Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 10:09 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 67 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 08 mei, 2008 11:45 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Dag Marc,

Deze site heeft een apart onderdeel voor "groepsbouw"-projecten. Iedere modelbouwonderwerp heeft dit eigenlijk wel, voor ons val het onder groepsprojecten in de lucht. Ergens in augustus zal zo'n onderdeel worden geopend. Binnen dit onderdeel kan je dan je eigen topic openen met daarin hopenlijk een zeer uitgebreid verslag van de bouw van je Staaken. Allemaal niet moeilijk en wijst zich vanzelf. Ook zal dan weer een uitleg gegeven worden over hoe en wat over deze groepsbouw, maar dat is in deze topic zelf ook al uitgebreid te lezen.

Overigens ben ik zeer benieuwd of je ervaring hebt met eerste wereldoorlog vliegtuigen. Deze Staaken is een behoorlijk moeilijke kit er komt veel specifieke vaardigheden bij kijken. Behoorlijk veel spandraden zetten en daartussen op zowel romp als vleugels Lozenge bekleding aanbrengen. Ik geloof dat de kit wel sjablonen meeleverd voor de vorm, maar de Lozenge zelf is niet al in de goede maat mee geleverd.

Groet, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 08 mei, 2008 12:34 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 07 apr, 2008 16:21 pm
Berichten: 118
Woonplaats: Waarschoot
Dank zij wat zachte druk van Nico (Ik kan al weer een beetje door mijn oog kijken, maar mijn schouder zit nog altijd niet goed in het gewricht...) en een offer you can't refuse (waar een blik in de lopen van een jachtgeweer al niet goed voor is) stap ik ook mee in.

Ook voor mij de eerste keer zo'n on-line groepsproject. Al een gehad in onze modelbouwclub rond de luchtgevechten rond Ieper in 1917 voor een tentoonstelling van het Memorial Museum Passchendaele 1917, maar dat was toch van een hele andere orde.

Het wordt dus waarschijnlijk een Vickers Vimy...

Wienne


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 08 mei, 2008 15:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 mei, 2008 19:32 pm
Berichten: 38
Woonplaats: roeselare
Ik ben op mijn 12é begonnen (ben nu 45) met schepen en vliegtuigen.
Nooit gestopt met modellen te bouwen
Na mijn militaire kariere ben ik reklameschilder/airbrusher geworden.
Momenteel ben ik door een erfelijke ziekte werkonbekwaam/invalide geworden
Dus lekker veel tijd om te bouwen.
De laatste 10 j was ik voornamelijk bezig met RC boten te bouwen.
Voor mezelf of in opdracht van.
Momenteel ben ik 2 opduwers schaal 1/4 aan het afbouwen.
Nu ben ik die schepen een beetje moe aan het worden,dus tijd voor eens iets anders.
Het was altijd mijn droom om vliegtuigen van WOI te bouwen,maar miste de nodige durf en ervaring.
Nu ben ik dus bezig aan een DRI,1/28 en een camel 1/28 die in Belgische uitvoering moet komen.
Verder heb ik nog een Spad en een Fokker VII te bouwen ook in Belgische beschildering.
Dus ik heb nog wel werk,en kan intussen de nodige ervaring opdoen.

Groetjes

Marc


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 08 mei, 2008 17:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Wienne schreef:
Dank zij wat zachte druk van Nico (Ik kan al weer een beetje door mijn oog kijken, maar mijn schouder zit nog altijd niet goed in het gewricht...) en een offer you can't refuse (waar een blik in de lopen van een jachtgeweer al niet goed voor is) stap ik ook mee in.

Ook voor mij de eerste keer zo'n on-line groepsproject. Al een gehad in onze modelbouwclub rond de luchtgevechten rond Ieper in 1917 voor een tentoonstelling van het Memorial Museum Passchendaele 1917, maar dat was toch van een hele andere orde.

Het wordt dus waarschijnlijk een Vickers Vimy...

Wienne


Zo zie je maar weer, laat bovenste een goede les zijn voor één ieder die een luie modelbouwer over wil halen mee te doen aan een groepsbouw :wink: :lol: :lol: !!

@ Marc: oh, dat modelbouwverleden ziet er goed uit! Volgens mij ben ik ook een paar vragen van u tegen gekomen op het forumeerstewereldoorlog.

Groetjes, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 08 mei, 2008 23:13 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2170
Nico,

Gezien het thema zijn de door Nederland indertijd geïnterneerde bommenwerpers ook een optie.
Dat zou een mooie combinatie zijn van mijn voorliefde voor Nederlandsch militair en een gezellige groepsbouw.
Ik doe nu voor het eerst met iets dergelijks mee (De Val van Java) en dat bevalt mij prima.
Het is een duwtje in de rug om iets af te maken en de feedback en de hulp die je krijgt werkt heel motiverend.

Even uit mijn hoofd had men een Gotha, een Handley Page en een Friedrichshafen opgekalefaterd. Die kunnen dus sowieso.
Vallen de De Havilland D.H.-4 en de D.H.-9 ook onder de groepsbouw?
Weliswaar èènmotorig maar volgens mij zijn dit wel bommenwerper(tjes).

Groeten,

Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 09 mei, 2008 8:32 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Dag paulus,

DH 4's en DH 9's zijn inderdaad bommenwerpers. Maar,... geen strategische maar juist tactische bommenwerpers. Relatief eenvoudig zou zijn een Handley Page 0/400 te nemen. Deze is geïnterneerd en heeft zover ik weet de donkergroene RAF kleuren behouden. Dat was althans wat ik zag in een vitrine op Soesterberg een week of 2 geleden.



Groetjes, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 09 mei, 2008 11:44 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Bij deze ga ik proberen een nadere weergave te geven van wat er zoal in bouwdoos verschenen is mbt dit onderwerp:

Roden is niet direct een "mainstream" bouwdoos merk, maar Airfix zeker wel. Dit merk heeft ooit één bouwdoos uitgebracht van een eerste wereldoorlog strategische bommenwerper en wel de Handley Page 0/400.

Een prima kit, zeker voor zijn tijd, maar de echte purist zal zeker wat aan de vleugeloppervlaktestructuur willen doen. Die is namelijk veel te grof.

AfbeeldingDe doos zag er oorspronkelijk zo uit, maar in deze uitvopering is het een echte collector en wisselt vaak voor behoorlijk wat centjes via Ebay van eigenaar.

Afbeelding
In de jaren '80 zag de doos er zo uit

Afbeelding
Als laatste is ie zo aangeboden en ligt ie momenteel (nog?) bij de Luchtvaart Hobby Shop. Verder wordt de kit ook in latere uitvoeringen zeer geregeld aangeboden op Ebay, ook de latere dozen willen nog wel eens voor redelijke bedragen weg gaan.

Dan een merk dat ooit "mainstream" was en wel FROG (bestaat sinds 1977 niet meer). Zij hebben ooit de Vickers Vimy uitgebracht als bommenwerper. Deze kit was oorspronkelijk midden jaren '60 te koop als het recordvliegtuig van Alcock en Brown. Toen de Vimy later op de markt verscheen als bommenwerper heeft de firma FROG het zichzelf relatief makkelijk gemaat. Meeste specifieke kenmerken van de record machine hebben ze er gewoon op gelaten. Op zich is er wel een fastoenlijke bommenwerper van te maken, maar dan wel na het nodige zaag-, plamuur en schuurwerk.

Afbeelding
Wienne is voornemens deze te gaan doen!

Overigens is de Vimy nadat FROG terziele is gegaan nog een periode uitgebracht door NOVO

Afbeelding

Ook de Vimy's worden zeer geregeld aangeboden op Ebay waarbij de NOVO- versies over het algemeen een stuk goedkoper zijn. Ik geloof dat de oorspronkelijke mal nog steeds ergens in oost Europa rondzweeft en ik heb zo links en rechts nog wel wat meer aanbod gezien vanuit deze regionen van dit vliegtuig.
De Vickers Vimy is ontwikkeld als stategische bommenweper, maar verscheen te laat op het strijdtoneel om zich te kunnen bewijzen. Later zijn er veel omgebouwd tot passagiersvliegtuig.

Tenslotte nog één strategsiche bommewerper van een bekende fabrikant, de Handley Page Hereford. Niet een bommenweper uit de eerste wereldoorlog, maar zeker geschikt voor deze groepsbouw, tenslotte is ie uit de jaren '30. Daarbij heeft ie 2 vleugels en moeten er wel wat spandraadjes tussen (niet zoveel).

Afbeelding

Ik kan niet anders zeggen dan een bijzonder leuke kit om te bouwen (zelf ook nog staan). Matchbox bestaat in zijn oorsprnkelijke vorm niet meer, maar deze kits worden nog steeds in China gemaakt. Ook via Ebay volop te verkrijgen.

Meer "inspiratie" volgt snel.

Overigens valt het aantal aanmeldingen me tot nu toe helemaal niet tegen. Zal binnekort een lijstje maken met deelnemers tot nu toe.

groetjes, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 09 mei, 2008 15:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2823
Woonplaats: Leiderdorp
Mooie opsomming. Ik heb zelf die Heyford ook liggen en dacht er aan deze voor de groepsbouw aan te wenden. De jaren '30 heeft namelijk best wat obscure staaltjes vliegwerk voortgebracht. Hoe zit het bijvoorbeeld met de Potez 540, bloch 210 en de Amiot 143?

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 09 mei, 2008 16:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Persoonlijk zou ik zeggen dat de Heyford het dichtste het geheel van dit thema nadert, maar die Fransen doen het ook niet slecht (hoewel ik geloof dat in in ieder geval die Potez tijdens de Duitse inval is ingezet). Die Amiot is ook wel een grappig ding!

Groetjes, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 09 mei, 2008 19:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 19 jan, 2008 22:23 pm
Berichten: 1263
Je weet het Nico hoe moeilijker het model hoe beter ik het vind :twisted:

Heb jij toevallig boeken over die kist :?:

Groeten Ron


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 67 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement