Beste medebrouwers,
Ik ben al lang op het forum aanwezig om te kijken en te leren. Inmiddels een start gemaakt met een paar modellen.
Ik vind het een leuk idee om naar aanleiding van het 50-jarig bestaan van de Nato Tiger Meet een groepsbouw te organiseren. Ik was er trouwens bij op 16 mei in Cambrai
.
Ik wil graag meedoen aan de groepsbouw met het volgende vliegtuig: de F-111E Aardvark van het 79th Fighter Squadron USAF.
Het 79th Fighter Squadron was sinds 1952 gestationeerd in Europa, in Engeland. Eerst op de vliegbasis RAF Woodbridge en vanaf 1970 op RAF Upper Heyford. Vanaf 1970 vlogen ze met de F-111E. In 1993 is het 79th Fighter Squadron teruggekeerd naar de USA, naar Shaw AFB. Vanaf toen vlogen ze met de F-16C/D.
In 1961 was de 79th Fighter Squadron trouwens één van de drie squadrons die deelnamen aan de allereerste Nato Tiger Meet.
Dit is het kenteken van de 79th Fighter Squadron:
Dit is de F-111E van de 79th Fighter Squadron zoals die in 1991 aan de Nato Tiger Meet heeft deelgenomen, en die ik wil gaan bouwen als model:
De F-111 was een tweezitsvliegtuig met "swingwings". De piloot en de "weapons controller" zaten naast elkaar. De rol van de F-111 was die van jager/bommenwerper, die ook 's nachts en in slecht weer kon opereren. Ten tijde van de Koude Oorlog waren een aantal versies van de F-111 uitgerust om atoombommen "af te kunnen leveren" in de landen van het Warschau Pact. Actief ingezet werd de F-111 in Vietnam (1968-1970), bij de luchtaanval op Libië op 14 april 1986, en als onderdeel van Desert Storm (1991). In 1996 werd de F-111 uit gebruik genomen door de USAF.
Om dit model te bouwen gebruik ik volgende doos van Hobby Boss, in 1:48:
De inhoud van de doos:
Zou zou het model er uit moeten komen te zien:
Dit zijn de decals uit de doos:
Ik heb extra decals van Afterburner aangeschaft:
Ik heb inmiddels nog een setje van Hasegawa besteld met mannetjes om in het vliegtuig te zetten. Ik wil het model vliegend voorstellen, daarom moet het natuurlijk bemand zijn.
Hopelijk lukt het om dit tegen eind december af te krijgen.
Groetjes,
Eric Strooper