Bij deze worden de twee takels op de T28 omgebouwd volgens de Voyager handleiding en wat er op de foto's van Allied-Axis te zien is. Hier zie je de basis, die meteen twee nieuwe aanhechtingspunten gekregen heeft. Ze is ook gedeeltelijk dunner geschuurd, want dit plastic is duidelijk overscale. Deze dikte is op de hele takel overdreven.
Daarom moet dit stuk van binnen uit ongeveer de helft zo dun geschuurd worden, want je kijkt er op verschillende plaatsen zo doorheen.
Een vergelijking tussen het al geschuurde stuk links en eentje recht uit de sprue. Let ook op de rare scheefstand die Dragon aan deze twee stukken gegeven heeft, dit klopt volgens mij niet aangezien de platen op de foto's zelf evenwijdig lijken te staan.
De afmetingen in de lengte kloppen prima, da's de enige richting waarin we dit stuk niet hoeven te veranderen.
De achterkant wordt wat bijgeschuurd, want er is zeker teveel materiaal genomen in de breedte. Zo past de takel mooier op de blokjes die overal geplaatst zijn.
De uitsparingen tussen de bouten worden weggesneden en afgerond.
Dit zal op deze manier zeker passen op de tank. De twee horizontale posities vooraan op de fenders verdienen de voorkeur, zo wordt de tank achteraan niet hoger.
Het bovenvlak van de takel wordt helemaal vervangen in 0,2mm styreen. Het was ook te dik en er zitten foute vormen in. Zo heeft het niet de getrapte opening in het midden, terwijl onderaan een versteviging toegevoegd moet worden. Ik heb dit later nog wat vergroot. De scheefstand is rechtgetrokken door de kraan dicht te drukken en deze plaat er onder druk op te lijmen.
Nog een zicht op de blokjes achteraan op de tank, waarbij de steunplaat vervangen werd omdat die ook te dik uitgevoerd is.
De katrol vooraan wordt met PE wieltjes gedetailleerd. Het takelsysteem in het midden van de kraantjes is bij Dragon vrij mooi gedetailleerd, al haalt het pallenwiel het niet bij de vervangstukken die Voyager meelevert. Enkele assen zijn ook al door de stukken gedreven.
Het nadeel aan die Voyager wielen is dat ze veel te dun zijn, je krijgt er om een of andere reden wel drie maar in feite zou je er zes of acht nodig hebben om de juiste dikte voor de twee wielen te kunnen bereiken, iets dat ze toch zelf voorgedaan hebben bij de samenstelling van hun trekhaaksteun enkele stappen geleden? De oplossing was om het plastic wiel van Dragon wat dunner te schuren en het PE daar tegenaan te kleven. De tanden van het plastic wiel worden dan met het PE als template bijgezaagd.
Toen ik met dit takelsysteem klaar was, functioneerde het echt. Door met de hendel heen en weer te bewegen, grijpt een PE palletje in het wiel dat rondgedraaid wordt. Doordat het nog draait, zal het later makkelijk zijn om hier kabel op te winden. In de giek zit nog ergens een spansysteem dat ik niet helemaal kon analyseren, dat is maar gedeeltelijk nagebouwd.
De kraantjes staan op hun plek, stevig op de blokjes gelijmd. Door de put in het midden van de fenders zie je nu wel dat ze niet helemaal op elkaar afgestemd zijn. Dit zal wel minder zichtbaar worden als de mantlet met de loop in het midden zit. Die blijft voorlopig zo lang mogelijk ongebouwd.
Deze gereedschapskisten komen op de rechter demonteerbare track. Ik heb de versie van Voyager gekozen, die klopt beter qua details. De afmetingen zijn dezelfde als die van Dragon, die ook al van PE waren.
Helaas zijn deze afmetingen gebaseerd op een hull waar geen centimeter materiaal uit weggehaald is. De referentiepunten op de hull kloppen dus niet meer met de topfoto.
Dit moet met de slijpschijf opgelost worden, dus de bakjes zijn er terug afgehaald en de helft van de steuntjes ook. Alleen de breedte wordt gecorrigeerd, want het zou te ver leiden om beide kanten los te maken aangezien de handvatten op de korte zijde in het midden moeten blijven.
Een van de twee bakken is al ingekort.
Ze staan terug op de tank en de deksels zijn ook op maat gesneden. Eentje is wel niet recht genoeg, die wil ik nog wat bijwerken.