Aangezien schepen niet heel erg vlot gaan bij mij, en ik toch iets af wilde hebben dacht ik dat iets kleins wel geschikt zou zijn. Het heeft alsnog een hele tijd geduurd, maar ik heb in ieder geval weer een toevoeging aan m'n smaldeel kunnen toevoegen.
Mag ik u voorstellen:
Ukuru-class escortDe Ukuru-klasse was de vierde klasse Kaibokan
, wat zoiets betekent als 'sea/coastal defence ship'. Er zijn 29 schepen van deze klasse gebouwd voor de IJN. Deze klasse werd intern ook wel de 'Modified B-class coastal defence vessel' genoemd.
De Ukuru klasse was een doorontwikkeling van de voorgaande Mikura klasse, met als doel de constructie te versimpelen om zo de productiesnelheid op te kunnen schroeven.
Deze vereenvoudiging werd onder andere bereikt door het gebruik van gebogen stalen platen zo veel mogelijk te beperken (het recht-toe-recht-aan principe zeg maar), en de individuele hutten voor de bemanning werden ook vervangen voor één gezamelijke ruimte. Hierdoor werd de productietijd verkort naar 4 maanden, waarbij de productietijd van de voorgaande Mikura klasse 13 maanden was. Het enige wat de productie vertraagde was het gebrek aan dieselmotoren.
De bewapening van de Ukuru klasse bestond uit 3 Type 10 10cm dual-purpose kanons; één op het voordek, en een dubbele opstelling op het achterdek. Verder waren er 5 stuks drievoudige Type96 25mm luchtafweer opstellingen aanwezig, één aan weerszijden van de brug, één aan weerszijden van de schoorsteen, en een op het achterste dekhuis. Voor de brug was een enkelvoudige opstelling geplaatst. Bij sommige schepen waren er nog extra enkelvoudige Type96 opstellingen gemonteerd. Verder waren er 16 Type 3 dieptebommen lanceerders, en sommige schepen kregen later ook een 8cm mortier gemonteerd.
De radar- en sonaruitrusting van de Ukuru klasse was als volgt:
Type 22/22-GO (Mark 2 Model 2) general Purpose radar:
Bron: http://pwencycl.kgbudge.com/T/y/Type_22 ... _radar.htm
Type 13/13-GO Air Search Radar:
Bron: http://pwencycl.kgbudge.com/T/y/Type_13 ... _radar.htm
En verder was er een Model 93 of Type 3 Model 2 sonar en Type 93 hydrofoon aan boord.
Ondanks dat de schepen eenvoudig in elkaar zaten bleken ze behoorlijk duurzaam. Er zouden 11 gevallen zijn geweest waarbij een Ukuru klasse op een mijn voer, en slechts 3 vaartuigen die hierdoor verloren zijn gegaan. Eén van de vaartuigen heeft zelfs een aanvaring met een mijn én een treffer van een torpedo overleefd!
De Kaibokans werden uitvoerig gebruikt als convoy escorte in de Zuid Chinese Zee en de Oost Chinese Zee, waar ze frequent door Geallieerde duikboten en vliegtuigen aangevallen werden. Ondanks hun duurzaamheid bleken ze vrij ineffectief tegen vijandelijke duikboten.
Het laatste overlevende schip is in 1966 uit de vaart genomen.
Even wat algemene gegevens:
Type: Escort vessel
Displacement: 940 long tons (955 t) standard
Length: 77.7 m (255 ft) 258.4
Beam: 9.1 m (29 ft 10 in) 29.10
Draught: 3.05 m (10 ft) 10
Propulsion: 2 shaft, geared diesel engines, 4,400 hp (3,281 kW)
Speed: 19.5 knots (22.4 mph; 36.1 km/h)
Range: 5,000 nmi (9,300 km) at 16 kn (18 mph; 30 km/h)
Complement: 150Welnu, even over de bouw.
Ik heb van Eduard 2 PE sets aangeschaft, aangezien zaken als railings toch wel onmisbaar zijn, of op z'n minst op een vrij simpele manier de boel er toch heel anders uit laten zien. Verder heb ik nog een PE set voor allerhande zaken als onder andere de Type 13 radar. Wegens in plastic zien die er doorgaans toch minder mooi uit.
De kit zelf is goed te doen, echter heeft deze kit wel wat probleempjes wat betreft de uitlijning van de mallen. Dat is ook de reden waarom er bij mij de dieptebommen er niet op zitten, die waren op de gietnaad behoorlijk versprongen...
De antennedraden heb ik aangebracht met EZ-line, en zijn deels gebaseerd op de boxart en deels vrije interpretatie aangezien hier vrij weinig duidelijke foto's van zijn.
De wash die erop zit is vrij licht en daardoor niet echt aanwezig op de foto's, maar er zit er wel degelijk een op.
Ik ben de laatste tijd trouwens ook aardig opgeschoten met de Tone, dus het wordt hoog tijd om dat topic een update te geven.
Danny