Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 7:59 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 03 dec, 2023 11:53 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 14 jul, 2013 12:48 pm
Berichten: 533
Beste Mensen,

na het W.W.I geweld dringt een nieuw projectje zich op. Deze keer iets totaal anders. We gaan een stapje verder in de toekomst. 2018, was het jaar dat ik RIAT Fairford heb bezocht, en daar kon ik de Ukranian SU-27 Flanker aan het werk zien. Ze hadden ook nog een tweede toestel bij, een SU-27UB Flanker-C (de dual-seat), Bord n° Blue 71. Het kleurenschema is er eentje dat wel opvalt, en op zich ben ik niet zo weg ben van fel gekleurde militaire kisten, deze was er eentje die wel mijn interesse had.

Ik had al een tijdje de 1/48 GWH kit in mijn stash liggen samen met de Quinta 3D cockpit decals, dus ik dacht laat ik er maar aan beginnen. Toch waren er enkele zaken die ik toch nog miste en zo dus ben ik nog maar eens aan het kopen geslagen om hier en daar wat aftermarket toe te voegen. Nu, ik kies mijn aftermarket altijd zeer zorgvuldig uit, alleen de echt noodzakelijke en meest opzichtige zaken voeg ik toe. Een ervan is een masking set voor het digital camo patroon, zonder dit is het echt wel een huzarenstuk om alles perfect uit te snijden en te spuiten. Bij deze masking set zitten er ook decals en extra Bord numbers, dus genoeg om je gang te gaan. Rest van de aftermarket omvat............Metallic Details 3D geprint LG, Metallic Details intake grills, New Ware masks, LP Models entrance ladders en wheel chok's. Zoals al eerder vermeld, de Quinta 3D decals en FOxBot camo mask's en decals. Voor de verf ga ik voor de MRP verf.

Ik ga dit model ook maken als de kist die ik op de RIAT in 2018 gezien heb. M.a.w. het word een dio met toeschouwers die op de airshow rond de kist lopen. Hiervoor gebruik ik figuurtjes van Reedoak.

photo 589276

Dit zijn foto's die ik genomen heb tijdens RIAT 2018 van de SU-27UB.

photo 589278

photo 589279

We starten met alles een beetje te ordenen, kwestie van een overzicht te behouden. De cockpit is zoals vaak het eerst aan de beurt.

photo 589277

Beginnen doen we met de nodige onderdelen voor de cockpit en LG-bay's. Zoals jullie zien heb ga ik hier volop voor de MRP verf, in mijn ogen nog steeds de beste verf.

photo 589280

Na de basislaag heb ik de Quinta 3D decals in de cockpit aangebracht. Sinds deze set's op de markt gekomen zijn, m.n. de merken Quinta en Red Fox alsook andere fabrikanten ben ik echt wel fan geworden van deze 3D set's.

photo 589281

photo 589282

photo 589283

De volledige cockpit's, met de ejection seat's.

photo 589284

photo 589285

Tot nu toe heeft deze kit me aangenaam verrast met diverse details. Buiten de Quinta 3D decals is er niks extra gebruikt wat betreft de cockpits. Ejection seats zijn oob en eerlijk, het zou zonde zijn van het geld om hiervoor resin of 3D geprinte exemplaren te kopen. Ook wat betreft de wheelbay's is detail in overvloed.
Passing van de onderdelen is goed, met soms wel wat extra aandacht voor het plaatsen van de kleine onderdeeltjes. Hier laat de handleiding soms wel wat steekjes vallen. Verder geen opmerkingen.

De wheelbay's............en eerlijk, dit zijn de meest complete wheelbay's die ik ooit heb gezien bij een oob kit. Hier is geen aftermarket nodig of je moet gewoon geld teveel hebben.

photo 589286

Na de wheelbay's zijn de luchtinlaten van de Sukhoi aan de beurt, en wat een ellende.......Deze dingen passen voor geen meter. Het komt wel goed met wat pas en klem-werk maar het zou anders kunnen.

photo 589287

Die dingen pasten voor geen meter. Dus, het was stukje per stukje verlijmen, klemmen en dan weer de andere kant verlijmen en klemmen.

photo 589288

Stay tuned....... :brouw:

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 dec, 2023 14:52 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 14 jul, 2013 12:48 pm
Berichten: 533
Beste mensen,

stand van zaken aangaande de SU-27UB. Goed nieuws, ik heb de lucht-inlaten goed gekregen. Veel schuur, pas, vul, schuur, pas, vul en uiteindelijk schuurwerk hebben ertoe bij gedragen dat ik de lucht-inlaten voor zeg maar 80% heb goed gekregen. Ik heb zelfs zoveel moeten schuren dat ik bijna door de plastiek heen zat, maar gelukkig was het op het randje.

Eens dit probleem was opgelost was het vrij makkelijk om de rest van de intakes samen te lijmen. Alles paste vrijwel perfect zonder enig probleem.
Romp is op dit moment samen gelijmd en dit ging ook zonder enige moeilijkheid. Van zodra de romp is samen gelijmd zie je pas wat een beest deze Sukhoi wel is. Ik heb hem al talloze keren in het echt gezien, maar toch was ik verbaasd van de grote op schaal 1/48.

Veel schuurwerk, vulwerk en terug schuurwerk maakten dat het één en ander toch in orde kwam.

photo 589290

photo 589291

photo 589292

photo 589293

uiteindelijk word hard werk beloond en krijg je deze juweeltjes op je modelbouwtafel.

photo 589294

De luchtinlaten na het verlijmen op de romp. Na de problemen met de luchtinlaten die niet echt goed pasten stond ik vrij sceptisch tegenover de rest van de inlaten om deze goed aan te passen aan de romp. Echter blijk mijn argwaan niet gegrond te zijn en pasten de volledige luchtinlaten perfect op de romp zonder enig probleem.

photo 589295

Front en aft cockpit gingen ook probleemloos op hun plaats in de romp.

photo 589296

photo 589297

Het samenlijmen van de romphelften ging ook als een droom.

Je ziet hier duidelijk het verschil van kleur in de main wheelbay. Een deel is al voorzien van de wash terwijl het andere deel nog puur in zijn base kleur staat.

photo 589300

Dit model is echt wel een beest, dit is 1/48.

photo 589301

De manier van bouw van dit model maakt, dat je bijna niks hoeft bij te schuren eens de romp in elkaar gelijmd is. Hier en daar wat kleine oneffenheden maar niks ergs.

photo 589302

We zijn wederom aanbeland bij de luchtinlaten. Gewoon om te laten zien dat alles in perfecte orde aan de romp is gelijmd na de problemen met deze suckers.

photo 589303

photo 589304

photo 589305

photo 589306

Nu, de wheelbay's.........Ik had het voorheen al gezegd, dit zijn bij name de meest complete wheel-bay's die ik ooit heb gezien oob. Hier heb je echt geen aftermarket voor nodig.

photo 589307

photo 589307

photo 589308

Ook de voorste wheel-bay heeft genoeg detail oob. Eerdere versie's van de Flanker hadden een front wheelbay waar meer aan het gebeuren was........M.a.w. hier waren veel meer leidingen en kabels aanwezig. Latere versie hadden een meer afgedekte versie van de wheelbay's, alsook de Oekrainse toestellen.

photo 589309

photo 589310

De kit voorziet reinforcement plates zowel op de onder als bovenzijde van de vleugeltips. Dit was echter niet het geval bij alle toestellen. Ik heb geen duidende referentie gevonden van welke toestellen wel, en welke niet, dus ik heb besloten om de PE reinforcement plates toch aan te brengen.

photo 589311

photo 589312

Wat de wheelbay's uit de kit genoeg hebben aan detail, hebben de LG's te weinig aan detail. Dus opteerde ik voor de 3D geprinte LG's van Metallic Details. Dit is de eerste keer dat ik deze 3D geprinte LG's van deze fabrikant ga gebruiken.

photo 589313

Wat meteen opvalt, er is geen instructie welk waarvoor bestemd is. Het wijst zichzelf wel uit, maar het is opletten geblazen dat je niet mis bent.

photo 589314

Kleine dry-fit en het ziet er wel goed uit.

photo 589315

Het verwijderen van de supports is een werkje waar je heel voorzichtig mee moet omspringen. Het detail is zo fijn en zeer fragiel dat je snel iets teveel afknipt.

photo 589316

Ziezo tot zover deze update. Dit project ligt ondertussen al drie weken stil vanwege een ongelukje met een gebroken voet tot gevolg.
Bouwen zit er eventjes niet in.

photo 591279


MVG

Danny

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 dec, 2023 18:42 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 jun, 2015 18:55 pm
Berichten: 74
Auw....... Sterkte met de voet.....
Ziet er al mooi uit zo je model. Ook ik heb dat bakbeest zien staan. Prachtig vliegtuig met mooi camouflageschema.
Ben benieuwd wat je er voor moois van maakt


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 dec, 2023 23:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Verzorgde bouw zo ver met mooie details!
Heel veel beterschap met je voet dan maar, balen zeg!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 dec, 2023 23:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2601
Mooie start van deze bouw. De GWH kit vormt natuurlijk al een mooie basis maar zo te zien voeg je prachtige extra's toe. Die cockpit is echt smullen. :)

Sterkte met je voet. (ik wilde hier een grap maken over dat ik het wel knap vond dat je alles blijkbaar met je voeten gebouwd hebt en daarom nu niet meer kunt bouwen maar dat doe ik maar niet want dat zou ongevoelig zijn. ;) )

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 dec, 2023 11:31 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 14 jul, 2013 12:48 pm
Berichten: 533
oermens schreef:
Auw....... Sterkte met de voet.....
Ziet er al mooi uit zo je model. Ook ik heb dat bakbeest zien staan. Prachtig vliegtuig met mooi camouflageschema.
Ben benieuwd wat je er voor moois van maakt


Dank u, komt wel goed. :brouw:

Citaat:
Verzorgde bouw zo ver met mooie details!
Heel veel beterschap met je voet dan maar, balen zeg!


Dank u Deef. :brouw:

Citaat:
Mooie start van deze bouw. De GWH kit vormt natuurlijk al een mooie basis maar zo te zien voeg je prachtige extra's toe. Die cockpit is echt smullen. :)


Dank u voor het mooie compliment. Inderdaad, de GWH kit is echt wel ideaal. :D

Citaat:
Sterkte met je voet. (ik wilde hier een grap maken over dat ik het wel knap vond dat je alles blijkbaar met je voeten gebouwd hebt en daarom nu niet meer kunt bouwen maar dat doe ik maar niet want dat zou ongevoelig zijn. ;) )


:lol: :lol: :lol: hahaha super...........Dat zou nog eens een stunt zijn :lol: :lol: :lol:

MVG

Danny

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 dec, 2023 22:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Beterschap Danny.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 dec, 2023 16:30 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 14 jul, 2013 12:48 pm
Berichten: 533
fvdm schreef:
Beterschap Danny.


Dank u Ferry :brouw:

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 07 dec, 2023 11:54 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Ach, komt vanzelf goed, heb ik gehoord.

Maar vreemd verhaal van de luchtinlaten, als alles past behalve deze twee onderdelen dan is er iets mis met waarschijnlijk de mal, ik zou daar toch een mail aanwagen, als dit op het www nog niet aangekaart is (je heb nou toch tijd zat :) )


De details zijn echt wel heel mooi, ik zie zoiets nu eigenlijk ook pas voor het eerst

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 dec, 2023 15:30 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 28 jun, 2007 0:23 am
Berichten: 691
Leuk projectje met interessant kleurenschema, ziet er allemaal erg netjes uit tot zover.

Succes met herstel van je voet!

_________________
Mijn website: www.ElveScaleModeling.com


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 48 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement