Maar eens een kistje maken dat snel te bouwen is zodat er voor de ESM ook nog wat op tafel staat. De F-27 schiet echt voor geen meter op maar ik hoop hem toch nog voor het eind van het (Fokker)jaar af te hebben.
Tijdens het na de "Start" min of meer verplichte bezoek aan de luchtvaarthobbyshop kwam ik een goedkope Fokker E-II/E-III van Eduard tegen. Alleen verpakt in een ziplock zakje en decals voor 1 uitvoering was deze maar € 4,95. Weinig onderdelen, dus perfect om snel in elkaar te flanzen.
De geschiedenis.
Door dit toestel werd Fokker in Duitsland een befaamde vliegtuigfabrikant en heeft zo aan de basis gestaan van de latere successen van Fokker.
Als vliegtuig stelde het niet bijster veel voor, het was een afgeleide van de Morane Saulnier type H.
Het toestel had geen rolroeren, maar stuurde door het torderen van de vleugel. Dit was geen ongebruikelijke constructie in de beginjaren van de luchtvaart, ook de Wright flyer stuurde op deze manier net zoals de Bleriot van de bekende kanaaloversteek.
Het toestel was voorzien van een Oberursel U-1, een kopie van de Gnôme Monosoupape, met 100 pk. Deze motor was een knap staaltje werktuigbouw, de cilinders startten als een massief stuk nikkelstaal van 43,5 kg en waren na bewerking nog maar 1,5 mm dik en wogen slechts 2,5 kg!
(
Bron)
Het bijzondere aan deze motor was dat de krukas stil stond en de rest van de motor, met de propellor, draaide. Dit had het voordeel dat de motor geen vliegwiel nodig had en door het draaien meteen voldoende koeling had. De motor werd gesmeerd met wonderolie die direct uit de uitlaatklep bovenop de cilinderkop verdween, de motor had dus geen uitlaatsysteem. Dit had als gevolg dat de onderkant van het toestel zeer snel in een vette bende veranderde (per uur verstookte de motor zo'n 9 liter olie) en de vlieger een "gesmeerde" stoelgang had! Volgens sommige auteurs werd dit tegengegaan door geregeld met alcohol bij te vullen (o.a Goshawk squadron door Derek Robinson). De motor had voor zijn tijd een goede gewicht/pk verhouding, maar was door de constructie beperkt in doorontwikkelmogelijkheden.
Zoals uit al dit gekopieer blijkt was Frankrijk vóór de eerste wereldoorlog de leidende luchtvaartnatie.
Wat deze Fokker zo bijzonder maakte was het feit dat zij als eerste was voorzien van een synchronisatiesysteem dat mogelijk maakte tussen de propellorbladen door te schieten. Hierdoor was het mogelijk dat dit niet opzienbarende toestel de Luftstreitkräfte in 1915 de luchtsuperioriteit gaf. Er werden zoveel geallieerde neergeschoten dat men sprak van de "Fokker scourge".
Fokker zou dit synchronisatiesysteem na het bekijken van de Morane Saulnier van Garros in 2 dagen ontwikkeld en gebouwd hebben, maar was hier duidelijk al veel eerder mee bezig. Waarschijnlijk was het systeem gebaseerd op een patent van ene Herr Schneider, die nog tot in 1933 rechtzaken voerde tegen Fokker en ook in het gelijk werd gesteld. Fokker heeft echter nooit één cent aan Schneider betaald.
De geallieerden kwamen echter snel met tegenmaatregelen, eerst de F.E.2b en D.H.2 met duwschroef en de Nieuport 11 met een trekschroef en een mitrailleur op de bovenvleugel die over de propellor heen schoot. Zo was de luchtstrijd in 1916 weer in balans en tegen deze tijd kwamen de geallierden met hun eigen synchronisatiesysteem op de proppen.
Het kitje;
Het voorbeeld;
(bron: Windsock datafile 15, Fokker E-III)
De vorderingen;
De romp in elkaar gezet en het "instrumentenpaneel" voorzien van het polijst effect. Eerst een laag gunmetal aangebracht, daarna met een fijn penseeltje in aluminium de "swirls" aangebracht.
Het toestelletje word zo uit het zakje gebouwd, maar ik kon het niet nalaten de motor wat te detailleren. Van huis uit ben ik werktuigbouwer en ik vind dit een mooi stukje techniek. Het modelletje mist de prominente stoterstangen voor de uitlaatklep en die horen er toch wel op. Eerst wat gaatjes in de krukkast geboord en daarna met koperdraad de stangen aangebracht;
Momenteel staat het even stil, ik moet tot morgen wachten tot de verf goed droog is. De volgende week ben ik nog vrij en dan moet dit kistje wel af zijn.
Ik hou jullie op de hoogte!
Gr. Sjaak