Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 19 maart, 2024 4:23 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 08 jan, 2022 3:19 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 23 aug, 2010 20:08 pm
Berichten: 41
Woonplaats: Soesterberg
YES!!! :D :D :D :D

Na ruim 3 maanden wachten, kwam vandaag eindelijk mijn pakketje uit Singapore aan met daarin een ongewoon model. Ongewoon voor mij om 2 redenen:
1). De AMX-50B zware tank is een apart ontwerp met een oscillerende toren
2). Het is mijn eerste 3D geprint model.

Voor meer achtergrond over de AMX-50B https://en.wikipedia.org/wiki/AMX-50

Het 3D geprinte model komt van Resinscales, een nieuw bedrijf dat zich voornamelijk richt op schaalmodellen van tanks uit het spel World of Tanks. Dus zoek je nog een model van jouw favoriete tank zou ik zeker eens op hun website/Facebook pagina gaan kijken. Kleine waarschuwing: de modellen zijn niet goedkoop!! :roll:

Maar terug naar de AMX. Ondanks het feit dat het pakket redelijk wat schade had opgelopen was het model zelf gelukkig gespaard gebleven, mede dankzij de goede verpakking en bescherming.
Bij het openen van de doos zie je gelijk wat ik bedoel:
Afbeelding

Het voordeel van 3D printen is dat er al heel veel details op het model zijn aangebracht en de bouw dus redelijk snel zal gaan, nadat je alle printsteunen hebt verwijderd. Door de ruwe behandeling van mijn pakket was dit al voor een deel gedaan :lol:
Afbeelding
Uiteindelijk is dit het gehele bouwpakket
Afbeelding
De romp bestaat uit 1 geheel, de toren (vanwege de complexe vorm) is uit 2 delen gemaakt om te kunnen bewegen. De toren wordt op het onderstel bevestigd door middel van magneten!!
Afbeelding
Een andere manier van denken, maar werkt prima! De wielen zijn al compleet en kunnen zo op de romp worden gemonteerd. De rupsbanden zijn reeds voorgevormd en bestaan uit 2 delen, dus ook dit zou niet al te veel problemen moeten geven.
De eerste oogopslag is goed, goede details, weinig onderdelen en ik ben enthousiast om met dit model aan de slag te gaan.
Stap1 zal zijn het verwijderen van alle printsteunen en schuren.......

Weer een update:
Gezien het relatief kleine aantal onderdelen, had ik verwacht dat dit best wel eens een "quick-build" zou kunnen worden. Dit viel echter tegen! :? De voornaamste reden is de wijze waarop de onderdelen zijn geprint. De onderdelen zijn zo dicht bij elkaar geplaatst dat het heel moeilijk is om goed bij de steunpunten te komen om ze voorzichtig te verwijderen.
Afbeelding
Alleen al de tracks en loopwielen was bijna een dag werk. En ondanks alle voorzichtigheid is de track toch op meerdere punten licht beschadigd. Maar nu was het ergste voorbij en was het alleen maar een kwestie van secondelijm en monteren maar!! Helaas liep ik ook hier tegen wat hindernissen aan. Hoewel de tracks zeer gedetailleerd zijn geprint, zijn ze ook heel breekbaar. Daarbij was de pasvorm ook niet helemaal spot-on. Ook de ophanging van de loopwielen was niet perfect, waardoor sommige een beetje boven de track "zweefden". Het is me uiteindelijk met wat kunst- en vliegwerk gelukt om ze te monteren, maar het verdient niet de schoonheidsprijs. Het was waarschijnlijk makkelijker geweest als de tracks als losse schakels of als link-and-length waren geprint.
De beschadigingen aan de tracks proberen te verhelpen en uiteindelijk is dit het resultaat:
Afbeelding
Afbeelding
Volgende stap wordt primer en de laatste correcties maken.....

Primer zit er op
Afbeelding
En ook de basiskleur (Ammo by MIG French Blue) gevolgd door een paar highlights (French Blue + Cold Grey)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Volgende stap wordt het schilderen van details.....

_________________
Greetz
Metal_bandit

----------------------------
www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48795
www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=47128


Laatst bijgewerkt door Metal_bandit op zo 23 jan, 2022 13:35 pm, in totaal 6 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 08 jan, 2022 10:29 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 jun, 2015 18:55 pm
Berichten: 73
Ben zeer benieuwd. Ziet er zo op het eerste gezicht al goed uit. Jammer dat de doos zo beschadigd was, maar goed. Zolang de inhoud goed is......
succes met de bouw


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 jan, 2022 8:20 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11834
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Dat wordt een mooie tank en met wat er over is van de koepel, kan je nog bijna de Eiffeltoren bouwen! Maar het zou me wel raar aanvoelen om zo weinig onderdelen te moeten bouwen. Ik geloof wel dat ik onlangs een serie van die uitgaves op Scalemates langs zag komen. Dus die zouden allemaal met een magneetje werken? En zaten er ook de decals bij zoals op de website, of ga je gewoon voor groen?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 jan, 2022 10:30 am 
Offline
Moderator
Moderator

Geregistreerd: za 11 sep, 2010 12:30 pm
Berichten: 876
ter referentie. Hier een opgebouwd model



Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 jan, 2022 18:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 23 aug, 2010 20:08 pm
Berichten: 41
Woonplaats: Soesterberg
StevenVD schreef:
Dat wordt een mooie tank en met wat er over is van de koepel, kan je nog bijna de Eiffeltoren bouwen! Maar het zou me wel raar aanvoelen om zo weinig onderdelen te moeten bouwen. Ik geloof wel dat ik onlangs een serie van die uitgaves op Scalemates langs zag komen. Dus die zouden allemaal met een magneetje werken? En zaten er ook de decals bij zoals op de website, of ga je gewoon voor groen?


Er komt inderdaad een hoop restafval van dit model. Ik dacht in eerste instantie ook dat dit wel een "quick-build" zou worden, maar dat viel toch best wel tegen.

Resinscales heeft inderdaad een hoop modellen al uitgebracht en die werken volgens mij allemaal met magneten. Je krijgt alleen het model, dus geen decals en ook geen bouwbeschrijving.
Ik ga waarschijnlijk voor een blauwe kleur zoals de tank in het spel ook is.

_________________
Greetz
Metal_bandit

----------------------------
www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48795
www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=47128


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement