Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 9:22 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 03 okt, 2023 22:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18530
Woonplaats: Hurdegaryp
Leuk om dat van dat lampje te lezen, dat wist ik niet.
Afbeelding
Bron: https://thaimilitaryandasianregion.wordpress.com/2016/12/11/cf-18-hornet-multi-role-fighter-aircraft-canada/
Citaat:
The most visible difference between a CF-18 and a U.S. F-18 is the 0.6 Mcd night identification light. This spotlight is mounted in the gun loading door on the port side of the aircraft. Some CF-18s have the light temporarily removed, but the window is always in place. Also, the underside of the CF-18 features a painted “false canopy”. This is intended to momentarily disorient and confuse an enemy in air-to-air combat. Subsequently, the U.S. Marine Corps Aviation and the Spanish Air Force F/A-18s also adopted this false canopy. Source wikiwand.com


Ga je ook de valse cockpit schilderen aan de onderzijde?

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 04 okt, 2023 14:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 458
tsjopper bob schreef:
Leuk om dat van dat lampje te lezen, dat wist ik niet.

Ga je ook de valse cockpit schilderen aan de onderzijde?


De verhalen bij de modellen uitzoeken is de helft van de lol, vind ik. Dus daar zit minstens zoveel tijd in als het bouwen. En dan loop tegen dit soort leuke weetjes aan. En soms deel ik die dan. Maar over het algemeen ga ik er vanuit dat de meesten van jullie dit allang weten. In dit geval kon ik jou blij maken :D.

En die valse cockpit komt er zeker ook op! Daar een sjabloon voor snijden is makkelijker dan voor de cockpit zelf. Ik zit nog even in dubio of ik de decals ga printen, of dat ik daar ook sjablonen voor maak en de cocardes etc spuit. Door de uitsnede zijn het er niet veel, dus een volledige set kopen vind ik overkill.

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 04 okt, 2023 14:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 458
Deef schreef:
Heel gaaf dat binnenwerk zo vanaf de snede!


Tx :D

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 04 okt, 2023 14:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 458
Shujaa schreef:
Voor wat betreft het "re-scriben" vind ik de resultaten een beetje grof. Maar ja, anderzijds... Iedereen die wel eens een model heeft gegraveerd, weet dat het een helse klus is !!!
Stoor je echter niet aan mijn "kritiek". Iedereen bouwt op z'n eigen manier en we bouwen tenslotte allemaal voor onszelf. Dus als jij er tevreden mee bent, dan ben ik het ook.


Hallo Ruud,

Kritiek stoort me zelden. En je kritiek is zeker ook terecht. En, ja, ik ben er toch tevreden mee :wink:. Rescriben is niet mijn meest favoriete klus. Eigenlijk ben ik daar veel te ongeduldig voor. Bovendien vind ik de tooling ook tamelijk grof, even los van hoe ik het dan hanteer. De groeven in de kits vind ik ook vaak wat breed en diep. Voor een deel verdwijnt dat wel na primen, kleurlagen, vernis, decals, vernis.
Daar bovenop komt dat ik bij mijn bouwsels geen perfectie nastreef (dat dan weer los van of ik het überhaupt zou kunnen). Ik probeer meer een kloppend verhaal erin te krijgen. En dan is grover werken niet altijd storend, vind ik. Kiezen om zo'n binnenwerk te maken, ook al is die niet 100% waarheidsgetrouw, vind ik bijvoorbeeld belangrijker voor het beeld.
Dat alles is hoe ik de boel aanvlieg en bekijk. Zo vind ik het een sport om te werken met de middelen die ik heb. After market spullen koop ik niet gauw. Ik vind het dan een uitdaging om er zelf iets van te maken, met behulp van wat ik zoal in de schuur heb rondslingeren. En dat is een voorkeur. Andere voorkeuren zijn net zo geldig. Ik kijk ook verlekkerd naar wat sommigen hier op het forum presenteren. En dat werkt inspirerend.

Dat gezegd hebbend, ga ik de volgende keer wel proberen om het rescriben weer beter te doen. Dus blijf vooral kritisch en vertel het me gerust!

Cheers,
Jan

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 04 okt, 2023 18:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18530
Woonplaats: Hurdegaryp
JJ@MB schreef:
Daar bovenop komt dat ik bij mijn bouwsels geen perfectie nastreef (dat dan weer los van of ik het überhaupt zou kunnen). Ik probeer meer een kloppend verhaal erin te krijgen. En dan is grover werken niet altijd storend, vind ik. Kiezen om zo'n binnenwerk te maken, ook al is die niet 100% waarheidsgetrouw, vind ik bijvoorbeeld belangrijker voor het beeld. Dat alles is hoe ik de boel aanvlieg en bekijk. Zo vind ik het een sport om te werken met de middelen die ik heb. After market spullen koop ik niet gauw. Ik vind het dan een uitdaging om er zelf iets van te maken, met behulp van wat ik zoal in de schuur heb rondslingeren. En dat is een voorkeur. Andere voorkeuren zijn net zo geldig. Ik kijk ook verlekkerd naar wat sommigen hier op het forum presenteren. En dat werkt inspirerend.


Amen...

En toch probeer ik ook wel eens aftermarket, maar wat je schrijft, 'andere voorkeuren zijn net zo geldig'.

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 04 okt, 2023 20:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1708
En zo is het maar net Jan. Een ieder van ons beleeft de hobby op z'n eigen manier, en het belangrijkste van alles: Als je er maar plezier in hebt. :wink:

Mijn puntje van "kritiek" ligt meer in het feit dat je erg veel tijd in dit projectje steekt en ik zou dan zelf wat "netter" proberen te werken. Maar zoals reeds gezegd: Als je er maar plezier aan beleefd. :brouw:

Voor wat betreft het re-scriben:
Het is & blijft een hels karwei. Als we op het interweb gaan snuffelen, dan breken we onze nek over tal van producten welke allemaal "gouden bergen" beloven. De realiteit is echter: engelen-geduld. Met een simpele naald zijn best wel aardige resultaten te boeken. Wat echter (naar mijn bescheiden mening) wel als een tierelier werkt is het gebruik van "Photo Etched" zaagjes. De blad-dikte van deze rakkers bedraagt vaak slechts 0,2mm. Daarnaast kosten ze tegenwoordig geen fluit. Wellicht dat je onderstaande linkjes eens wilt besnuffelen:

https://www.aliexpress.com/item/1713411 ... QMyNqZ8ROv

https://www.aliexpress.com/item/1005004 ... MvGb5EB95c

https://www.aliexpress.com/item/1005004 ... 5neDuJDclM

en tot slot:

https://www.aliexpress.com/item/1005004 ... RQmEi3GJUU

Voor wat betreft het freubelen met de middelen die je hebt:
Helemaal niets mis mee !!! Ik loop vaak door de supermarkt te kijken naar de verpakkingen van bepaalde producten met de vraag: "Kan ik er iets mee...???" Voorbeeldje: simpele drink-blikjes. Waanzinnig fraai plaat-materiaal wat erg makkelijk te knippen is, laat zich makkelijk schuren & vijlen en binnen "no-time" heb je simpel "doosje" gevouwen met oneindig veel applicaties. Kunstof wattestaafjes: boven een kaarsje verwarmen, voorzichtig oprekken en zie daar: geweldige "micro-tubes". Nou goed, met een fantasie-rijk brein liggen de "scratch-materialen" voor het oprapen. :lol:

Nogmaals succes met je project & ik blijf je volgen. :wink:
Gr. Ruud.

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 04 okt, 2023 21:19 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Maar goed dat je dan niet op mijn bedrijf binnen kan komen, Ruud, daar staan gemiddeld een 300.000 lege blikjes netjes opgestapeld op pallets :D :D :D

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 04 okt, 2023 22:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1708
Bert Takken schreef:
Maar goed dat je dan niet op mijn bedrijf binnen kan komen, Ruud, daar staan gemiddeld een 300.000 lege blikjes netjes opgestapeld op pallets :D :D :D



WHAAAAHHHHH !!!

Daar kan Ruudje een hele heuze schaal 1:1 F-4 Phantom II van in elkaar freubelen...!!! :lol: :lol: :lol:
Waar liggen de sleutels van de zaak BertUS ???

Gr. Ruud.

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 05 okt, 2023 11:25 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 458
Shujaa schreef:
Wat echter (naar mijn bescheiden mening) wel als een tierelier werkt is het gebruik van "Photo Etched" zaagjes. De blad-dikte van deze rakkers bedraagt vaak slechts 0,2mm.


Hallo Ruud,

Ik heb je tip gelijk uit kunnen proberen. Re-scriben met een foto-etszaag. Ik kan alleen maar zeggen "DIKKE TIP!". Werkt inderdaad als een tierelier. Dank! :brouw:

photo 587702
(lijntje met zaag, superstrak en mooi fijn).

Cheers,
Jan

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 05 okt, 2023 18:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1708
Inderdaad een wereld van verschil, nietwaar Jan ?! :wink:

En dan even voor de formaliteit:
Ik heb deze "wijsheid" ook maar op het internet opgedaan...

Des-al-niet-te-min, wat mij (ons) betreft een mooi manier om strakke panel-lines aan te brengen. Wat tevens erg fijn is, is het feit dat het niet erg is wanneer de aangebrachte gravure iets te diep is. Juist door het feit dat de gravure super-strak is valt "de diepte", nagenoeg niet op. Zèker niet als er achteraf ook nog een wash word aangebracht.

Desondanks: het is & blijft een t*ringklus... :lol: :lol: :lol:

Gr. Ruud.

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 54 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement