Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 8:22 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 49 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 07 aug, 2023 15:40 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 apr, 2021 16:33 pm
Berichten: 182
Woonplaats: Lichtenvoorde
En hier weer een nieuw project van mij.
Deze Zvezda doos heb ik gekregen als soort fruitmand toen ik (alweer 2 jaar geleden) ben geopereerd ben aan mijn grote teen.
Dit is een zeer recente uitgave van een C-130H, deze is voor het eerst uitgebracht in 2020.
In de doos zat een mooie extra in de vorm van decals (Dutch Decal) om er een Nederlandse Hercules van te maken.
De keuze was voor mij snel gemaakt om de kist te maken met de speciale tail art "25 years" oftewel Bob van der Stok.
Hieronder foto's van de versie die ik wil bouwen en foto's van andere korte Klu Herculessen.
photo 584608

photo 584639

photo 584638

photo 584637

photo 584636

photo 584635

photo 584634

photo 584633

photo 584632

photo 584631

photo 584630

photo 584629

photo 584628

photo 584627

photo 584610

photo 584615

photo 584618


Ik weet niet of dit gedeelte van het forum de goede plek is om dit te plaatsen, maar in deze bouw wil ik tegelijkertijd ook een ander kitje meenemen.
Namelijk (ook weer een nieuwe tooling) de 1/72 Trumpeter Fennek.
photo 584656


Deze moet als hij af is op of voor de rijplaten van de laadklep komen te staan. Ik denk dat onderstaande foto een aardig voorbeeld is.
photo 584611



Voor de geïnteresseerden heb ik even snel van internet wat foto's opgespoord van alle gietramen.
In mijn enthousiasme had ik namelijk al een klein beginnetje gemaakt alvorens dit te doen.

photo 584663

photo 584664

photo 584661

photo 584660

photo 584662

photo 584665

photo 584666

photo 584667

photo 584659

photo 584668


De standaard versies die RUDD gemaakt kunnen worden.
photo 584669

photo 584670


De decals. Een klein gedeelte gaat gebruikt worden (oa technische stencils).
photo 584671

En een groot vel voor de walkways. Deze zijn met carrierfilm verbonden aan elkaar.
In verband met silvering denk ik niet dat ik die ga gebruiken. Deze wil ik afplakken en erop spuiten.
photo 584655


De huidige stand van zaken. Ik was wel benieuwd hoe groot deze ging worden, en daarom ben ik eerst met de vleugels aan de slag geweest.
Deze heb ik vanwege de enorme spanwijdte (60cm :shock: :shock: ) van binnen versterkt met styreen tubes.
photo 584648

Ik wilde eerst de tubes helemaal door de vleugels heen laten lopen, maar kwam erachter dat deze tegen de bovenkant van de romp aankwamen.
Daarom maar wat profieltjes gemaakt die lager kwamen te liggen om toch een beetje verbinding te hebben.
photo 584650

Alles dichtgemaakt en met een beetje spanning op elkaar geklemd.
photo 584649

Hier zijn de verbindingen geplamuurd (ja het was toch wel nodig) en heb ik even een testfit gedaan met de met tape bij elkaar gehouden romp.
photo 584653

photo 584654

photo 584652

photo 584651


Ik ben momenteel de vleugeldelen glad en strak aan het maken zodat het weer één geheel is.
Omdat alle panel lines erg ondiep zijn vermoed ik dat er nog aardig wat rescribe werk aan zit te komen.

_________________
Robbin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 07 aug, 2023 19:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
En ik maar denken dat ik een origineel idee had met de "Bob van der Stok" en een Fennek (trouwens ook van Trumpeter) :mrgreen: .
Je bouw ga ik zeker met belangstelling volgen. Ben met name erg benieuwd hoe je de ALC-69 RWR en de bijbehorende pylons gaat maken, daar zit ik zelf nog een beetje tegenaan te hikken.

Suces met de bouw!

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 09 aug, 2023 11:04 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Heel gaaf idee en mooi begin al, ik volg!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 09 aug, 2023 11:22 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 apr, 2021 16:33 pm
Berichten: 182
Woonplaats: Lichtenvoorde
Tja dat is toch wel de opvallendste kist die je kunt maken van dat decalvel :D

Ik had lang zitten zoeken naar een 1/72 Fennek. Revell heeft er ook een in het gamma, maar ik geloof dat je die nergens meer kunt krijgen. Zelfs op markplaats niet.
Het was net of ze bij Trumpeter wisten dat ik ernaar zocht; het komt mooi uit want dan kan die samen met de 1/72 NL boxer in één keer spuiten in hetzelfde camouflagepatroon.

Ik heb op het IPMS een oud document gevonden uit 1996 waarbij uitgegaan word van een Italeri model. En gek genoeg (of gelukkig) staan daar ook aanwijzingen bij hoe je zo'n ALC-69 RWR met pyloon kunt maken. Het is zelfs een 1/1 schets voor 1/72. Dus je zou dan ook nog eens de goede afmetingen hebben. Ik zit eraan te denken deze te maken van een Sidewinder pyloon. Nog even zien uit welke kit ik er een uithaal.

Een tijdje geleden was er bij Eduard korting op verschillende artikelen en wonderwel waren de PE setjes hiervoor ook afgeprijst. Dus een plaksetje aangeschaft voor de cockpitramen en een exterior set.
photo 584657


Als je zo de foto's bekijkt van de kist die aan het klimmen is en je goed alle frutsels op de bovenkant kunt zien dacht ik met dit laatst genoemd setje dat al die antennetjes er ook wel bij zaten. Maar niet dus. Dat word weer een beetje scratchen. Hoe meer je kijkt hoe meer je ziet wat je zelf nog moet aanbrengen.
Zo ook die ronde witte "dome" die in het midden vlak achter het cockpitgedeelte bovenop de romp zit. Deze zijn in de kit uitgevoerd als veel hogere exemplaren.
Ik dacht dat ik deze zo uit de doos volgens de Amerikaanse versie kon bouwen. Maar toch verschilt er hier en daar wat aan.

_________________
Robbin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 09 aug, 2023 22:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 feb, 2009 15:58 pm
Berichten: 2055
Woonplaats: Gemert
De C-130 Herculessen vliegen over deze aardbol in een groot aantal versies en daarbinnen weer tig varianten. Ik geloof dat er naast de Hercules geen enkel ander vliegtuig is dat in zoveel verschillende uitvoeringen is gebouwd. Dat zelfde gaat op voor de door jou aangehaalde 'frutsels' en 'antennetjes'. In de Duke Hawkings serie is in 2019 009 'Lockheed Martin C-130 Hercules Flying with Air Forces around the world' uitgegeven. Een boek met 194 pagina's vol foto's waar je uren naar kunt kijken. Er is zowat geen toestel gelijk aan de andere. :)

Klein puntje ten aanzien van de door jou aangebrachte spars in de vleugel: wrom? De door Zvezda bedachte constructie, bestaande uit midden- en buitensecties, is juist zo dat je geen extra verstevigingen nodig hebt. Ik heb de vleugels van mijn C-130J-30 zonder extra poespas gebouwd en zonder lijm op de romp geklikt en dat zit nog steeds prima. De Italeri kit kan wel iets dergelijks gebruiken.

Bouw rustig en secuur. Zorg ervoor dat je de onderdelen netjes uit de sprues knipt/snijdt/zaagt en ga vooral veel 'droogpassen': de onderdelen tegen elkaar aan houden zonder lijm te gebruiken om te zien of de boel aansluit/past. Als je dit volhoudt zul je zien dat je zeer weinig plamuur nodig hebt.

Cheers, Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 aug, 2023 1:14 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4454
Op de achtergrond ben ik ook bezig met deze kit. Om het interieur echt kloppend en volledig te maken moet er veel aan gebeuren maar de basis is er zeker, het is een goede kit met veel detail!

Ik ben benieuwd naar wat jij er van gaat maken, leuk idee in ieder geval met die Fennek.


D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003 | M270 MLRS - Operation Desert Storm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 aug, 2023 12:20 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 apr, 2021 16:33 pm
Berichten: 182
Woonplaats: Lichtenvoorde
Plasticprutser Peter schreef:
De C-130 Herculessen vliegen over deze aardbol in een groot aantal versies en daarbinnen weer tig varianten. Ik geloof dat er naast de Hercules geen enkel ander vliegtuig is dat in zoveel verschillende uitvoeringen is gebouwd. Dat zelfde gaat op voor de door jou aangehaalde 'frutsels' en 'antennetjes'. In de Duke Hawkings serie is in 2019 009 'Lockheed Martin C-130 Hercules Flying with Air Forces around the world' uitgegeven. Een boek met 194 pagina's vol foto's waar je uren naar kunt kijken. Er is zowat geen toestel gelijk aan de andere. :)

Klein puntje ten aanzien van de door jou aangebrachte spars in de vleugel: wrom? De door Zvezda bedachte constructie, bestaande uit midden- en buitensecties, is juist zo dat je geen extra verstevigingen nodig hebt. Ik heb de vleugels van mijn C-130J-30 zonder extra poespas gebouwd en zonder lijm op de romp geklikt en dat zit nog steeds prima. De Italeri kit kan wel iets dergelijks gebruiken.

Bouw rustig en secuur. Zorg ervoor dat je de onderdelen netjes uit de sprues knipt/snijdt/zaagt en ga vooral veel 'droogpassen': de onderdelen tegen elkaar aan houden zonder lijm te gebruiken om te zien of de boel aansluit/past. Als je dit volhoudt zul je zien dat je zeer weinig plamuur nodig hebt.

Cheers, Peter



Ja nu je het zegt en er naar zoekt op het www zie je steeds meer verschillen. Dat vind ik wel bijzonder als je weer een nieuw project begint van een toestel waar je nog niet echt veel van weet. Echt wel leerzaam zo :D .

Van deze kit staat een review op het IPMS, en daar word gesuggereerd dat de vleugel wel wat extra versteviging kan gebruiken. Dat heb ik eigenlijk gewoon maar opgevolgd.

Zo droogpassend kom ik erachter dat het allemaal heel mooi strak in elkaar valt. Hoe dat straks gaat na een laagje verf hier en daar ben ik benieuwd naar.


mr.vdh schreef:
Op de achtergrond ben ik ook bezig met deze kit. Om het interieur echt kloppend en volledig te maken moet er veel aan gebeuren maar de basis is er zeker, het is een goede kit met veel detail!

Ik ben benieuwd naar wat jij er van gaat maken, leuk idee in ieder geval met die Fennek.


D.J.



Dat klopt wel wat je zegt. Het interieur lijkt in de basis aardig veel op. Maar ondanks de vele raampjes die de cockpit heeft, en het feit dat ik straks een Fennek op de cargo door ramp zet heeft mij besloten om het interieur gewoon te bouwen en verven volgens de instructies. Geen pe voor het interieur dus.


De stand tot nu toe:
De vleugels heb ik weer strak gemaakt en de rechte lijntjes heb ik weer ingegraveerd.
photo 585002

photo 585004

photo 585003

Links en rechts van het vleugel middendeel waren wat moeilijke details die bijna helemaal weggeschuurd waren, maar deze worden gelukkig vervangen door pe delen (verhoogd detail).


Daarna begonnen aan het interieur. Eerst alle uitdrukpunten weggeschuurd en achterkant van stoelen gevuld met plamuur.
photo 585005


Het is een beetje zoeken met alle verven in Tamiya kleuren. Ik ben gewend om het spul van Revell te gebruiken, dus heb ik een poging gedaan met behulp van een conversion app om alles een beetje uit te zoeken. Uiteindelijk na het bekijken van wat foto's ben ik hier en daar wel wat van afgeweken.
photo 585006

photo 585007


Dit heb ik dus gebruikt voor de referentie.
photo 585018

photo 585017

photo 585016

photo 585015

photo 585014


En dit heb ik er van gemaakt. Vloerplaat eerst aluminium gespoten, daarna (bijna) alle horizontale delen afgeplakt.
photo 585010

Een ronde met Revell 76 (lichtgrijs).
photo 585011

De "liggendende" console met antraciet geverfd en dat kleine knoppencluster met Revell 371.
photo 585012

De boeken -en computerkast in Revell 76 en 371.
photo 585008

photo 585009

Het achterpaneel van de cockpit in Revell 55 (lichtgroen).
photo 585013


Straks alles insealen in een glanslaagje en dan kunnen de decals erop. Daar zit trouwens ook een addertje onder het gras heb ik gezien. Iets met horizontale decals voor de instrumentenclusters verticaal plaatsen... :roll:

_________________
Robbin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 21 aug, 2023 20:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Even niet op het forum geweest en hoop dat ik nog op tijd ben.
Je foto's van de cockpit laten een eerdere versie zien, de toestellen zijn ondertussen alle 4 met een "glass" cockpit uitgerust en ook de interieurkleur is veranderd naar blauw grijs overall (ik denk in de richting van dark sea grey). Hier de G-781 en de G-273 in hun nieuwe jasje. Voor het instrumentenpaneel heb ik een setje van Eduard gekocht (73794), weliswaar ook niet helemaal correct, maar in ieder geval wat meer in de buurt :wink: .
Ook heb ik naar de tekeningen van het IPMS artikel gekeken, maar ben niet overtuigd. De RWR is korter dan de vleugelbreedte afgebeeld en op de foto's steekt deze aan weerszijden een klein stukje uit. Ik heb naar eigen inzicht (gegokt :mrgreen: ) een oude midden pylon van een F-16 verlengd om de RWR van te maken en de pylons van de Special Hobby F-86K gebruikt voor de ophanging.

Op de ondervleugel gepast (hoge kant van de pylon naar achter).

photo 585600

En op de bovenvleugel voor de breedte.

photo 585598

Resin kopietjes.

photo 585599

Als je denkt dat je ze kan gebruiken moet je even je adres per PB laten weten.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 21 aug, 2023 23:21 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 apr, 2021 16:33 pm
Berichten: 182
Woonplaats: Lichtenvoorde
Hallo Sjaak,
Dan denk ik dat ik je (voor jou althans) teleur moet stellen.
Ik was namelijk niet van plan om voor het cockpitgedeelte photoetch aan te schaffen.
De bemanning uit de doos ga ik gebruiken, en ik denk dat als deze erin zitten, de romp gesloten is met gespoten clear part, je er weinig van ziet.
Ondertussen had ik de onderdelen van de cockpit ook eigenlijk al samengevoegd. Dus ik laat het zo.
photo 585601

photo 585602

photo 585603

Voor deze bouw heb ik alleen de exterior (72713) en interior (73731) set aangeschaft. De delen voor de laadklep en vrachtruim laat ik ook voor wat het is; als ik de Fennek erop plaats ben ik bang dat daar ook weinig terug van ga zien.

Wat mij trouwens ook opviel is dat de kleuren in laatstgenoemde ruimte ook weer per land verschilt. Hieronder een foto van een Amerikaan en een Nederlander. Die laatste oogt veel donkerder.
photo 585604

photo 585605


Wat betreft de RWR's ben ik wel geïnteresseerd. Die komen heel goed van pas; alvast bedankt! :D :D

_________________
Robbin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 22 aug, 2023 20:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Ik ben in het geheel niet teleurgesteld :wink: , het is jouw model en je mag hem helemaal naar eigen inzicht bouwen. Het enige wat ik zou doen is de kolom van de stuurknuppels grijs maken, die springen er nu wel erg uit.
De Nederlandse interieur kleuren vindt ik ook lastig, ik kan er online weinig goede foto's van vinden en de C-130 is nu niet bepaald mijn expertise gebied.

Je vorderingen zien er in ieder geval netjes gebouwd en geschilderd uit :brouw: .

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 49 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 41 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement