Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 6:35 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 170 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 17  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 12 dec, 2013 16:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 23 nov, 2013 12:59 pm
Berichten: 1132
Woonplaats: Kollum (Frl.)
Dit is hem dan, De Panther, eigenlijk de moeder van de moderne Leo. Verreweg mijn favoriet met dikke stip.


Kletsnat achter de oren, maar ik waag het erop. Omdat ik vroeger kits bouwde ( snel in elkaar plakken, Wat kleurtjes erop penselen en klaar was Kees) is dit toch iets wat mij altijd bij is gebleven.
Ettelijke jaren terug toen ik overspannen thuis raakte werd deze kit aangeschaft om mij te ontspannen, edoch, het tegendeel bleek en verdween toen snel op de vliering.
Tot 4 weken terug, ik vond hem weer en was gelijk geboeid naar de inhoud aan het kijken en werd het huis op de kop gezet om gereedschap en allerhande toe te passen spullen bij elkaar te brengen.
Daarna lezen, googelen en nog eens googelen, zo kwam ik hier en kon mij heerlijk aan al dat moois wat hier geproduceerd word vergapen.
Ik waande mijzelf gelijk al een hele kunstenaar, wel een rustige nadenkende, meende echt dat ik op dat niveau zat. Niets is minder waar, ik moet vanaf niks leren en lezen en vragen.
Vandaar mijn opening.
Er wordt door mij nog niet veel geplakt, maar zit nog vol met vragen. Maar om de geest toch niet te veel op de proef te stellen, eerst maar solderen van platgeslagen koperdraadjes van netwerkkabel.

Afbeelding

Dit worden de ophangpunten van de schurzen ( raar woord) :cry:

Ik ben eerst dus aan het priegelen met dit soort zaakjes om weer een beetje feeling over dat kleine spul te krijgen alvorens de lijmpot te handteren.
Aangezien dit puur voor "het erin komen" is probeer ik toch zo natuurgetrouw deze Panzer na te bouwen en zien waar de valkuilen zitten.
Daarom ga ik er ook nog niet veel geld inpompen aan mooie PE spulletjes, maar probeer het zelf met wat ik maar tegenkom in huis het te maken.
Ik neem een vinger van het figuurtje uit de doos als reverentie voor de maatvoering.

Als eerste punt primer ik de meeste onderdelen, zoals loopwielen, in de sprue en zie dat hier niet, is daar een reden voor? Ook dat alle attributen er al gelijmd zijn, zoals gereedschap?

_________________
Gott schuf die Zeit, aber von Eile hat er nichts gesagt.


Laatst bijgewerkt door macabre op vr 10 jun, 2016 0:00 am, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 12 dec, 2013 17:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Citaat:
Daarom ga ik er ook nog niet veel geld inpompen aan mooie PE spulletjes, maar probeer het zelf met wat ik maar tegenkom in huis het te maken.

Zelf maken is ook nog veel leuker dan kant en klare dingetjes toevoegen!

Citaat:
Ik neem een vinger van het figuurtje uit de doos als reverentie voor de maatvoering.

Ik weet niet of dat wel zo'n goed ijkpunt is, figuurtjes zijn niet altijd even realistisch gemaakt qua grootte...

Citaat:
Als eerste punt primer ik de meeste onderdelen, zoals loopwielen, in de sprue en zie dat hier niet, is daar een reden voor? Ook dat alle attributen er al gelijmd zijn, zoals gereedschap?

Je kan beter eerst de onderdelen 'schoon maken': Uit de sprue halen, evt. flash eraf halen, gietnaadjes en sinkmarks van de productie wegwerken en dan pas primen. Daardoor lijkt het eindresultaat weer net wat beter en verzorgder :brouw:

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 12 dec, 2013 17:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 23 nov, 2013 12:59 pm
Berichten: 1132
Woonplaats: Kollum (Frl.)
Die vinger is ook maar een indicatie en ik heb jammer genoeg geen Panther in de tuin.

Door het spuiten (pre-coat zeg maar) zie ik de oneffenheden beter, ik word kippig en heb bij de vordering een tafelloep nodig. :lol:
Uiterst dun gespoten hoor en de raamwerkje gaan eerst in het sop. Daarna snij ik ze uit voor de behandeling, bijschuren/vijlen en lijmen.

_________________
Gott schuf die Zeit, aber von Eile hat er nichts gesagt.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 12 dec, 2013 17:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 30 nov, 2013 18:52 pm
Berichten: 119
Woonplaats: Enschede
macabre schreef:
Daarom ga ik er ook nog niet veel geld inpompen aan mooie PE spulletjes, maar probeer het zelf met wat ik maar tegenkom in huis het te maken.


Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Je hebt namelijk ook goedkopere PE setjes. Als je zelf de onderdelen wil "scratchen" moet je natuurlijk wel eerst weten hoe het er daadwerkelijk uit ziet. De set die ik voor mijn Panther heb gekocht was de duurste van Aber. Heb er haast 60 euro voor betaald, maar je hebt al basis upgrades om een beetje de "feeling" te krijgen voor pak en beet 10 a 15 euro.

Vind het wel erg leuk om jou nu ook met je Panther bezig te zien :D! Veel plezier er mee!

:brouw:

Kevin

_________________
"Sir, we're surrounded!" "Excellent! Now we can fire in all directions!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 12 dec, 2013 22:11 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11867
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Er lijkt al voldoende photo-etch in de doos zelf te zitten, zo te zien. Ik doe de primer pas op het moment dat bepaalde gehelen al gelijmd zijn en ik niet verder kan zonder dat er iets niet dekkend kan gespoten worden. Maar mijn ogen zijn nog prima, het kan dat het voor jou makkelijker is ter controle maar dan zou je toch nog een tweede primerlaag moeten leggen na het schuren en kleven. Dan zijner achteraf geen "onderhuidse" kleurverschillen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 12 dec, 2013 22:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 23 nov, 2013 12:59 pm
Berichten: 1132
Woonplaats: Kollum (Frl.)
Ha, dat is nu juist wat ik doe en plan.
Ik zie het echt beter met een dun laagje die wat weg zinkt in de giet putjes. Wanneer ik de delen uitsnij en schuur/vijl lijm ik de delen vervolgens.
Hierna een heel licht schuurtje met 1/1000 polijstpapiertje en dan staan ze klaar voor de laatste primerlaag.
Zit nu te voddelen met zeer dun gaas uit een pc en een ringetje te hameren, morgen volgen foto's.
Dan kan in elk geval het lijmwerk ook beginnen :brouw:

Wat betreft het PE zimmerit setje, daar ben ik zeker in overspannen toestand mee begonnen destijds; dit zit helemaal verfrommeld in de doos :evil: krijg daar nog werk van om het weer in fatsoen te plooien.

_________________
Gott schuf die Zeit, aber von Eile hat er nichts gesagt.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 12 dec, 2013 23:34 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 sep, 2008 9:43 am
Berichten: 6032
Woonplaats: Zwolle
Leg de lat niet meteen te hoog. Gewoon lekker bouwen en foto's posten.

Veel plezier!!

Gr.
Eelco


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 13 dec, 2013 2:27 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 23 nov, 2013 12:59 pm
Berichten: 1132
Woonplaats: Kollum (Frl.)
Bedankt Eelco, wat die lat betreft, het is voor mij juist de pret van het bouwen een simpele kit als deze naar een hoger niveau te brengen en tevens iets meer richting de werkelijke tank te tillen. dat is mijn uitdaging.
Ook proberen het historische moment neer te zetten uit die periode.

:brouw:

_________________
Gott schuf die Zeit, aber von Eile hat er nichts gesagt.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 13 dec, 2013 11:06 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw

Geregistreerd: ma 19 okt, 2009 20:04 pm
Berichten: 1815
Woonplaats: Drachten
Interessant topic..Omdat ik, als vastgeroeste vliegtuigkitbouwer er niet aan zal ontkomen om ooit weer eens een tankgevalletje neer te zetten, én de moeder van de beste tank ter wereld ook tot mijn faforieten behoort, ga ik dit bouwsel maar eens nauwgezet volgen! Succes! :brouw:

_________________
Rock bottom is good solid ground, and a dead end street is just a place to turn around.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 13 dec, 2013 12:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 23 nov, 2013 12:59 pm
Berichten: 1132
Woonplaats: Kollum (Frl.)
Thanks Prutser332, hopelijk stel ik je daarin niet teleur.

Het meeste wat mij boeit in deze Panther types is de periode vanaf Normandië tm het Ardennen offensief en Bastogne, was dat er wanhopige onverschrokken staaltjes werden uitgehaald aan beide zijden. Neem de verhalen van Max Wünsche, Kurt Meyer, Joachim Peiper (allen gebruikten de Panther uitvoeringen) en nog vele anderen. Dat maakt het zo interessant. Temeer omdat ik op die locaties veel heb rond gesnuffeld en de tijdslijn aardig bewaard is gebleven in het terrein en de vele musea.
Het is nog een hele speurtocht naar de juiste nummering op de Panthers van die tijd, daar ben ik nog lang niet mee klaar. En zo zie ik het als een enorme uitbreiding van kennis naast het brouwen.
Wanneer ik deze Panther goed weet neer te zetten, komt de Panther ausf. A van Dragon en de JagdPanther in dezelfde schaal.
Maar goed, ik moet nu eerst maar eens met fotograferen bezig houden, ben ook al voorzichtig met kleine stukjes aan het lijmen. :D
Foto's volgen. :brouw:

_________________
Gott schuf die Zeit, aber von Eile hat er nichts gesagt.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 170 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 17  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: oermens en 55 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement