Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 9:37 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: 3D printer
BerichtGeplaatst: zo 22 okt, 2023 18:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 apr, 2023 14:07 pm
Berichten: 106
Woonplaats: Kemzeke
Hoi allemaal, ik ben al een tijdje aan't denken om een 3D printer te kopen. Ik heb het internet al serieus afgezocht naar info. Ik denk dat ik voor de Elegoo Saturn 3 Ultra zou gaan. Maar wou toch ook hier nog eens vragen of er hier ervaringsdeskundigen zijn en wat hun oordeel, mening, waar rekening mee houden enz... is.
Omwille van detail zou ik dus voor resin gaan. Nadeel hiervan is weer het wash en cure proces. Is een toestel hiervoor aan te raden?
Alle info welkom.

_________________
Bezig met: M48 AVLB Gepland: CP Dingo & LMV Afgerond: Bulldozer; PzKpfw IV ausf. G; KV-2


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 3D printer
BerichtGeplaatst: vr 27 okt, 2023 13:01 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Elegoo is een goed merk, ik heb zelf nu de Mars 3 en die werkt best wel netjes, zolang je het maar goed doet.

Het lijkt allemaal heel simpel als je de YT filmpjes ziet, maar ik ben na 2 jaar nog steeds lerende :)

Voor de wash en Cure heb ik de set van Anycubic, dus de wasbak en UV lamp, het is zeker aan te raden om dit te gebruiken. Het hangt er vanaf welke resin je gaat gebruiken, maar de resin van Elegoo zelf bevalt mij prima, althans, ik gebruik de waterwashable resin, omdat ik geen zin heb in de alcohol bewerking, niet dat je de waterwashable resin zomaar door je putje moet gooien, het blijft giftig voo het natuur, dus af en toe de spoelbak even onder de UV lamp zetten of een paar uur in de zon, dan hard het residu uit en kan je weggooien.

Bij aanschaf, calibreer je printplaat goed, liever 3 keer achter elkaar dan 1 keer mis, het is even een handigheidje. Zorg dat he voorzichtig met de feb (het plastic onderfolie in je resinreservoir), als deze lek raakt krijg je resin op je lampplaat en dat wordt dus ofwel heel stevig schrapen of plaat vervangen. Draai de testprint, maar ga zeker ook tijd investeren in de resinexposure testen, er zijn er diverse, je kan dan op diverse tijden een print maken en beoordelen, zelf heb ik hele nette resultaten met 0.03 mm laagdikte op 2.3 seconden, al is dat voor jouw geen garantie, de Saturn is iets groter dan de Mars, dus kan iets anders werken.

Kijk op YT filmpjes waarin ze die exposureteten laten zien, je gaat dan sneller de over of under exposure effecten herkennen, Zoek op Elegoo, de exposuretime tabel op, dit zijn lijsten met diverse parameters door meerdere gebruikers, je krijgt dan een heel aardig start set up.

Nu weet ik niet of je zelf gaat tekenen, of dat je de prints van Internet afhaald, ik teken alles zelf

Okee, effe heel kort een paar puntjes, mocht je meer willen weten, geen probleem, als ik het weet dan zal ik antwoorden

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 3D printer
BerichtGeplaatst: vr 27 okt, 2023 15:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 apr, 2023 14:07 pm
Berichten: 106
Woonplaats: Kemzeke
Thanks Bert.

Ondertussen heb ik de UniFormation GKTwo ontdekt. Die heeft een verwarming voor zijn resin, wat heel handig is, aangezien hij op een plek komt te staan zonder verwarming.
De rest van deze printer ziet er ook allemaal heel goed uit, dus ben nu meer aan't neigen om voor deze te gaan. Eén nadeel, deze kost het dubbel van de Saturn.
Voor de wash en cure zou ik dan ineens ook voor dat merk gaan. Hun wash is ook een ultrasonic cleaner, hetgeen sowieso beter is. En als voordeel dat je je figuur in een zipzakje kan steken met alcohol en dit in de cleaner met water. Veel minder alcohol verbruik en ook veel veiliger aangezien ultrasoon en alcohol niet de beste combo is.

Van die testplaatjes voor je exposuretijd had ik inderdaad al vanalles gezien en plaatjes gevonden om te printen.

Aangezien ik compleet nieuw ben met 3D printen, zijn al die zaken van laagdikte, exposuretijd, ... allemaal nogal chinees voor mij, maar ik veronderstel dat ik dit gaandeweg wel meer en meer ga begrijpen.

Die waterwashable resin, wilt dat dan zeggen dat je geen alcohol moet gebruiken om hem te washen, maar gewoon met water? Dus bijvoorbeeld gewoon gedemineraliseerd of osmose water in je wash station en daar je figuurtje in?

Ik heb ondertussen Blender wel al op mijn laptop staan, maar ik ben geen tekenwonder, integendeel zelfs, dus dat valt nog te zien hoe dat vordert om zelf zaken te tekenen. (Ergens droom ik er wel van om mijn 2 honden te kunnen namaken en printen.)

_________________
Bezig met: M48 AVLB Gepland: CP Dingo & LMV Afgerond: Bulldozer; PzKpfw IV ausf. G; KV-2


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Water washable resin
BerichtGeplaatst: vr 27 okt, 2023 15:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 apr, 2023 14:07 pm
Berichten: 106
Woonplaats: Kemzeke
Hoi Bert,

Ondertussen zelf eens snel op internet en YT gezocht achter de washable resin. Blijkbaar is een groot nadeel ervan dat het niet zo stevig is en moeilijker te drogen.
Wat zijn uw ervaringen hier mee?

mvg Bert

_________________
Bezig met: M48 AVLB Gepland: CP Dingo & LMV Afgerond: Bulldozer; PzKpfw IV ausf. G; KV-2


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 3D printer
BerichtGeplaatst: za 28 okt, 2023 14:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Ik heb nog een Elegoo Mars (of Saturn, ik weet het niet eens) in de verpakking in m'n berging staan, inclusief curer. De drempel om er iets mee te doen voelt veel hoger dan verwacht, en ik heb er eigenlijk ook geen goede geventileerde ruimte voor. Ik lees even mee hoe het jou vergaat.

Zaijtsev schreef:
Ergens droom ik er wel van om mijn 2 honden te kunnen namaken en printen.


Ik was deze week met mijn hoogzwangere vriendin bij een bedrijfje dat 3D beeldjes maakt van zwangere lijven. Klinkt een beetje raar maar het is best mooi vind ik (bellyprint.nl). De dame daar gebruikte een soort handheld stroboscoop 3D scanner waarmee je in twee minuten een 3D-scan in de computer hebt. Dat moet nog wel even worden nabewerkt maar het was echt mooie techniek. Als je honden twee minuten heel stil kunnen zitten is er wellicht wel iemand te vinden die je kan helpen :o


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 3D printer
BerichtGeplaatst: za 28 okt, 2023 15:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 apr, 2023 14:07 pm
Berichten: 106
Woonplaats: Kemzeke
TheFlyingDutchman schreef:
Als je honden twee minuten heel stil kunnen zitten is er wellicht wel iemand te vinden die je kan helpen :o


Daar zeg je het :wink:

_________________
Bezig met: M48 AVLB Gepland: CP Dingo & LMV Afgerond: Bulldozer; PzKpfw IV ausf. G; KV-2


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 3D printer
BerichtGeplaatst: zo 29 okt, 2023 12:53 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Het klopt wel dat waterwashable wat teerder is, maar als je de prints na het wassen 24 uur laat drogen aan de lucht is er geen probleem, de barsten etc waarover gesproken wordt komt omdat mensen te snel de print willen drogen terwijl er nog vocht in de print kan zitten, met alcohol verdampt dat veel sneller en kan je dus sneller drogen.
Ik print nu een jaar of 2 en geloof me, ik ben nog steeds lerende, Maar als je regelmatig print en wt geduld heb, krijg je een hoop problemen echt wel onder de knie

Blender ken ik wel, ,maar ik vind het te moeilijk om te leren, je kan wel figuren en zo doen, maar toch

Ik werk zelf met Solid Works maar ook Fusion 360 heeft goede dingen.

Jelle, gewoon proberen, ik vind de Mars amper stinken

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 3D printer
BerichtGeplaatst: zo 29 okt, 2023 13:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 apr, 2023 14:07 pm
Berichten: 106
Woonplaats: Kemzeke
Thanks Bert. Ik denk dat ik dan inderdaad de waterwashable ga proberen. Bespaart al een hoop gedoe met de alcohol en is ineens heel wat veiliger in de ultransonic cleaner.
Nu wachten op Black Friday en hopelijk kan ik hem dan aan een goede korting kopen.

_________________
Bezig met: M48 AVLB Gepland: CP Dingo & LMV Afgerond: Bulldozer; PzKpfw IV ausf. G; KV-2


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 3D printer
BerichtGeplaatst: zo 29 okt, 2023 13:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 apr, 2023 14:07 pm
Berichten: 106
Woonplaats: Kemzeke
Bert Takken schreef:
Ik werk zelf met Solid Works maar ook Fusion 360 heeft goede dingen.


Zal beiden eens bekijken.

Grtz Bert

_________________
Bezig met: M48 AVLB Gepland: CP Dingo & LMV Afgerond: Bulldozer; PzKpfw IV ausf. G; KV-2


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 3D printer
BerichtGeplaatst: zo 19 nov, 2023 14:45 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 14 apr, 2019 12:51 pm
Berichten: 205
Ik gebruik al enige tijd de uniformation GKTwo met volle tevredenheid.
Ik heb deze bewust gekozen omdat deze dus de inwendige heater heeft. Bij mij staat hij op zolder en daar is het altijd koud. En voor mij werkt hij het beste bij een temperatuur van tussen de 25 en 30 graden. Ben er heel tevreden over. Al print ik de laatste tijd niet zo heel veel. De hele hobby ligt even stil door lichamelijke problemen waardoor ik mijn arm niet lekker kan gebruiken. Hopelijk binnenkort weer kunnen oppakken.

De stank ervaar ik niet. Maar ik gebruik eigenlijk alleen maar de resin op waterbasis van Resione (W90B grijs, inmiddels is er al een ander in het assortiment zag ik).

Ook ik print al ruim 2 jaar maar ben ook nog steeds aan het leren en er gaat ook nog steeds veel mis.

Voor wat betreft het wash en curen van de prints heb ik het heel simpel gehouden. Ik heb 2 curver bakken gekocht en na het printen doe ik ze eerst in bak 1 met isopropanol voor een eerste wash met de hand en een kwast. Daarna gaan ze in de 2e bak met isopropanol voor een 2e was en daarna spoel ik ze met water af en leg ik ze in het raamkozijn en laat ze daar drogen met behulp van het zonlicht en voordeel is dat ze dan keurig uitharden en ik nooit geen problemen heb.

De isopropanol doe ik dan uit de bakken in een doorzichtige grote fles (van die grote flessen waar sap dranken in heeft gezeten) en deze zet ik dan ook in het raamkozijn. Hierdoor "reinig" je de isopropanol gelijk weer. De zware delen van de resin curen door het UV licht en vallen naar de bodem van de fles. Hierdoor kan je de isopropanol voor een langere tijd gebruiken.
En als het echt te vuil word gaat het in een aparte container en voer ik het af.
De isopropanol van bak 2 gaat dan over naar bak 1 zodat deze dan weer het vuile werk kan gaan doen. En voor bak 2 gebruik ik dan weer nieuwe.
En deze methode werkt prima voor mij.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 36 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement