Beste brouwers,
Na de grote bouwklus van de Mack Nr.19 was het weer de beurt voor een vliegend onderwerp.
Voor nu even wat minder ingewikkelds, recht toe recht aan, dus dacht ik aan de Spyker V.2. De inspiratie kwam van RobH's bouwverslag :
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =1&t=52165 Dat was tevens een mooie gelegenheid om mijn idee in praktijk te brengen'; om wat dunnere vleugels te maken. Het probleem bij zelfbouw is, dat de vleugels door het dunne plaatmateriaal, wel eens
willen doorbuigen. Een soort van vleugel- ligger uit plastic is al gauw te zwak, bij 1/48 dan. Dus kwam ik op het idee een soort van rugegraat te fabriceren uit dun koperbuis.
Maar eerst ben ik begonnen bij het begin. De bouwtekeningen, met dank aan Rob, vond ik bij zijn eerdere verslag, alles wat ik nodig had.
De eerste stappen, de romp. Hier kon ik weer mijn gewone manier toepassen.
De motorkap moest ik zelf maken, ik had verschillende exemplaren in de sparebox, maar natuurlijk geen één was geschikt.
De ronde rompdelen, achter de motorkap waren wel even lastig, niet de kromming, maar om de gelijk te krijgen in het taps toelopen van de zijkanten.
De motor zelf had ik wel, alleen moest er wel wat aangepast worden met koperen inlaatbuizen en nieuwe klepstoot -stangen.
Het vertikale staartvlak is later vervangen, door een groter exemplaar, net als in het echt. Dit ivm mijn keuze, om de latere roundels te kunnen gebruiken.
Ja, toen het hoofdstuk vleugel.
Wel de foto laat zien, wat mijn idee was. Een koperen buis als ruggegraat, met secondenlijm tussen de plastic ligger gelijmd.
Dat ging allemaal redelijk goed, alles zat goed en stevig in elkaar en het profiel was inderdaad wat dunner. Zo was mijn idee wel geslaagd.
De koperen buis vormde zo tevens een goede verbinding, met de romp.
Nu restte nog een lastig klusje om de lichte pijlstelling van de vleugels in te bouwen. Bij de ondervleugels was dat niet zo'n probleem, een kwestie van netjes zagen en pas vijlen.
De bovenvleugel ging even wat minder. Het rechte middenstuk, was de spelbreker...
Ik dacht, dat ik alles netjes uitgemeten had. Helaas met zagen en vijlen, was er toch wat verlopen. Maar daar kwam ik pas achter, toen ik de bovenvleugel op zijn vleugelsteunen had gelijmd.
Wat op zich altijd al, een moeizaam karwei is.
Wat bleek; het middenstuk was te breed en de vleugelhelften klopten niet met de ondervleugel. Het probleem was alleen te verhelpen, door het middenstuk smaller te maken en de vleugels een pietsje te verlengen. Na een grote zucht, de bovenvleugel maar weer gedemonteerd, alles aangepast. Toen klopte het eindelijk. Helaas door al dat gedoe, waren de vleugelstijlen ook niet meer bruikbaar, dus die moesten ook weer vervangen worden door nieuwe.
Maar eindelijk zit de bovenvleugel er nu goed op, ook het onderstel zit er onder, wat voor de verandering wel heel vlot ging.
Inmiddels had ik, tussen de droogtijden door, een nieuw richtingsroer gemaakt, wat er nu ook op zit.
Tot zover, alles moet nu goed drogen, dan kan ik weer opnieuw de nodige gaatjes gaan boren voor de rigging, want de meesten
kloppen ook niet meer. Maar dat is voor de volgende keer.
Met vr.gr.
JohnH