De Grumman EA-6B Prowler.
De eerste EA-6A Prowlers werden in 1968 operationeel bij het USMC. Het waren gewone Grumman A-6A Intruders met een standaard vlieger en navigator bemanning voorzien van een jammingpod en een radome op de staart bekend onder de naam Electric Intruders.
Een verbeterde versie werd de EA-6B Prowler, met 3 jammingpods en een asymmetrische refueling buis met een geïntegreerde antenne. Dit type werd in 1970 operationeel en in 1972 vertrok de eerste compleet hiermee uitgeruste eenheid naar Vietnam.
In 1973 kreeg het toestel Expanded Capability (EXCAP). Deze uitgebreide capaciteit betekende een bemanningsuitbreiding: 1 vlieger en 3 electronic counter measure officers (ECMO)’s. Ook werd het te storen frequentiegebied aanzienlijk uitgebreid door het nieuwe ALQ-99 Tactical Jamming System (TJS). Het cockpitglas werd voorzien van een goudlaag; niet voor de zon maar om de bemanning tegen de schadelijke hoogfrekwente straling van de stoorapparatuur te beschermen!
De Prowlers vliegen nog steeds, maar hun laatste uren zullen geslagen zijn, nu er een EF-18F uitgekomen is (ook wel bekend onder de naam Growler). Dit is een Superhornet, aangepast voor electronical warfare.
In 2010 werden een aantal moderne kisten uitgebracht in een zogenaamde centennial uitvoering ter ere van 100 jaar vliegen. Het merendeel van die kisten vloog/vliegt met een pacific schema zoals dat in WOII in de pacific gebruikelijk was.
Wat ik van de Ludolfs hoorde was dat de ontwerper van Fightertown decals, de betreffende kisten ook ontworpen heeft. Zodoende kwam er onlangs een decal sheet uit die ik vrij vlot in huis had:
De bouw van dit model, de EA-6b Prowler
Waarom deze?? Geen idee. waarschijnlijk om het feit dat een gewone uitvoering ook maar zo gewoon is.. Terwijl er misschien mooiere uitvoeringen rondvliegen. Deze prowler doet misschien toch een beetje aan propellorvliegtuigen denken.
De kit die ik gebruik is van de door mij geliefde Kinetic stapel. Dit spul bouwt zo fantastisch. Het past als gegoten, mooie box-art, duidelijke handleiding en een vrij complete doos in vergelijking met bijvoorbeeld een hasegawa kit.
Voor de centennial kit heb ik dus een fightertown decalsetje gekocht met decals voor meerdere kisten op 1 sheet. Ik heb er nog niet helemaal goed naar gekeken, maar ik vermoed dat je met 1 sheet ook nog wel een growler kan knutselen.. :hail: :hail:
Als referentie geeft FT een goeie gedetailleerde tekening mee:
Goed, wat vinden we in de doos.. Een hoop plastic met mogelijkheid tot folded wings. Dat scheelt straks weer ruimte dus de kans is groot dat ik de vleugels omhoog klap.. but i'm not sure yet.
Het meest valt de grootte van de romp op. Gokje, zo rond de 35 cm.. Best een joekel van een kist!
Niks anders dan bij revell, italeri of esci.. we beginnen met de cockpit. Ik vind dit altijd een leuk klusje en ben er al een aantal dagen mee bezig geweest. Die is dan ook grotendeels af. Hier volgen wat foto's van het resultaat tot dusver.
Handleiding:
De diverse panelen:
Een aantal onderdelen voor de stoelen.
Die er dan na wat spuitwerk (zwart en khaki green) zo uit komen te zien:
Vervolgens plak ik tamiya tape op aluminium folie. Hiervan maak ik gordels. Door de alu-folie kan ik de reepjes straks wat realistischer in vorm vouwen
Na een paar avonden knutselen heb ik dan dit resultaat. Ik ben op zich best tevreden met deze o.o.b. stoelen.
De Remove before flight tags zijn naar voorbeeld van iemand die elders met een zelfde prowler bezig is.. (via google afbeeldingen) Ik vond dit mooi staan uiteraard komt dit in het echt ook zo voor.
Dan de badkuip. die heb ik vooraf gespoten met matzwart, om vervolgens af te plakken wat zwart moet blijven. Daarna met grijs (gunze 307??) de rest spuiten..
Hier zit verder nog wat werk in qua dry-brush met witte olieverf. Ik heb bij een hobbyschilderszaak zo'n el cheapo pakketje olieverf gehaald. 10 tube's voor zo'n 8 euro. It does the job. Dit dry brushed een mooi stuk beter dan met de vallejo's wat ik eerder altijd gebruikte.. De dashboard die hier te zien is, is zwart gespoten en de tussenliggende lijnen zijn met een speld weer open gekrast. Hierdoor krijg je toch wat meer leven in de pit. Van dichtbij is het niet helemaal scherp, maar het smoelt best lekker.
Voor is gebrushed, achter moet nog:
Na een klein weekje heb ik dan momenteel zo'n cockpit staan. De stoelen zitten nog los. Die vergen nog wat werk zie ik, hier en daar nog een gespje aanbrengen en de gordels moeten nog even met een mat lak nagelopen worden. Op zich oogt het best ok en ik ben er dik tevreden over:
De laatste foto van vanavond. De cockpit van schuin boven..
tips, trucs en commentaar altijd welkom.