Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 8:00 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 66 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 21 okt, 2010 13:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 29 mei, 2010 16:15 pm
Berichten: 999
Woonplaats: Veenendaal
BBT schreef:
@Gerd-Jan, ach, 't is maar een hobby hé, niet nodig om je druk te maken. Oh, en het model is nog lang niet af he ;)


Je hebt gelijk, de mijne heeft het na een half jaar stress toch overleefd.
Ik ben een doorzetter.

Jij blijkbaar ook, je lost gewoon alles op. Veel succes dus met dit mafe ding. :brouw:

Gerd jan

_________________
Pink Floyd for the win.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 22 okt, 2010 1:15 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 apr, 2006 16:38 pm
Berichten: 8798
Woonplaats: Utrecht
Ik zit met een kleurkwestie over het houtverhaal... ik kan namelijk niet kiezen of ik ze licht of donker houd. Ik heb twee plaatjes (op zeer hoge resolutie) staan op http://imgur.com/iTX2g&wbI9I

Door First Image en Second Image aan te klikken kan je ze bekijken. Op deze dryfit zitten de lichtere en donkere planken, naar wat gaat jullie voorkeur uit?

Kleinere resolutie preview:

Afbeelding

Afbeelding

_________________
Afbeelding
Mijn verslagen
Modelbrouwers.nl broncode: Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 22 okt, 2010 10:10 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 sep, 2008 9:43 am
Berichten: 6032
Woonplaats: Zwolle
Ik ga voor donker, dat staat mooier erbij.
En over doorzetten, in de gallerij eindfoto's heb ik mijn Sherman mk.III gezet waar ik 3,5 jaar mee bezig ben geweest! Hahaha. ;)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 22 okt, 2010 10:23 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 11 aug, 2010 19:00 pm
Berichten: 159
Ik zou ook voor de donkere versie gaan, past op dit moment het beste bij het geheel.
Bedenk maar dat het geheel nu nog een nieuwe uitstraling heeft, en als je het eventueel gaat wheateren het dan meegaat in het geheel. Wordt tie wellicht vanzelf nog iets lichter.

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 22 okt, 2010 18:21 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 apr, 2006 16:38 pm
Berichten: 8798
Woonplaats: Utrecht
Donker vond ik ook eerst mooier staan erbij, maar het lichter is wel eenvoudiger te verweren normaal. Op de chat neigt men meer naar licht, hier naar donker en zelf raak ik er moeilijk aan uit. Dussss, ik heb het donkere wat lichter gemaakt, zodat het tussen de twee is. De lichtere platen krijgen nog een bewerking zodat ze donkerder worden. Of met andere woorden: ik ga voor de gulden middenweg. Update met foto's van mijn 'techniek' volgt nog de komende week.

_________________
Afbeelding
Mijn verslagen
Modelbrouwers.nl broncode: Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 23 okt, 2010 0:44 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 apr, 2006 16:38 pm
Berichten: 8798
Woonplaats: Utrecht
Zowaar vanavond nog een update ertegenaan knallen, anders wordt de volgende te lang. Ik zit nu aan 20 foto's :P

Korte samenvatting van wat ik uitgevoerd heb sinds de laatste update:
-verder gespeeld met het hout, en ik heb een volledige beschrijving van mijn techniek met foto's gemaakt, dit vormt het eerste deel van deze update
-verwering op een subassembly, tweede deel van deze update, een vrij kort deel.


Dus, eerste deel, het houtwerk

Beginnen bij het begin, welk materiaal? Op de foto zie je het volgende:
- fles white spirit
- plastic om verf op te mengen/prepareren
- plat penseel met ietwat stugge haren van Tamiya
- pipet
- 2 kleuren olieverf
- onderdelen die hout moeten voorstellen, met een basislaag Revell 16, zandkleur, enamel.

Afbeelding

Even inzoomen op de olieverf, dit schijnt een nieuw product te zijn speciaal ontwikkeld voor de modelbouw. Ik heb gewoon deze kleuren van de winkel meegenomen als eerste ervaring met olieverf en meteen maar eens wat proberen. Ik heb kleurtjes uitgezocht die zo dicht mogelijk bij raw umber en burnt sienna aanleunen, aangezien dat blijkbaar zowat dé basiskleuren zijn qua olieverf in de modelbouw.
Afbeelding

Het begin. Ik zet een dotje Brick Red op m'n mengbord, de grootte is goed in te schatten aan de hand van het onderdeel denk ik.
Afbeelding

Daar heb ik vervolgens een druppel of twee white spirit bij gedaan en dat wat rondgemengd zodat het mooi verdund is. De consistentie is ongeveer dat van goed schilderbare, dekkende, revell enamelverf.
Afbeelding

Dan heb ik eerst mijn penseel drooggewreven op een stuk keukenpapier zodat ik geen grote klieders verf op m'n onderdeel smeer, en dan ben ik gewoon in de nerfrichting beginnen kwasten, zodat het hele onderdeel uiteindelijk bedekt is, maar niet 100% dekkend. We willen dat het lichtere nog wat doorschijnt om kleurvariatie te krijgen.
Afbeelding

Je ziet ook dat door de white spirit de verf snel stofdroog is.

Afbeelding

Dan zet ik een hele kleine dot Shadow Brown uit op m'n mengbordje.
Afbeelding

En daar tippen we de kwast even aan (dezelfde kwast, half uitgespoeld van het brick red zodat het oppervlakkig weg is) en zetten puntjes uit op het houtwerk. Pakweg een kwartiertje nadat het brick red erop gezet is.
Afbeelding

Vervolgens doop je de kwast in pure white spirit en tik je die tegen het keukenpapier aan, zodat het meeste vocht eruit is. En dan ga je over de puntjes wat in de nerfrichting uitvegen.
Afbeelding

Dit zorgt lokaal voor donkere tinten, zoals je ziet op de foto. Door de white spirit vloeit het donkere mooi uit, en doordat je praktisch meteen op het brick red zit te werken, werkt de white spirit daar ook op in, zodat beide kleuren zich wat vermengen en je in feite nat in nat aan het schilderen bent. Dit zorgt voor een mooie variatie doorheen het houtwerk zodat het geen effen geheel is.

Lokaal haal je ook wat brick red 'volledig' weg, waardoor de onderlaag weer komt naar boven piepen. Als het te veel is, neem je gewoon wat brick red terug op je kwast van voordien en meng je dat lekker tijdens het kwasten op je onderdeel weer onder het shadow brown.

Uiteindelijk leidt dit tot zoiets:
Afbeelding

Dat vergelijken we dan even met het onderdeel van vorige houtkwastsessie, dat heeft namelijk een bewerking meer gekregen (die volgt nog in het verslag).
Afbeelding

Er is (van de extra shadow brown laag) verf na een paar dagen weer verwijderd door met pure white spirit terug over het onderdeel te gaan, wederom in de nerfrichting. De verf die weer loskwam, is uitgeveegd over een keukenpapier.
Afbeelding

En dit is hoe mijn keukenpapier eruit ziet na deze bewerking, ik kan je aanraden om ALTIJD je kwast uit te vegen hierop (zoals je zou doen bij drybrushen, maar minder extreem). Het uitvegen heb ik vooral vaak gedaan bij het mengen van shadow brown onder het brick red.
Afbeelding

Ondertussen heb ik zoals in vorige post beschreven het eerste onderdeel nog lichter gemaakt, door wederom met pure verdunner shadow brown weg te halen. Dit ging nog vrij vlot na een week, opgelet dus als je wil filteren op onderdelen die met olieverf gedaan zijn, het heeft zeer veel uithardingstijd nodig.
Afbeelding

De voorlaatste bewerkingsstap van het houtwerk is deze: gewoon onverdund shadow brown over het onderdeel smeren, bij voorkeur een paar dagen (edit: hou als leidraad maar minstens een week aan) nadat je de eerste stappen deed (daarom houd ik het ook gescheiden in het verslag). Zorg er vooral voor dat het goed in de nerven en verzonken lijnen zit voor het schaduweffect later.
Afbeelding

En daarbij komen we bij deel 2...
Deze onderdelen zijn vanavond behandeld, het houtwerk heb je net gezien.
Afbeelding

Vergelijking:
Afbeelding

De 'plaat' heeft op de helft chipsels ontvangen, daarna ben ik gestopt met chipselen want ik zat al veel te lang met m'n neus op m'n model. Het is serieus aan te raden om na een kwartiertje even afstand te nemen van het boeltje en wat anders te doen, anders ga je al snel de boel overdone maken doordat je constant op een kleine ruimte zit te werken. Naarmate je langer bezig bent, worden je chips groter en onrealistischer.
Afbeelding

Ik heb ook een drybrush gedaan over de hele plaat, met het chipskleur, om verfslijtage van de opstaande anti-slip ribbels na te bootsen. Daarover werd gelopen, langs alle kanten want het kanon is draaibaar opgesteld, dus dat slijt af.
Afbeelding

En dan een vergelijkende foto met het onderwerp van vorige knutselsessie en het onderwerp van deze knutselsessie. Let erop dat de cabine een tint donkerder is, doordat die wél al een wash van shadow brown gehad heeft.
Afbeelding

Later weer meer!

Sergei

_________________
Afbeelding
Mijn verslagen
Modelbrouwers.nl broncode: Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 23 okt, 2010 8:48 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 03 okt, 2009 17:18 pm
Berichten: 189
Woonplaats: scheldewindeke
zeer mooi effect :brouw:
doe zo voort :wink:

_________________
Lopend project: Panther
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 23 okt, 2010 11:00 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 okt, 2007 17:12 pm
Berichten: 421
Woonplaats: Zwijndrecht
je hebt een mooie uitleg neer gezet, ik denk dat veel mesen hier baat bij hebben.
je bent nooit te oud om te leren.

ga zo door bravo :D :D :D

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 okt, 2010 16:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 29 mei, 2010 16:15 pm
Berichten: 999
Woonplaats: Veenendaal
Ziet er echt stoer uit, BBT
Ben benieuwd naar volgend hoofdstuk :brouw:

_________________
Pink Floyd for the win.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 06 nov, 2010 2:11 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 apr, 2006 16:38 pm
Berichten: 8798
Woonplaats: Utrecht
Vrijdagavond, dus ik heb weer wat tijd gemaakt voor modelbouw. Hele week niet aan toe gekomen wegens drukte.

Ik heb toch weer wat interessante technieken toegepast. Vooreerst, het houtwerk dat ik in de vorige stap beschreef heb ik helemaal overgedaan. Het donkerbruin was té snel over het vorige werk gezet, waardoor ik alles er weer af haalde ipv enkel het donkerbruin. Dus vanavond heb ik na een week uitharden het donkerbruin er terug op gezet.

Verder heb ik de tip van Eelcog toegepast over het 'dotfilteren', dus lees zijn post erop na hoe ik het gedaan heb. In een eerste poging heb ik met enamels gewerkt, maar de white spirit was al grotendeels verdampt voor ik alle 'dots' op het vlak gezet had, en de dots zelf waren ook al halfdroog. Dus heb ik een nieuwe poging ondernomen met olieverf, en die ging wel goed.

Ik heb als kleuren het volgende gebruikt: titaanwit, flesh, burnt sienna, burnt umber en zwart. Ik had er nog blauw bij willen hebben, maar die kleur kreeg ik niet mee van thuis, helaas. Maar ik vind het resultaat best leuk geworden. De stuurcabina heeft de dotfilter gehad en nog wat roest in de vorm van MIG pigmenten met white spirit (om te fixeren en het uitloopspoor te maken).

Genoeg tekst, foto's:
Afbeelding

Hier is het roest best goed te zien.
Afbeelding

De tracks zijn ook eindelijk gespoten. Daarvoor heb ik revell donkerblauwgrijs (78) nog donkerder gemaakt met anthraciet, op het oog. Daarna met muisgrijs (R47) gedrybrusht. Het verschil voor en na dryrbrush heb ik hier vastgelegd:
Afbeelding

En dan maar meteen naar de "samenbouwfoto's" want die zijn het leukst om te zien natuurlijk ;)
Afbeelding

Zicht op de tracks
Afbeelding

En even tussenstand. Bovenbouw heeft volledig P+, chips en wash gehad. Stuurcabinegeheel loopt voor met de roestbehandelingen en dotfilter. De onderbouw moet nog P+ en wash krijgen, als je goed kijkt kun je de verschillen in tint wel zien.
Afbeelding

Afbeelding

Even wat houtwerk erbij...
Afbeelding

En een bovenaanzicht
Afbeelding

Afbeelding

Tot de volgende weer!

_________________
Afbeelding
Mijn verslagen
Modelbrouwers.nl broncode: Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 66 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 35 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement