De romp dicht gelijmd en de naden geplamuurd. Voor het sluiten was toch nog wat tape nodig om de helften goed te lijmen.
Het stabilo van het prototype was duidelijk anders dan dat van de seriemachines. Het stabilo liep door tot tot de buitenkant van de verticale staartvlakken en de richtingsroeren hadden een wigvormige uitsnijding waardoor ze uitgeslagen konden worden.
Dus eerst het hoogteroeren losgemaakt en het stabilo aangepast met stukjes styreen, op elkaar gelijmd tot de juiste dikte.
Op een van de verticale staartvlakken alvast aangetekend hoe de wig er uit komt te zien.
Uitgezaagd en aan het stabilo gelijmd.
Daarna weer een lang eventjes schuren. Na het losmaken van de richtingsroeren is dit dan het hele spul.
Ik had eerst niet door dat links en rechts verschillend waren, vandaar de extra gaatjes in het liker exemplaar. Wel moesten de gaatjes geruimd worden tot 1,6 mm om goed te passen. Toen kon het stabilo op de romp gelijmd worden.
De afstand tussen stabilo tip en voorkant romp nauwkeurig links en rechts hetzelfde gehouden. Het maken van de wig in de richtingsroeren kostte wel wat tijd maar met de kleine cirkelzaag, vijl en mes is dat toch goed gelukt.
De ramen in de romp boven- en onderkant heb ik van Kristal Klear gemaakt; minder kans op pasproblemen en bijna net zo transparant. Op die plaatsen is toch weinig in de romp te zien.
Rob
_________________
----------------
Bouwverslagen op
http://www.hollandaircraft.nl/De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.