Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 11:58 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Fokker T.V revisited
BerichtGeplaatst: di 13 feb, 2024 15:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Lang geleden, in 2011, heb ik al eens de 1/72 Fokker T.V van Xotic 72/Aviation USK gebouwd, een gemengde kit van vacform, foto ets en injectie onderdelen.

photo 595224

Dat was toen, samen met wat obscure resin kits, waarvan ik er nog twee heb liggen, het enige model zo'n beetje. Nu kwam een tijdje geleden de Valom kit uit, en die heb ik natuurlijk gekocht. En die moet nu gebouwd worden. De "operationele" versie had ik dus al, de Valom kit moet het prototype worden. En geen reproductie van het model dat Deef hier heeft laten zien, maar de onbewapende met open bommenruim, open schuifdak, open romp deur en uitgeslagen roeren en landingskleppen. En misschien komt er al bouwend nog wel meer bij.

photo 595220

Voor de inhoud van de kit verwijs ik naar het verslag van Deef https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=54241. Zoals Deff al heeft laten zien, ontbreekt de vleugel achterligger in de romp. Dus eentje van styreen samen met de rest van het interieur opgebouwd.

photo 595211

De deur heb ik uit de rechter romphelft weggehaald.

photo 595212

In het boekje van Hugo Hoofdman heb ik twee foto's gevonden die de open deur laten zien.

photo 595223

photo 595222

Een nieuwe deur van styreen gemaakt.

photo 595213

Het binnenwerk van de rompachterstuk ga ik alleen maar maken voor zover dat door de deur en het open dak te zien is.

photo 595214

photo 595218

Ik twijfel nog of ik de diagonale buis door de deuropening ook ga maken. Op die ene foto van het T.V wrak is die niet te zien, dus misschien was die er wel niet. Ik ga het dak verwijderen volgens het recept van Deef. De zaagsneden aan voor en achterzijden van dak en ruim gemaakt.

photo 595215

photo 595216

Daarna heb ik met een panel scriber de lange sneden gemaakt en dak deuren losgemaakt.

photo 595217

Daarna het opengeschoven dak op maat gemaakt en weer aan de romphelften vastgelijmd.

photo 595219

Tot zover.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker T.V revisited
BerichtGeplaatst: di 13 feb, 2024 18:10 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5064
Woonplaats: IJsselstein UT
Een vliegende start Rob! Mooi om te zien.
Zelf heb ik deze ook, maar bewaar hem voor mijn toekomstige project "Meet the Fokkers'.

Succes, Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker T.V revisited
BerichtGeplaatst: di 13 feb, 2024 20:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18530
Woonplaats: Hurdegaryp
Trajanus schreef:
"Meet the Fokkers"


Privé BB of groeps-bb?

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker T.V revisited
BerichtGeplaatst: di 13 feb, 2024 21:47 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 14 mei, 2015 14:25 pm
Berichten: 545
Woonplaats: Amsterdam
Een mooi begin Rob! Het zagen en snijden in een kit blijft een spannend iets!
De Xotic kit ziet er ook mooi uit!

Veel succes en plezier verder.

Groet Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker T.V revisited
BerichtGeplaatst: di 13 feb, 2024 23:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 feb, 2009 15:58 pm
Berichten: 2057
Woonplaats: Gemert
robh schreef:
Ik twijfel nog of ik de diagonale buis door de deuropening ook ga maken. Op die ene foto van het T.V wrak is die niet te zien, dus misschien was die er wel niet.
Ik heb hier een foto van de 863 waarop een bemanning poseert voor de open deur. De diagonale buis is goed te zien in de deuropening. Ik plaats de foto niet hier omdat ik de herkomst niet weet en ik geen copyright wil schenden. Mocht je de foto zelf niet hebben dan wil ik deze wel sturen middels pb, maar ik kan mij haast niet voorstellen dat je deze zelf niet hebt. In de Dutch Profile - Fokker T.V staat dezelfde foto als hierboven van het wrak op pagina 42. Op de pagina ernaast nog een foto vanuit een andere hoek. De diagonaal is hier eveneens duidelijk te zien.

Ik heb met deze opmerkingen de 'volgmodus' van jouw topic aangezet, want jij komt meestal wel op de proppen met goed referentiemateriaal. :wink: Nu ik het daar toch over heb: heb jij een idee hoe het bommenruim van de 350 er uit zag? Volgens mij zat hier nog geen bommenrek in.

Cheers, Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker T.V revisited
BerichtGeplaatst: di 13 feb, 2024 23:51 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5064
Woonplaats: IJsselstein UT
tsjopper bob schreef:
Trajanus schreef:
"Meet the Fokkers"


Privé BB of groeps-bb?


Is wel een idee natuurlijk ;-)

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker T.V revisited
BerichtGeplaatst: wo 14 feb, 2024 16:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Leuk! En wat gaaf dat je 'm ook lekker gaat verbouwen!
Ik volg je vorderingen met grote interesse!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker T.V revisited
BerichtGeplaatst: zo 18 feb, 2024 14:10 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 28 jun, 2007 0:23 am
Berichten: 691
Interessant project, succes.

_________________
Mijn website: www.ElveScaleModeling.com


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker T.V revisited
BerichtGeplaatst: di 20 feb, 2024 15:23 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Ook ik volg

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker T.V revisited
BerichtGeplaatst: wo 21 feb, 2024 9:51 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Na wat discussie en "nieuwe" foto's bleek toch een buis door de deuropening te lopen, dus het frame is aangepast.

photo 595621

Ik heb ook een klein stukje buizenframe in de staart gemaakt en strips ter plaatse van de verticale buizen aangebracht aan de binnenkant van de romp.

photo 595628

Daarna heb ik het recept van Deef toegepast op het dak van de romp, want ik wil zo veel mogelijk van het interieur laten zien.

photo 595623

En het bommenruim ook gedaan.

photo 595624

Voor het stukje romp onder het schuifdak heb ik een onderdeel (3) gebruikt dat ik over had van de Xotic T.V kit.

photo 595622

photo 595619

Dan het mechaniek van de overbrenging tussen de stuurorganen van de piloten. Mijn versie:

photo 595620

Van Frits Gerdessen heb ik kopieën van schetsen uit het handboek gekregen van dat mechaniek. Het is mij niet helemaal duidelijk hoe dat nu precies loopt verder naar achteren. Het is niet te zien in echte tekeningen of foto's en in de tekst het handboek staan ergens wel dat het door het bommenruim loopt.

photo 595616

photo 595617

photo 595615

Op foto's in het boek van Hooftman staan twee instrumenten panelen ("borden").

photo 595641

photo 595640

Het eerste paneel zit rechts van de piloten tegen de wand, de plaats van het tweede is onduidelijk. Ook is te zien dat de afwerking niet "grijs groen" is, zoals de handleiding zegt, maar echt zwart, ook van het bord van de piloot.

photo 595642

Ik heb een decal gemaakt voor de twee in de kit ontbrekende panelen en uitgeprint op wit decal papier. Ze zijn 5 mm hoog.

photo 595618

Dan de gashandles. Twee blokjes met vier gaatjes er in aan de linkerkant van de romp geplakt en er acht pookjes, gemaakt van 0,5 mm soldeertin en met een tip van dikke secondelijm, in gelijmd.

photo 595614

Ik wilde de mee geleverde PE gebruiken voor roer pedalen en stuurkolom. Het eerste mislukte, want een van de pedalen ontsnapte uit mijn pincet en vertrok met onbekende bestemming. Dus nieuwe pedalen gemaakt van 0,5 mm styreen staf. Alles geschilderd en met secondelijm op hun plaats gezet.

photo 595613

photo 595611

Tot zover.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 74 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement