Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 11:35 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 27 dec, 2023 0:08 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11869
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Nu gaat het weer even aan lichtsnelheid in dit project.

photo 592918

Eerst moest de lange vleugelnaad aan de binnenkant duchtig geschuurd en geplamuurd worden. Het plamuren gaat met secondelijm.

photo 592919

Vooral in het midden van de vleugel is er wat afwijking, zodat er een opstaande rand van een millimeter weggeschuurd moet worden. In een holle ruimte moest dit met een plat schuurplaatje, zodat het wat rond gezet kon worden.

photo 592917

In de uiteinden zit er een sinkmark, die snel verdwijnt als je er een druppel lijm op legt.

photo 592920

Ook aan de achterkant zitten er, die zijn iets dieper en krijgen dan ook twee druppels te verwerken.

photo 592921

Als dit geschuurd is, is het putje weg. Op een metallic te schilderen model is dit wel belangrijk.

photo 592922

De blasters zijn zowat het zwakke punt van het model, ze zijn niet 100 procent realistisch overgenomen en de gietnaad plus offset maken het de moeite waard om een vervangstuk te knutselen. Ik ben begonnen bij de voorste verdikking die over de loop zit. Uit een messing buisje worden twee stukken gesneden en die worden glad gepolijst.

photo 592924

photo 592923

photo 592925

photo 592926

photo 592927

Na een aantal uur snijden en polijsten is een groot deel van de kanonnen gebouwd. Het eindstukje vormt een probleem, want dit is in de kit te sterk vereenvoudigd.

photo 592928

Dit stukje zou een aantal perforaties moeten hebben, wanneer je op zoek gaat naar referentieplaatjes.

photo 592943
(afbeelding https://on-screen-fighter-craft.fandom.com/wiki/Cylon_Raider_(BSG:TRS) )

Bij het schrijven van deze update is er een stuk van een mortiergranaat met de hand omgevormd naar de benodigde vorm, maar moet ik de tweede nog omvormen.

photo 592929

Deze twee LEDs had ik al teruggevonden op de foto aan het begin van het verslag, maar tot vanmiddag nog niet in mijn zich ophopende stash. Ik heb twee plaatjes gesneden die in de motorgondels passen, waar ze in vastgezet kunnen worden. Maar er is met deze diodes geen rekening gehouden in de bedrading.

photo 592930

Daarom worden de aansluitingen van het batterijpakket afgetakt. De Twee LEDs worden in serie gezet en parallel met de module voor de cockpit. Daardoor komt op elke LED 4,5 volt te staan, ik hoop dat dit niet te veel wordt.

photo 592931

Alles is gesoldeerd om in de kit te kunnen monteren.

photo 592932

Krimpkous heb ik niet, maar rietjes nog voldoende.

photo 592933

Er zou ruimte genoeg moeten zijn om de bedrading te voorzien. Ik heb wel nog de plek waar de vleugels elkaar raken, moeten wegzagen tot achteraan.

photo 592934

De Raider kan nu dicht.

photo 592935

De straalbuizen zijn aan de binnenkant met Molotow zilver gekleurd. Dat scheelt al een stuk in het doorschijnen naar buiten.

Even testen of ze het doen.

photo 592936

photo 592937

photo 592938

Dit lijkt me geslaagd. Ik had wel de hele motorgondel al in de Molotow moeten zetten, want het helpt gedeeltelijk waar ik het aangebracht had.

photo 592939

Ik heb dit stuk gevonden in de kit. Daarmee los je het passingsprobleem uit de vorige update op. Blijkbaar had ik de eerste bouwstap niet uitgevoerd, misschien omdat ik de lichtjes er eerst in wilde passen.

photo 592940

Sommige paneellijnen lopen niet door naar de onderkant, die worden ingegraveerd. En nu nog enkele plaatjes en filmpjes van wat er bereikt is.

photo 592941

photo 592942





Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 28 dec, 2023 14:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3489
Woonplaats: Purmerend
Beste update Steven. ziet er mooi uit zo. Elektronica is niet mijn ding, dus ik kan je geen advies geven om een pingpongeffect te krijgen me de verlichting.

Wordt de binnenkant nog zwart gespoten zodat het rood niet doorschijnt?

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 16 jan, 2024 1:58 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11869
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt voor de reactie. De Cylon Raider is nu zwart geprimerd, na een test blijkt dat hij nu al bijna niet meer doorschijnt, al kan ik dat pas beoordelen als er ook geen kneedgom meer op hangt. De voet is in donkergrijs gespoten. De onderkant van het beest was uiteraard moeilijker te bereiken, gelukkig draait de Raider nog wat om zijn as.

photo 593827

photo 593828

photo 593829


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 22 maart, 2024 21:40 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11869
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Ik had een paar delen van de raider in Vallejo Air metaalkleuren gezet, Aluminium en Chrome.

photo 597157

Deze konden afgeplakt worden zonder verlies van reflectie. Daarbij was de swivel knife een handige tool.

photo 597156

photo 597159

photo 597158

De base werd afgedekt met een papier, al merkte ik er een lichte overspray op.

photo 597160

Met een spuitbusje chroom van de Hubo werd de rest gespoten. Ik weet dat deze niet weerstaat aan afplaktape, dus moest dit laatst.

photo 597161

photo 597162

photo 597163


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 26 maart, 2024 1:43 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11869
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
De raider wordt nu uitgepakt en tussen de paneellijnen wordt een zwarte wash van Tamiya gedruppeld. Die mag de chrome niet raken, want dan neemt het de glanslaag weg. Een klein clearpartje wordt op de cockpit geplakt en dan kan er een filmpje geschoten worden waarbij het licht niet meer door het plastic schijnt.

photo 597277

photo 597279

photo 597280

photo 597278

photo 597282

photo 597281



Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 29 maart, 2024 11:08 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 feb, 2011 0:07 am
Berichten: 995
Woonplaats: Antwerpen
Knap werk. Mooi dat je zich zo vastbijt in de verlichting. Dat maakt zo'n model tenslotte af.
:brouw:

_________________
Groetjes,
Marc

https://www.modeling-skills-flandres.com/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 30 maart, 2024 16:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3489
Woonplaats: Purmerend
Mooi gedaan Steven...ziet er goed uit.

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement