. Het is echter nog toekomstmuziek, want voor ik aan de koepel toe kom moeten dus eerst die PE fenders ineengezet worden.

Eerst moet de ophanging in orde komen.

Afbeelding

Het eerste stel veren zit vast op de hull. Ik heb de plastic veren afgezaagd en het eerste stel springveren er op geschroefd, nadat ik er overal een gaatje in had geboord om de spanveren, die ik nog ga maken, in te steken. Dat heb ik tussen de twee helften van de sponsons geklemd en dichtgelijmd.

Afbeelding

De compartimenten moesten allemaal geplamuurd worden omwille van een pin ejector mark. Er ontbreekt ook een serie bouten aan een helft van de hull en er loopt een naad tussen de twee helften maar die zie je niet zitten als de tank niet omgevallen is. Aangezien ze geen hellingen aankon, hoef ik me daar dus niet zo'n zorgen om te maken.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 02 jun, 2015 6:59 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 17 maart, 2007 11:01 am
Berichten: 1700
Woonplaats: Woerden
StevenVD schreef:
Bedankt voor de commentaren. Zelfs de Super Churchill, de laatste evolutie in het model, maakte nog steeds gebruik van individuele springveren per bogie, terwijl hij tien ton zwaarder was. Maar die kon geen 20 km/u rijden. De ophanging van de Churchill was toch stevig genoeg om nog twee tanks bovenop de eerste te stapelen als ze daarmee een obstakel konden overwinnen. Maar het gewicht wordt dan ook verdeeld over 18 ophangingspunten.

Afbeelding

(foto: Wikipedia, voor als iemand eens een kostelijk idee voor een diorama wil)



Hoi steven,

Goed werk op de veren, maar zie je er nog wat van als het af is? Ik ben zelf een nogal luie bouwer dus wat geen toegevoegde waarde is zal ik zelf niet doen.
Even een andere vraag: wat is een super Churchill???
En betreft je foto. Dit zijn bruggenleg churchills die zoals op de foto te zien is gebruikt werden. Echter was dit tevens het einde van deze tanks. Dus ik durf niet te zeggen of de suspentie hierna nog bruikbaar was voor iets anders.

Verder succes met de bouw

Groet Martin

_________________
Gallerij
[url]https://www.scalemodelfactory.nl/members-galleries/gallery-martin-visser[/url]


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 02 jun, 2015 16:37 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11867
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Hoi, Martin. Het verenstelsel zal wel zichtbaar zijn, want ik kon zelf in Overloon deze foto maken:

Afbeelding

Het is maar een stukje dat je ziet, maar dan wel 22 keer een stukje en dat maakt het de moeite. Bovendien is het mogelijk dat ik iets aan het interieur van de tank ga doen. Daar is nu niks voorzien, maar ik heb nog enkele resin onderdelen gekocht die daar thuishoren. Als je de vering echter niet aanpast, zullen de plastic stangen die ik vervangen heb, dwars door de vloer naar binnen priemen en zelfs voor de toegangsluiken schuiven.

Er was iemand op een andere website die de Black Prince omschreef als de Super Churchill, in navolging van de Super Sherman waarschijnlijk. Ik heb dat onbewust opgepikt.

Tenslotte had ik na het posten van die brugfoto ook een vermoeden dat het voor die onderste tank teveel kon zijn, maar er zijn nog plaatjes van ARK's waar een tank overheen dendert. Bovendien stond de Churchill bekend voor zijn vermogen om steile hellingen te beklimmen, waar ook een goede ophanging voor nodig is.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 02 jun, 2015 20:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 20 dec, 2014 17:19 pm
Berichten: 1394
Woonplaats: Deventer
Hallo Steven,

Dit gaat echt een hele mooie bouw worden :brouw:

Ik heb echter wel een (misschien hele domme) vraag; je hebt nu alle veren hetzelfde gemaakt en je hebt 1 dwarsdoorsnede van de ophanging laten zien.
Echter zijn links en rechts van de tank niet in spiegelbeeld, en daarmee misschien ook de draai richtingen van de veren.
Ik weet uberhaupt niet of de draai richtingen van de veren iets uitmaakt voor de ophanging maar ja daarom vraag ik het ook.

Ik heb nog wel een leuke link voor je:

https://www.facebook.com/pages/Churchill-Tank-Project/290122977796341

misschien heb je er wat aan. :brouw:

_________________
mvg, Peter
Bouw in progress: Opel Kadett V8 GTR 1:10 Full Scratch https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=53079
Finished Model: VW T1 '64 Single Cab Racing Project https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=50565
Finished Model: Lancia Lasupra http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=45661
Finished Model: Ford Capri Turbo Zakspeed Disassembled Body. http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=44773


Laatst bijgewerkt door Midnight Creep op di 02 jun, 2015 23:26 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 02 jun, 2015 21:27 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 25 aug, 2007 21:40 pm
Berichten: 1394
Woonplaats: Ouderkerk aan den IJssel
Ow Steven, als die luchtinlaat het enige verschil is, zou je de binnenzijde van de koepel nog als voorbeeld kunnen gebruiken en de koepel wegdoen, voor iemand die de laatste versie van de nieuwe AEC kit van Miniart wil doen.

Groet,

Anne

_________________
-Opdat wij niet vergeten-

In de maak: 3 projectjes, in de planning:.. 4 ;)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 03 jun, 2015 0:59 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11867
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Midnight Creep schreef:
Ik heb echter wel een (misschien hele domme) vraag; je hebt nu alle veren hetzelfde gemaakt en je hebt 1 dwarsdoorsnede van de ophanging laten zien.
Echter zijn links en rechts van de tank niet in spiegelbeeld, en daarmee misschien ook de draai richtingen van de veren.
Ik weet uberhaupt niet of de draai richtingen van de veren iets uitmaakt voor de ophanging maar ja daarom vraag ik het ook.


Het is nooit en domme vraag om je zoiets af te vragen. Zo kwam ik bij de bouw van de Dingo 2 tot de ontdekking dat een van de vier springveren van die pantserwagen de andere kant hoort op te draaien (http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=44501&start=10). Bij de Churchill is die ontspiegeling er niet, vergelijk met de veer op de foto die ik van de linkerkant nam waar de landmijnbeschadiging plaatsgevonden heeft. Niet zo makkelijk om de richting te zien vanuit een hoek, maar hij kan alleen maar naar rechts draaien.

Afbeelding

Trouwens een prachtige link, ik genoot van de filmpjes met rijdende en bergbeklimmende Churchills.

@Anne: om de verschillen tussen de twee turrets te beoordelen, gebruikte ik het volgende artikel: http://freespace.virgin.net/chris.shillito/a22new/articles/turrets/.

Afbeelding

In het artikel is de kitversie type A en de resinkoepel type C. Maar ik kocht de turret natuurlijk niet omdat er die kleine verschillen zaten, maar vanwege de camouflage.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 04 jun, 2015 0:08 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11867
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Nu moest er nog een laatste serie springveertjes gemaakt worden, de zogenaamde bumper spring retainers. Die zijn nog heel wat fijner dan de bumper springs, dus heb ik ze uit het allerfijnste koperdraad gemaakt.

Afbeelding

Die werden tegen de bumper springs aangespannen met een ronde spring seat die ik uitgeponst heb uit bladmetaal en dan doorboord.

Afbeelding

Toen de retainers vastgelijmd waren in de gaatjes die ik eerder geboord had, konden de bumper springs en de spring seats vastgelijmd worden.

Afbeelding

Afbeelding

Alle veren werden los in positie gezet. De bogies werden samengesteld uit de losse kitonderdelen en uit de afgezaagde ashouders.

Afbeelding

Afbeelding

Dan werd de road train vastgezet met behulp van de andere helft van het frame. Zoals je kan zien, zijn ook de binnenste vereninstallaties nog goed te zien als er wat doorzicht is. Nu ik zie dat het werkt, ga ik de andere helft van de bumper spring retainers ook nog maken.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 04 jun, 2015 1:17 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 09 okt, 2014 22:58 pm
Berichten: 367
Woonplaats: vlaardingen
Dat is duidelijk een stuk echter/realistischer als dat kit onderdeeltje.
Dit belooft nog wat voor de rest.
Ga zo door!!

Gr.
Bram


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 462 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 47  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 37 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement