Gisteren een en ander zitten lezen over de Bradley in het onvolprezen standaardwerk:" The world encyclopedia of armoured fighting vehicles" van Jack Livesey, wat in het Nederlands dan weer heel lullig: "pantservoertuigen" moet heten.
Wat lezen wij daarin over de Bradley? Een heleboel. Ik ga niet alles overkloppen, men koopt zelf maar een boek. Maar interessant om te weten is dat de bestuurder meestal niet door de kleine visiertjes heenkeek, maar de klep half open liet staan, zodat hij zag waar hij heen ging. Zie posting hierboven, daar zien we wat er gebeurt als men met de klep dicht rijdt. Op mijn Bradley gaat die klep dus open.
Tweede, op de foto van de Bradley in het groen zie je dat er een stuk spatbord is opgeklapt. Ik heb dat op verschillende andere foto's ook gezien. Men deed dit om beter bij de rupsbanden te kunnen komen. Aangezien mijn Bradley in een soort van "standje nul" wordt neergezet met de achterklep open, kan dat spatbord er ook nog wel bij. Dat wordt dus hakken en plakken!
Derde, achter de geschutskoepel zit een soort van verhoogd luik. Wat zou daar de bedoeling nou van zijn? Welnu, volgens The world encyclopedia of armoured fighting vehicles, zat hier een simpele rechte bak onder, waarin het camouflagenet werd opgeborgen. Cammonet? Ik kijken in mijn kitje Militairy miniatures, maar niks te cammonet. Mar wel een groot pakket, wat volgens de uitleg op het doosje een "tarpaulin" zou moeten zijn. Staan die Yanken een beetje trampoline te springen in de desert? Nee, lees nou, ik schrijf tarpaulin. Oh, ok. Wasda? Een soort van groot zeildoek, om iets te beschermen tegen de regen. Of tegen het zand. Zou zomaar eens kunnen.
Enfin, voor het eerst van mijn leven het mes gezet in een stukje plat en dun plastic en even later een keurig bakje voor mijn tarpaulin. Onder de opening van het luik geplakkert zometeen en dan lekker meespuiten.
Foto's om een en ander te bewijzen hieronder:
En dan straks na het eten eens kijken of we wat met het spartbordengedoe kunnen doen. Heel voorzichtig.