Ben afgelopen dinsdag OP vliegbasis Gilze Rijen geweest en heb daar inspiratie opgedaan om los te gaan met mijn Chinook. Heb een (privé) rondleiding gehad maar mocht op de basis geen foto's maken. Na afloop nog even een bezoekje aan een spottersplek, in de regen. Echter één straaltje zonneschijn leverde een mooi plaatje van de D-106 op.
Als je dit vlak over je heen ziet komen, dan wil je toch direct los... of niet? Vandaar de sprues maar eens even kritisch (zijn van die dingen waarmee je op het bord schrijft :lol: :lol: ) bekeken. Werd ik niet echt vrolijk van. Veel flash (is op zich geen probleem), maar wel veel kromme sprues. Zal van een perfecte pasvorm dus wel geen sprake zijn. We zien wel hoe het gaat.
Met het boek 'Chinook in detail' bij de hand, had ik zin om te beginnen met de rotorbladen. Normaal begin je bij plaatje 1 van de handleiding, meestal de cokpit, maar daar had ik geen zin in. Na wat knippen, schuren en lijmen, HET hulpstuk erbij om een juiste verdeling van de rotorbladen te krijgen (zie foto)...
Kwam tot de ontdekking dat er hier en daar nog een rotorblad wat verbogen moet worden, maar is inmiddels aangepast. Voorste bladen gedaan, achterste volgen op dezelfde manier.
Heb de bladen gepoogd wat te buigen (voor het doorhangende effect), maar ga later op het model kijken of ze nog wat meer gebogen moeten worden. Het zijn vrij zware bladen, dus ze hangen ook flink door. Wil een beetje proberen om dat te realiseren.
Inmiddels ook het PE-setje binnen.
Heb hier en daar gelezen dat het verstandig is om het eerst schoon te maken. Waarmee doe ik dat? Gewoon in een sopje met afwasmiddel? En als het dan droog is, is het dan ook verstandig om het in een primer te zetten? Zo ja, wat kan ik daarvoor het beste gebruiken?
Tot zo ver eerst maar even.
René