Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 13:00 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 01 maart, 2024 23:56 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5064
Woonplaats: IJsselstein UT
Wat een leuk project Paul! Ben benieuwd naar je eindresultaat. Ik wist helemaal niets van dit toestel af, dat maakt het volgen extra leuk!

groet,
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 maart, 2024 15:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Schitterende vorderingen!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18 maart, 2024 22:58 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2170
Zowel op de onder- als bovenvleugel nog wat "patchwork" aangebracht. Op foto's is te zien dat t.h.v. de bedieningsstangen van de ailerons wat rechthoekige vlakken zaten.
Dit heb ik met wat plamuur nagebootst.

photo 596962


Het meeste knutselwerk is wel gedaan. Tijd om het richtingsroer wit te spuiten. Nu had ik nog een klein beetje Tamiya spuitbusverf staan en dat maar over de hele kist gejorist om te voorkomen dat er spuitbusspettertjes zichtbaar blijven.
Bijkomend voordeel is dat de kist er lekker glad en strak uit komt te zien en eventuele ongerechtigheden zich direct aftekenen. Gelukkig bleek dit mee te vallen.

photo 596965

photo 596963


Met de kwast de spinner blauw geschilderd in Humbrol 14. Deze kleur matcht goed met het Olivedrab dat ik voor ogen heb maar is mogelijk niet helemaal compatible met het blauw van de rozetten.
Die zijn over het algemeen best wel donker.
De prop zelf was al gespoten met Alclad chrome.

photo 596967

De prop zelf was al gespoten met Alclad chrome.
De achterzijde van de propellerbladen waren donker. Waarschijnlijk in zwart maar ik las dat in de jaren dertig ook wel Maroon en Bronze Green werd gebruikt als anti-glare op
de propellerbladen van Amerikaanse legertoestellen.

De bovenvleugel heeft nog een laagje zilver extra gekregen en is nu mooi strak.

photo 596964



Terwijl alles droogt maar een plannetje uitgedokterd om de bovenvleugel goed op de kist te krijgen.

photo 596966


Volgende stap is het plaatsen van de N-struts op de vleugel en dan het Olivedrab te spuiten.

Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18 maart, 2024 23:15 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5064
Woonplaats: IJsselstein UT
Paul, hoe zit dat met de gaatjes voor de spandraden? Of laat je die weg?

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 20 maart, 2024 11:18 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2170
Trajanus schreef:
Paul, hoe zit dat met de gaatjes voor de spandraden? Of laat je die weg?


Die laat ik weg. Het brengt extra werk met zich mee in de vorm van boren en gaatje stoppen en er is altijd risico op extra herstelwerk en afbrekende boortjes.
Bovendien is het elastische draad dat ik gebruik vrijwel niet fatsoenlijk door zo'n gaatje te krijgen.

Plan is om na het plaatsen van de decals en de eindlaag eerst de spandraadjes vast te zetten op de plaatsen die later het meest lastig te bereiken zijn.
Voor de spandraden gebruik ik Uschi von der Rosten elastisch draad en zet dit vast met een speldekopje secondenlijm.
Na het monteren van de bovenvleugel trek ik het draad door naar het volgende punt, fixeer het met een stukje Tamiyatape en lijm het vast.


Dit bedoel ik:
photo 570957

Na het drogen tape verwijderen en het draadje spant zichzelf.

Het is wel wat pielwerk zeker omdat een deel van de draden dubbel uitgevoerd zijn maar ik denk dat het te doen is bij de Hawk.


Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 20 maart, 2024 11:27 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5064
Woonplaats: IJsselstein UT
Bedankt Paul. Jouw aanpak trekt me meer aan dat van tevoren gaatjes boren....

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 20 maart, 2024 22:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 feb, 2009 15:58 pm
Berichten: 2057
Woonplaats: Gemert
Voor de liefhebbers van rigging:

https://www.youtube.com/watch?v=7VcpDbPdfjU&list=PLvcQa-wMZwspAHDJGed17OV2nbwoTbpXU&index=28

Vanaf seconde 56 ongeveer...

Ik heb Tom's methode zelf nog niet toegepast, maar ben dat zeker wel van plan. Op mijn huidige bouw van F-15's zie ik er het nut nog niet van in. :wink:

Cheers, Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 apr, 2024 20:24 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2170
Plasticprutser Peter schreef:
Voor de liefhebbers van rigging:...


Die methode ken ik ook maar is best lastig in combinatie met het dunne elastische draad van Uschi. Het is een enorm geduldwerkje om het slappe draad in een stukje buis van 0,2mm inwendig te krijgen.



Maar voordat we de spandraden gaan aanbrengen, moet er nog een en ander gebeuren. Eerst de kleurtjes.

photo 597786


Vooraf natuurlijk het witte richtingsroer afgeplakt. Daarna met Tamiya spuitbussen het model gespoten, lekker makkelijk. Prima verf, mooie nevel en droogt snel en strak op. Je moet het alleen niet over enamel zetten want dat wordt aangetast.
Volgens de geleerden was de Hawk gespoten in Olive Drab 22. Dit is de vooroorlogse variant van OD. Ik heb gekozen voor Tamiya AS-6 omdat dit een mooie, wat meer oliijfgroene tint heeft.
De bovenzijdes van de bovenvleugel en de horizontale staartvlakken zijn afgewerkt in Silver Leaf TS-30. En dan krijg je dit:

photo 597790

photo 597791
photo 597793


De spinner had ik eerst in Humbrol 14 French Blue geschilderd. Een kleur die goed matcht met het OliveDrab maar te licht overkomt in vergelijking met het blauw van de rozetten.
Het toestel dat ik wil maken is de C.317 en die had ook nog drie blauwe chevrons op de romp. Het gebruik van H14 zou teveel contrast opleveren met de rozetten.
Daarom de spinner overgeschilderd in Xtracolor X-023 Oxford Blue om te beoordelen of dit beter lijkt.
Nu is het volgens mij zo dat het blauw van rozettendecals standaard veel te donker is, soms tegen het zwarte aan. En dat vind ik echt geen gezicht.

Goed, nu we het toch over rozetten hebben, het is tijd om de decals aan te brengen.

Voor de Hollandse Hawk is geen kant en klaar setje verkrijgbaar wat vrij logisch is omdat er geen goede kit van is.


photo 597787



De rozetten zijn van DutchDecal. Omdat ik als 1:72-bouwer toch vrijwel nooit de grootste maten rozetten nodig heb, heb ik er eentje opgeofferd om de rode en witte banen voor op het roer uit te snijden.
Uiteraard met het doel om de kleuren te laten matchen met de rozetten. Kijk maar eens hoevaak je modellen ziet waarbij een mix van decals is gebruikt en de kleuren niet matchen.

photo 597792


Het lastigst worden de registraties. Deze staan in het klein op de staart en hebben een vrij specifiek font.
Gelukkig had ik nog een oud ModelDecalsetje met witte cijfers en letters. Ze zijn redelijk goedgelijkend maar alleen wat te hoog. Maar 'ns kijken of we daar wat mee kunnen.

photo 597788


De kentekens zitten er in ieder geval op, het staat 'm goed moet ik zeggen.

photo 597789


Groeten,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 apr, 2024 21:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 feb, 2009 15:58 pm
Berichten: 2057
Woonplaats: Gemert
Ik meen mij te herinneren dat jij van de firma Dispaholadiejé een cirkelsnijder had aangeschaft, die je in staat stelt om in een handomdraai (hoe kom ik erop :roll: ) tot zeer kleine cirkeltjes uit te snijden uit masking tape. Waarom dan niet gekozen om de rozetten zelf te spuiten, zodat ze dezelfde kleuren kunnen hebben het richtingsroer, de spinner en de chevrons?

Los van de vraag begint het ding er verdomd leuk uit te zien. A 'one of a kind' model aangezien vrijwel niemand het heeft aangedurfd om deze conversie te maken. Het gaat je goed af, maar ik had ook niets anders verwacht. :brouw:

Cheers, Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 12 apr, 2024 22:56 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2170
Plasticprutser Peter schreef:
Ik meen mij te herinneren dat jij van de firma Dispaholadiejé een cirkelsnijder had aangeschaft, die je in staat stelt om in een handomdraai (hoe kom ik erop :roll: ) tot zeer kleine cirkeltjes uit te snijden uit masking tape. Waarom dan niet gekozen om de rozetten zelf te spuiten, zodat ze dezelfde kleuren kunnen hebben het richtingsroer, de spinner en de chevrons?


Goed onthouden Peter, van die Dispiajee. Ik heb kort overwogen om het zo te doen maar vond het teveel werk met een te grote kans dat het eindresultaat er niet strak gnoeg uit zou komen te zien.
Dus werd het een DutchDecalsetje.

Wat nog rest zijn de laatste markeringen in de vorm van de registraties op de staart en de chevron op de romp.
Als in de eerdere post beschreven, had ik al wat bruikbare decals voor de registratie maar die waren nog wat te hoog. Daarom de karakters horizontaal doorgesneden om ze in te korten.

photo 598077



Verder zit er tussen de letter C en het vliegtuignummer nog een stip. Al met al eindigde het circus met 18 stukjes decal waaronder twee puntjes van pakweg 0,4mm.

photo 598076
Met vingerafdruk :?

Dan de chevrons. De toestellen voerden deze kenmerken om onderscheid te maken tussen de toestellen en de patrouilleleider te kunnen volgen.
Qua vorm was er de schuine band of de chevron en dan in 1, 2 of 3 banen. Uitgevoerd in rood of wit of blauw.

Omdat ik op de 17e geboren ben, neem ik vaker een registratie met een 17 erin als dat een optie is. Pas vrij laat heb ik gekozen voor de C.317 want ik wilde eerst een fotootje van de kist hebben.
Het toestel vloog volgens het boek Camouflage en Kenmerken ML-KNIL in de periode 1933-1937 bij de 1e Afdeling met 3 blauwe chevrons. Aan de slag dus.

Weer een keer een how-toetje in stripvorm:

photo 598070

photo 598072

photo 598073

photo 598071

photo 598074

photo 598075


Iets minder bewerkelijk is: eerst blauw spuiten, dan afplakken van de blauwe banen en dan het Olive Drab erover (maar dan moet je wel eerder weten welke kist je gaat maken...).
De oplettende lezer zal gezien hebben dat de gaatjes voor de spandraden al geboord zijn. Eerder had ik gemeld geen gaatjes te gaan boren en met Uschi-draad te gaan riggen maar ik ben daar op teruggekomen. Volgende keer meer daarover.

Groet,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 53 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement