Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 12:23 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 14 okt, 2023 16:53 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1390
Beste brouwers,

Na de grote bouwklus van de Mack Nr.19 was het weer de beurt voor een vliegend onderwerp. :D

Voor nu even wat minder ingewikkelds, recht toe recht aan, dus dacht ik aan de Spyker V.2. De inspiratie kwam van RobH's bouwverslag :

https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =1&t=52165

Dat was tevens een mooie gelegenheid om mijn idee in praktijk te brengen'; om wat dunnere vleugels te maken. Het probleem bij zelfbouw is, dat de vleugels door het dunne plaatmateriaal, wel eens
willen doorbuigen. Een soort van vleugel- ligger uit plastic is al gauw te zwak, bij 1/48 dan. Dus kwam ik op het idee een soort van rugegraat te fabriceren uit dun koperbuis.

Maar eerst ben ik begonnen bij het begin. De bouwtekeningen, met dank aan Rob, vond ik bij zijn eerdere verslag, alles wat ik nodig had.

De eerste stappen, de romp. Hier kon ik weer mijn gewone manier toepassen.

photo 587993

photo 587994

De motorkap moest ik zelf maken, ik had verschillende exemplaren in de sparebox, maar natuurlijk geen één was geschikt.

De ronde rompdelen, achter de motorkap waren wel even lastig, niet de kromming, maar om de gelijk te krijgen in het taps toelopen van de zijkanten.

photo 587995

photo 587996

De motor zelf had ik wel, alleen moest er wel wat aangepast worden met koperen inlaatbuizen en nieuwe klepstoot -stangen.

Het vertikale staartvlak is later vervangen, door een groter exemplaar, net als in het echt. Dit ivm mijn keuze, om de latere roundels te kunnen gebruiken.

Ja, toen het hoofdstuk vleugel.

Wel de foto laat zien, wat mijn idee was. Een koperen buis als ruggegraat, met secondenlijm tussen de plastic ligger gelijmd.

photo 587997

photo 587998

Dat ging allemaal redelijk goed, alles zat goed en stevig in elkaar en het profiel was inderdaad wat dunner. Zo was mijn idee wel geslaagd.
De koperen buis vormde zo tevens een goede verbinding, met de romp.

Nu restte nog een lastig klusje om de lichte pijlstelling van de vleugels in te bouwen. Bij de ondervleugels was dat niet zo'n probleem, een kwestie van netjes zagen en pas vijlen.

photo 588001

De bovenvleugel ging even wat minder. Het rechte middenstuk, was de spelbreker... :-(

photo 587999

Ik dacht, dat ik alles netjes uitgemeten had. Helaas met zagen en vijlen, was er toch wat verlopen. Maar daar kwam ik pas achter, toen ik de bovenvleugel op zijn vleugelsteunen had gelijmd.
Wat op zich altijd al, een moeizaam karwei is.

Wat bleek; het middenstuk was te breed en de vleugelhelften klopten niet met de ondervleugel. Het probleem was alleen te verhelpen, door het middenstuk smaller te maken en de vleugels een pietsje te verlengen. Na een grote zucht, de bovenvleugel maar weer gedemonteerd, alles aangepast. Toen klopte het eindelijk. Helaas door al dat gedoe, waren de vleugelstijlen ook niet meer bruikbaar, dus die moesten ook weer vervangen worden door nieuwe.

Maar eindelijk zit de bovenvleugel er nu goed op, ook het onderstel zit er onder, wat voor de verandering wel heel vlot ging.
Inmiddels had ik, tussen de droogtijden door, een nieuw richtingsroer gemaakt, wat er nu ook op zit.

photo 588003

photo 588005

photo 588004

Tot zover, alles moet nu goed drogen, dan kan ik weer opnieuw de nodige gaatjes gaan boren voor de rigging, want de meesten
kloppen ook niet meer. Maar dat is voor de volgende keer.

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 14 okt, 2023 21:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Mooie bouw en mooie constructie van de vleugels. Scratchbouw is vaak wat dingen opnieuw maken maar dar weet jij als geen ander natuurlijk.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 okt, 2023 13:43 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4291
Woonplaats: Bovensmilde
Mooi werk hoor, ook die oude revell blikjes zijn nog heel leuk. Ik denk dat ik er nog een of twee heb.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 okt, 2023 18:36 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1390
Bedankt voor jullie reacties !

Tja, scratch- bouw betekent inderdaad vaak alles 2 keer maken.. :) Ach dubbel bouwplezier zullen we maar zeggen... :mrgreen:
Maar alles is gelukkig weer goed gekomen.

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 20 okt, 2023 15:05 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1390
Bouwverslag Nr. 2

Beste bouwers,

Ik ben afgelopen tijd weer een stuk verder gekomen al zie je er dat niet zo aan af.

Na het herstel van het vleugelmiddenstuk, kon ik de vleugel weer opnieuw vastzetten op de vleugelstijlen.
Zo kon ik nu ook vaststellen, waar de nieuwe gaatjes voor de spandraden moesten komen. Hierbij kwam ik helaas tot de ontdekking, dat er toch nog wat gecorrigeerd moest worden bij de
vleugeltips. Er moest nog een klein stukje afgevijld worden, om alles netjes gelijk te krijgen. Dus maar weer een rondje vijlen, schuren en plamuren.

photo 588735

photo 588736

Ik had al wat verfwerk tusen de vleugels gedaan, want als de spandraden erop zitten, wordt het wel erg lastig om overal met een penseel tussen te komen.

Na wat herstelwerk van de verf, kon ik eindelijk met de rigging zelf, beginnen. Ik heb het me maar niet te moeilijk gemaakt, de korte kruislinkse draden tussen de struts, heb ik maar gemaakt van stretched sprue. Dat werkt wat makkelijk dan draad en voorkomt om nog meer gaatjes te moeten boren, die later weer dicht geplamuurd moeten worden.
Het was nog even puzzelen met het voorste windschermpje, dat zat natuurlijk weer precies op de plek, waar de spandraden moesten komen.... :P :P

Hierna kon het echte werk beginnen.
Ook hier heb ik weer wat nieuws geprobeerd; ik had een tijdje geleden wat dunner fishing- line gekocht, nl. 0,14 mm. Dit was mooi de gelegenheid om dit draad uit te proberen.
Het was wat lastiger te hanteren, het is wel erg dun voor mijn dikke vingers, maar het is gelukt. Het was wel even opletten, de gaatjes zijn wat groot, dus goed opvullen met secondenlijm om alles goed vast te zetten.
Maar de klus is geklaard, de spandraden zitten er netjes en strak op.

photo 588738

photo 588739

De volgende stap, wordt het nalopen van alle draden, dat ze goed vast zitten en dan de uiteinden afsnijden en de gaatjes wegwerken.

Tot het volgende verslag maar weer,

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 20 okt, 2023 18:25 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4291
Woonplaats: Bovensmilde
De draadjes lijken inderdaad allemaal mooi strak te lopen. Mooi werk John.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 21 okt, 2023 20:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Mooi werk zeg!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23 okt, 2023 20:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2816
Prachtig scratchwerk, John! Petje af! :brouw:

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 11 nov, 2023 16:54 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1390
Bouwverslag Nr. 3

Beste mensen; het laatste verslag !

Ik was met de bouw zover, dat ik de vleugels in de definitieve kleur kon schilderen. Tegelijk heb ik het richtingsroer in rood, wit, blauw geschilderd.

photo 589591

photo 589592

photo 589593

Nu kon ik beginnen om de stuurkabels aan de staartvlakken aan te brengen. Dat was een aardige priegel klus. Hiervoor heb ik warm getrokken sprue gebruikt,

Hierna waren de roerkabels op de vleugels aan de beurt. Ik moest eerst de roundels aan brengen, want de kabels lopen er over heen.


Tijd voor de laatste loodjes. De motorkap heb ik in aluminium geschilderd en de romp roundels en opschriften aangebracht. Helaas gaf mijn PC printer de geest, dus moest ik een nieuwe aanschaffen.
Omdat het een ander merk was, moest ik dus weer opnieuw uitvinden, hoe ikde opschriften op de juiste grootte, kon uitprinten.

Als laatste de prop geschilderd en vastgelijmd. Klaar ! :-)

Hier de eindplaatjes : noodgedwongen binnen moeten nemen, want de weergoden werkten vandaag goed tegen.

photo 589594

photo 589595

photo 589596

photo 589598

photo 589597

photo 589599

photo 589600

photo 589602

photo 589601

photo 589604

photo 589605

Conclusie over dit model, het was eigenlijkbedoeld om mijn nieuwe idee van dunne vleugels maken, uit te proberen. Ik ben best tevreden met het resultaat, de vleugels zjn inderdaad wat dunner en
het belangrijkste: ze zijn goed stevig en buigen niet door. Deze methode kan ik zeker toepassen bij toekomstige modellen.... :wink:

Ik hoop, dat de bouwers er wat aan hebben !

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 nov, 2023 12:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Indrukwekkend staaltje modelbouw met een prachtig resultaat! Bedankt voor het delen :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: jantje1964 en 60 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement