Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 8:52 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 12 sep, 2023 20:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 458
Klaasdebouwer schreef:
En het is in goede handen, dus dat komt wel goed. Maak er wat moois van :brouw:


Van jou vind ik dat een groot compliment, dank daarvoor. Nu nog even doen :wink:

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 16 sep, 2023 12:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Mooi project! Ben erg benieuwd!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 20 sep, 2023 14:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 458
Je moet een keer beginnen. Na lang twijfelen of ik deze ESCI-kit ga pimpen of een andere aanschaf, heb ik de stoute schoenen toch maar aangetrokken. We gaan verbouwen en het blijft bij een cut-out, dus allerlei ellende valt toch buiten de zaagsnede.

photo 587175

Het is inderdaad de YF-17 waar deze kit op is gebaseerd. De inlaten zijn dus ook niet goed en op de foto hierboven zie je bij de vleugel een zaagtand, die zit er bij de F18 ook niet meer in. Stap één was de opliggende panel lines wegschuren. Ze kwamen sowieso niet bij de juiste vormen, dus dat moet helemaal nieuw. De luchtdoorlaten in de strakes (zo noem ik de cobra-randen voor de vleugels maar even), moeten voor het overgrote deel dicht. Dus ingepakt in maskeertape en twee kleine stukjes sprue op de plek waar de randen van de echte opening moeten komen.

photo 587176

De eerste lading plamuur erin, schoonmaken en de maskers eraf. De opening is nu beter. Nu kan de plamuur eerst goed drogen (en krimpen). Daarna kan de tweede en definitieve laag plamuur erop en kan de juiste vorm geschuurd gaan worden.

photo 587177

photo 587178

De voorrand van de inlaat zaag ik af en daarna maak ik de juiste vorm met een nieuwe rand polystyreen, plamuur en een heleboel snij- en schuurwerk. Maar dat is voor een volgende update.

photo 587179

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 27 sep, 2023 19:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 458
Voordat het leuke werk kan beginnen, moet er nog wat aan de basis gedaan worden. Daar sla ik me maar doorheen.
De wieldeuren zitten op hun plek en het valt me alles mee, ze vielen nog redelijk op hun plek. Maar misschien is mijn verwachting inmiddels wat aan de lage kant :wink:.

photo 587419

Toen kon ik de grote delen aan elkaar plakken met wat plakband en vervolgens de zaag erin zetten. Best spannend, zelfs met zo'n draak van een kit.

photo 587420

Inmiddels had in een standaard gemaakt met aansluitingen voor de voeding van de leds. Hij komt er zo nose down aan te hangen.

photo 587418

Nu ik de uitsnede gemaakt heb, weet ik welk deel opgeknapt moet worden. Eerst de panel lines in potlood aangebracht. Ik heb maar een paar kleine dingen moeten smokkelen om de niet aan te passen vormverschillen met de YF-17 te compenseren.

photo 587421

photo 587422

En daarna de nieuwe panel lines erin snijden. Het is niet eens slecht uitgepakt.

photo 587423

De volgende stap wordt om de boel samen te bouwen en de elektronica erin te hangen.

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 28 sep, 2023 11:55 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2823
Woonplaats: Leiderdorp
Wat een origineel project! De cut-out ziet er goed uit met de nieuwe paneellijnen :brouw:

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 29 sep, 2023 12:50 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
inderdaad dat rescriben heeeft goed uitgepakt

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 30 sep, 2023 9:43 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Mooie uitsnede zo, en netjes gedaan die panellines!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 03 okt, 2023 15:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 458
Dank heren,

Het is weliswaar allemaal achtergrond, maar het moet er wel een beetje uitzien. Normaal gezien verbrand je wel wat tijd om de werkplek er een beetje uit te doen zien. Alleen verdwijnt dat in dit geval onder rook en vuur. Dus het werk beperkte zich tot het uitlijnen van de anti-glare schield en de cockpit zelf. Er zitten pennen en randjes aan die onderdelen, maar, geloof het of niet, het is allemaal zo scheef als een krab. Dus die zijn er afgehaald en de onderdelen zijn er optisch zoveel mogelijk recht in geplakt. Helemaal jofel is het nog steeds niet, want de onderdelen zijn zelf ook wat scheef :roll:. Hieronder die onderdelen en de splitterplates zitten er ook al op (zonder correctie!).

photo 587661

Aangezien het eject-voorval een Canadese CF-18 betreft, moest het zoeklicht aan de zijkant toegevoegd worden. Eerst een gat van 7mm rond. De voorkant van een externe tank is omgebouwd tot reflector. Met een laagje chroom en een lens van transparant acrylplaat heb je dan een lamp.

photo 587662

Voor degenen die zich afvragen wat dit voor een lamp is. In het Canadese Arctische gebied is het een groot deel van het jaar erg donker. En de Russen fladderen daar nogal eens stiekem rond. Om de eventuele indringers te identificeren gaan de Canadezen er met een CF-18 naast vliegen en zetten het dan met dit zoeklicht in het zonnetje. Het schijnt dat sommige bemanningen van onderschepte toestellen zich pas bewust worden dat ze onderschept zijn als het licht aangaat. Dat is dan even schrikken :lol:.

Omdat ik toe werk naar het sluiten van de romp, moet ik de elektrische verbindingen ook al maken. De led-driver is aan de draden uit de standaard gemonteerd en de lichtaansluiting loopt vervolgens door de achterkant van de cockpit naar buiten. Wordt wel wat lastig bij het spuitwerk van de buitenkant, maar ik zag geen andere optie.

photo 587660

De aanpassing van de inlaten, die bij de YF-17 een beetje peervorming zijn, heb ik opgelost met een ring van een stuk PVC-pijp. Die heb ik aan de afgezaagde rand geplakt. Zoals je op de foto kunt zien lopen de inlaten bij deze kit na pakweg anderhalve centimeter dood. Die achterwand heb ik eruit gesneden. Met een stuk opgerold sheet heb ik de ene inlaat verlengd. De andere komt precies op de uitsnede uit. Met putty heb ik de binnenkant opgevuld en vloeiend gemaakt (Nog niet helemaal klaar, het schuurwerk is lastig, dus ik doe het in stapjes). Maar het tussenresultaat begint erop te lijken.

photo 587663

De uitsnede leverde nog wel een uitdaging op. Want als je dan van de zijkant kijkt, gluur je zo de binnenkant van het model in. En dat is bepaald geen fraai gezicht. Dichtmaken is natuurlijk een optie, maar dat ziet er waarschijnlijk ook een beetje knullig uit. De andere optie is om er een binnenwerk in te bouwen. Om de binnenkant op te fleuren heb ik een interne tank geknutseld. Ik heb me qua vorm en kleur op een paar cut-out tekeningen moeten verlaten. Ook de ribben die ik heb toegevoegd zijn geïnspireerd door de tekeningen. Alleen zijn de ribben die tussen de tanks zitten eigenlijk gefreesde titanium platen. Maar die heb ik achterwege gelaten. De vorm is nogal complex en de luchtinlaat moet er ook nog doorheen. Ik heb het na een mislukte poging maar opgegeven. Het witte toegangsdeksel op de tank moet nog een metaalkleurtje krijgen.

photo 587664

Om te bepalen of het resultaat me beviel heb ik de rand quick and dirty rood geverfd, dat moet na het spuitwerk nog een keertje over. Het ging me om de indruk en die valt me niet tegen, dus zo gaat het er zo'n beetje uitzien.

photo 587665

Dat was het weer even.
Cheers,
Jan

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 03 okt, 2023 20:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Heel gaaf dat binnenwerk zo vanaf de snede!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 03 okt, 2023 20:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1708
Ik ben je stilletjes op de achtergrond aan het volgen Jan en je hebt me zeker op een idee gebracht om eveneens soortgelijk avontuur aan te gaan met een van mijn "hangar-queens". :lol: Voor wat betreft het "re-scriben" vind ik de resultaten een beetje grof. Maar ja, anderzijds... Iedereen die wel eens een model heeft gegraveerd, weet dat het een helse klus is !!!
("Understatement of the year")

Stoor je echter niet aan mijn "kritiek". Iedereen bouwt op z'n eigen manier en we bouwen tenslotte allemaal voor onszelf. Dus als jij er tevreden mee bent, dan ben ik het ook. :brouw:

Erg leuk om te zien dat je tevens aandacht besteed aan de interne structuur. Eveneens een aardig klusje en als je dan ook nog eens vanuit een minder "perfect" uitgangspunt moet werken...
Ik zeg: "Respect". :wink:

Knutsel vooral rustig door en ik ben benieuwd naar je eindresultaat. :wink:

Gr. Ruud.

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 80 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement