Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 7:59 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 06 nov, 2023 23:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18530
Woonplaats: Hurdegaryp
Doe ff normaal Jeroen 8)

Zo koopt hij een kitje in H, zo is het een barhanger en een dagje thuis en de pit ziet er al jaloersmakend uit.

Goed bezig hoor.

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 07 nov, 2023 19:13 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 25 jan, 2022 23:15 pm
Berichten: 94
Woonplaats: Leeuwarden
tsjopper bob schreef:
Doe ff normaal Jeroen 8)

Zo koopt hij een kitje in H, zo is het een barhanger en een dagje thuis en de pit ziet er al jaloersmakend uit.

Goed bezig hoor.


Haha, dankjewel René, voor deze zeer twijfelachtige eer!
Ik weet niet of je recentelijk uit het raam hebt gekeken, maar ik zie de zon enkel op m'n werk, 'savonds mooi tijd om achter de knutseltafel te gaan zitten en productie draaien! :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 08 nov, 2023 12:28 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 28 jun, 2007 0:23 am
Berichten: 691
Die cockpit ziet er strak uit! Wat betreft de kleuren, AK Real Colors heeft een set IJN kleuren die schijnen volgens de reviews heel goed te matchen met de echte kleuren. Ik heb deze zelf ook gebruikt voor mijn Zero. Zijn wel Lacquers weet niet of dat een issue is.

_________________
Mijn website: www.ElveScaleModeling.com


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 08 nov, 2023 18:55 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 25 jan, 2022 23:15 pm
Berichten: 94
Woonplaats: Leeuwarden
leonV schreef:
Die cockpit ziet er strak uit! Wat betreft de kleuren, AK Real Colors heeft een set IJN kleuren die schijnen volgens de reviews heel goed te matchen met de echte kleuren. Ik heb deze zelf ook gebruikt voor mijn Zero. Zijn wel Lacquers weet niet of dat een issue is.


Hoe dan ook, dank voor de tip!
Ik ga op de ESM ff op zoek naar wat leuke kleursets. Zal al jullie adviezen zeker ten harte nemen.

Wat betreft die lacquers: ik gebruik zelf niks op terpentine /oplosbasis in de airbrush, enkel maar acrylics.
Ik weet dat AmmoMIG ook een kleursetje in de omloop heeft, alhoewel ik niet tevreden was over hetzelfde kleursetje voor RAF-colors. Die kleuren zijn, naar mijn mening, echt niet correct. Ik denk dat ik Jan z'n lijstje voor de Tamiya kleurtjes er even naastleg.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 15 nov, 2023 17:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Mooi werk zo ver Jeroen!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 15 nov, 2023 22:08 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 25 jan, 2022 23:15 pm
Berichten: 94
Woonplaats: Leeuwarden
Deef schreef:
Mooi werk zo ver Jeroen!


Dankjewel Deef! Ik heb met veel bewondering ook jouw Hien Tony gevolgd! Kan wel zeggen dat ik een diepe buiging voor dat model maak. :wink:

Hier vandaag voor het eerst geëxperimenteerd met Chipping Medium. Erg tevreden! Voorheen wel met haarlak gedaan, maar dit geeft ff wat meer controle!

Voor de opbouw van de kleuren heb ik een zwarte primer gebruikt. Daarover heb ik met wit preshades aangebracht. Daarna met een metal verf full coat gedaan.
Over deze zilveren of metal laag, shades met zwart aangebracht. Gesealed met een glanzende vernis. Hierover het chipping medium (Vallejo) aangebracht.

photo 589850

Vandaag, een dag later, de kleuropbouw gemaakt.
Met licht grijs highlight gebieden aangebracht.
Hierna een mix van lichtgroen op de lichte gebieden aangebracht.

Alles daarna met dunne lagen Tamiya IJN Green 2 (Nakajima) aangebracht. Op plekken geaccentueerd met IJN Green. Ik heb hierbij ook een spray-stencil gebruikt om juist die zout-verweerde look te creëren.

photo 589852

photo 589849

Hierna lekker gaan chippen.

photo 589846

Ik ben wel erg tevreden over het geheel. Ik wil het niet overdreven doen met te grote kale vlakken. Het mag best veel zijn, maar wel in kleine spots. De belichting is wat ruk, maar ik ben erg tevreden over de kleur. Het is echt die Nakajima groen gebleven, met mooie verweerde vlekken.

Voor de kritische kijker: ik zit echt in de experimenteer/basis fase. Alles wordt nog verder met washes, shades, highlights etc bewerkt. Ook de floats en de onderzijde zal ik op deze manier hopelijk goed kunnen verweren!

photo 589845

Achteraf natuurlijk superstom dat ik weer een out of the box doe, achteraf had ik misschien ook beter de isignia en markings kunnen spuiten ipv met decals te werken. Naja, verbetering voor het volgende project maar weer. :) Morgen weer verder!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 18 nov, 2023 10:03 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
J-roen87 schreef:
Dankjewel Deef! Ik heb met veel bewondering ook jouw Hien Tony gevolgd! Kan wel zeggen dat ik een diepe buiging voor dat model maak. :wink:
Wow dankjewel! Dat is een mooi compliment! Deze ESM staat ie op de wedstrijdtafel dus misschien zie je 'm nog :D

Ik vind dat je erg mooi op weg bent met de chipping en verwering! Ik vind je doel, niet te grote vlakken maar wel veel verspreid, er mooi overkomen al.

Op zich is het ook niet verkeerd de decals en insignia in dit stadium nog toe te voegen hoor, die werden in het echt toch vaak ook beter onderhouden/bijgewerkt dan de rest van de verflaag van het vliegtuig. Met wat brush chipping hier en daar en een wash krijg je ze best wel makkelijk geïntegreerd met de rest.

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 19 nov, 2023 16:01 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 25 jan, 2022 23:15 pm
Berichten: 94
Woonplaats: Leeuwarden
Nou, voor alle volgers van dit onderwerp; even een korte update!
Tussen de voorbereidingen van Houten door, toch nog wat kunnen prutsen aan de Rufe.

- Decals aangebracht.
- Model voorzien van de nodige varnish, het weatheren kan bijna beginnen!
- De cockpit-beglazing geschilderd. Had geen stencil voor deze, dus vanochtend maar ff lekker zelf aan het snijden geweest. :P

Kleuren en de chipping-resultaten ben ik erg blij mee! Downside is wel, daar ik enkel min of meer een monotone onderlaag heb toegepast, het effect ook wel met een sponsje was behaald. Ik denk dat chipping een beter effect geeft wanneer er meerdere kleuren in de onderlaag zitten. Althans, dat is mijn mening bij dit soort effecten.

Aanbrengen van de decals was redelijk te doen, al zit er precies bij die Japanse "meatball" een onderdeel aan de vleugel...
Met heel veel microsol geprobeerd om het er nog wat uit te laten zien, maar uiteindelijk scheurde de decal. Ik heb met wat rode verf het geprobeerd te blenderen, maar dit was een beetje een desastreus resultaat. Ik ga dit wel wegwerken in het weathering-proces, maar het ziet er nu een beetje beun uit.

Heb het mezelf erg lastig gemaakt, door in Hardegarijp (op de modelbouwdag) al de floats vast te lijmen. Deze zaten me nu behoorlijk in weg. :roll:

Naja, tot zo ver! Enjoy.
Ik ben nog steeds wat aan het prutsen met de foto-camera, probeer nog een beetje verschillende belichtingen uit. :wink:

photo 590033

photo 590034

photo 590035

Op de foto hieronder is de mooie Nakajima-groen goed te zien.
photo 590032

Ben al met al wel erg tevreden met de "verweerde" look op deze kist. Het is misschien niet heel erg waarheid-getrouw, maar het effect is wel precies wat ik wilde.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 19 nov, 2023 22:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2823
Woonplaats: Leiderdorp
Ik vind 'm best goed zo met die subtiele chips :)

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 20 nov, 2023 22:03 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4290
Woonplaats: Bovensmilde
Trek los die decals, snijdt een cirkel uit en spuit die zonnetjes. Dan krijg je een veel mooier effect en zijn ze niet zo vreselijk overdreven rood.

Verder uiteraard een prachtig gebouwd stuk kit, ik heb hem ook nog, maar een maatje kleiner. Ga zo door.

P.s. wat voor voorbereidingen voor houten?

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 47 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement