Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 10:03 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 31 aug, 2023 14:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 13 maart, 2007 3:17 am
Berichten: 812
Finnish! Finnish! Finnish!

... note to self... :lol:

Doos, boekje, stickers en plastic. Deze kit bevat de optie voor 10 verschillende versies. Ik zal versie E gaan bouwen:

photo 586073
photo 586085
photo 586080
photo 586086
photo 586087


Nog wat extra naslagwerk:

photo 586106
photo 586105


Terwijl ik lekker aan het bouwen ben, geef ik mezelf wat mini-projectjes tussendoor. Cockpit vergt best wel wat tijd en aandacht, dus om het bouwen een beetje af te wisselen, ga ik ondertussen alvast wat onderdelen in de verf zetten, te beginnen met de uitlaten. Ik heb hier tevens een soort tutorial van gemaakt. Mocht dat niet interessant voor je zijn, kun je gewoon naar de laatste foto's kijken om het eindresultaat te zien.

Zoals gezegd de uitlaten.

* Ik begin met een zwarte primer, gevolgd door een roestbruine kleur, die ik niet helemaal dekkend spuit:

photo 586088
photo 586089
photo 586090
photo 586091


* Vervolgens ga ik kleine vlekjes aanbrengen met twee lichtere kleuren. Mocht je een plekje te dik of te rond vinden, kun je altijd met wat verdunner de vlekjes wat meer laten vervloeien:

photo 586092
photo 586093


* Waneer dat droog is, ga ik met een verdunde, watergedragen wash over de uitlaten heen. Ik gebruik bewust niets met een oplosmiddel, om te voorkomen dat mijn verf mee op zou lossen. Ik zorg dat de verf goed in de uitlaatmondjes komt en aan de onderzijde (waar de uitlaten uit het model komen zeg maar) smeer ik het allemaal iets dikker (anders gezegd: ik verdun minder). Tot slot ga ik met een klein penseeltje nog even extra over de lasnaden:

photo 586094
photo 586095
photo 586096


* Als de wash is opgedroogd, ga ik met de airbrush de uitlaten aan de kopse kant wat benevelen om daar de roetresten te simuleren. Ik doe dat met verdunde zwarte verf. Om niet de rest onder te knoeien, zet ik er een klein papiertje tussen. Je kunt ook tegen een afgescheurd papiertje aan spuiten, zodat je geen hele strakke rand krijgt. Als je de overgangen niet mooi genoeg vindt, kun je altijd met de eerder gebruikte wash of het restantje wat nog in de airbrush zit, deze weer wat vloeiender maken:

photo 586099
photo 586100
photo 586102


Voor alles geldt dat je het ook 'n beetje op je visuele gevoel moet doen: hier wat meer, daar wat minder, af en toe van wat meer afstand kijken voor het gewenste resultaat. Dit is mijn resultaat:

photo 586108
photo 586107
photo 586109


Volgende mini-project wordt waarschijnlijk de propeller en de spinner.

Gr. Peter :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 31 aug, 2023 14:15 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Wel een hele mooie techniek zo

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 31 aug, 2023 19:27 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 okt, 2005 10:35 am
Berichten: 6319
Woonplaats: Blauwhuis
En ik dacht dat het gietnaden waren op die uitlaten :shock: .
Zal eens zien bij mijn BF of ik ze nog niet heb weggeschuurt.

Mooie uitleg.
De cockpit is inderdaad best wel boel werk, ik heb een profi van een E-3.

_________________
Grt'n Dennis


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 31 aug, 2023 20:51 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4291
Woonplaats: Bovensmilde
Mooi werk Peter op die uitlaatjes. Beetje zelfde techniek die ik gebruik. Eerst zwart spuiten, dan met verschillende kleuren aan de slag, zilver, roest, koper, blauw en antraciet. En dan afhankelijk van de grootte van de uitlaten met de airbrush of met poeder in de weer. Maar deze is toch een maatje te groot voor je.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 31 aug, 2023 21:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1708
HALLELUJAH !!!

Om eerlijk te zijn heb ik niet veel met "proppers". Des-on-danks toch een welgemeend "Hallelujah" vanwege de geweldige fotografie, gecombineerd met een uitgebreidde & gedetaillieerde "step-by-step" foto-reportage. Geweldig fraai om te zien dat je niet enkel veel tijd besteed aan de details van de bouw, maar tevens de tijd neemt om het een en ander geweldig mooi in beeld te brengen. :wink: Alleen al daarom ga ik je zèèr zèker volgen Peter.

Gr. Ruud.

P.S.:
een 2-3 "landscape" foto-formaat (10x15, 20x30, 30x45, etc., etc..) is wat mij betreft iets "rustgevender" dan het door jou gehanteerde "portrait" foto-formaat. Uiteraard slechts een persoonlijke voorkeur mijnerzijds... :wink:

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 sep, 2023 11:42 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2823
Woonplaats: Leiderdorp
Prachtig setje uitlaatjes geworden. Altijd leuk om een Finse variant te zien :brouw:

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 sep, 2023 19:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2601
Mooi die tutorial. Echt elk klein stapje met visuele ondersteuning. Leuke kits ook trouwens van Eduard. Die Bf-109s hebben ze goed onder de knie :)

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 02 sep, 2023 11:39 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 13 maart, 2007 3:17 am
Berichten: 812
Dank voor de leuke reacties allen.

@Dennis: is mij ook overkomen hoor. We zullen niet de eersten en de laatsten zijn :wink:
@Mark: is niet alles een maatje te groot voor mij :lol:
@Ruud: dank voor je leuke reactie !

Misschien kun(nen) jij(jullie) mij ergens mee helpen? De reden dat ik weinig bouwverslagen maak, is dat ik een hekel heb aan fotografie. Ik vind dat altijd een enorm gedoe, totdat iemand zei dat ie gewoon foto's maakte met zijn mobiele telefoon. Ik doe dat nu ook, maar heb er weinig verstand van. Heb nu naast mijn werktafel een soort vaste opstelling met dik zwart karton, mijn LED-lamp en een mobiele telefoon. Dat trek ik nog net :mrgreen:

Ik weet wel dat ik niet op standje 'portrait' sta op mijn Samsung Android, maar gewoon op 'foto'. Wat ik wel doe, is de mobiel een kwartslag draaien als ik denk dat dat beter op de foto gaat passen, maar dat geeft inderdaad twee formaten foto's op het forum en dat kijkt inderdaad wat onrustig (als dat ook is wat jij als onrustig ervaart, anders verneem ik graag even hoe jij het bedoelt).

Kun je mij hier misschien in adviseren? Als ik standje 'foto' kies, heb ik 4 opties: 0.5x - 1.0x - 2.0x - 4.0x. Dan zie ik bovenin nog een optie die nu bij mij op 'full' staat, maar waar ik ook uit verhoudingen kan kiezen: 3:4 (25MP) - 3:4 - 9:16 - 1:1 - full.

Als iemand mij kan zeggen wat de perfecte instelling zou zijn voor foto's op het forum met mijn Samsung, dan pas ik dat even aan. Tevens hoor ik dan graag even of ik nu wel of niet de camera 'n kwart slag moet draaien voor een optimaal resultaat.

Alvast bedankt voor jullie feedback.

Gr. Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 sep, 2023 11:34 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1708
Oei Peter, daar verras je me een klein beetje met je vragen... :oops:

Gerelateerd aan je foto's kreeg ik de indruk dat je meer verstand van fotografie had want de resultaten zien er verbluffend goed uit voor iemand die er weinig plezier aan beleeft. :lol:

Maar goed, ik zal een poging doen om wat zaken uit te leggen in de hoop dat je er iets aan hebt. Vooropgesteld: helaas heb ik absoluut geen verstand voor wat betreft het fotograferen met een smart-phone... :oops:

Formaten:
In de kleinbeeld-fotografie word de verhouding 2:3 gehanteerd. Als je dan een foto-print zou laten maken, zit daar dezelfde verhouding in. Voorbeeldje: een printje op het formaat 10cm x 15cm word gerealiseerd door 2 x 5cm, bij 3 x 5cm. (2x5=10 en 3x5=15.)

Gerelateerd aan je vragen zijn de opties op je smart-phone:
3:4 (een formaat wat werd gehanteerd bij oude TV's)
9:16 (een zogenaamd "breed-beeld" TV formaat)
1:1 (vermoedelijk een "vierkant" formaat)
FULL (vermoedelijk gebruikt je smart-phone in deze stand de "grootste" optie, wat gelijk zou moeten staan aan 9:16)

Het verschil tussen "3:4" en "3:4 - 25M" heeft vermoedelijk enkel te maken "bestands-formaat" waarbij "3:4 - 25M" maar liefs 25MB aan geheugen per foto vraagt. De foto's zouden daarbij van een hogere kwaliteit moeten zijn maar het vreet uiteraard wel verschrikkelijk veel geheugen. Voor wat betreft die zogenaamde "hogere kwaliteit": mijn digitale spiegel-reflex camera gebruikt slechts 6MB per foto maar die kan ik dan wel "rag-scherp" op groot formaat (60cm x 90cm, en groter) laten afdrukken. Eenzelfde formaat afdruk van een 25MB smart-phone foto kun je echter rechtstreeks naar het ronde archief verbannen. Overigens ook niet zo vreemd want als je kijkt naar het lensje van een smart-phone camera, dan is dat niet veel groter dan een spelde-kopje... Maar goed, dat heeft dus allemaal enkel te maken met de kwaliteit van een print. Voor wat betreft het gebruik op het forum is de kwaliteit van je smart-phone prima en hoef je dus ook geen fortuin uit te geven aan dure (semi-) proffesionele foto-apparatuur. :wink:

Als ik kijk naar je foto's, dan herken ik daarin het formaat 9:16 en dat ziet er prima uit. Aangezien je tevens aangeeft dat je instelling op "FULL" stond, vermoed ik dus dat je smart-phone daarbij automatisch gebruik maakt van de 9:16 verhouding. Ik zeg: Prima, niets aan veranderen !!!

Ook de manier van "up-loaden" naar het forum is prima. Soms zie ik verslagen waarbij de foto's groter worden weergegeven dan mijn scherm-formaat met als gevolg dat ik continu van links naar rechts moet scrollen en daar word Ruudje turreluurs van... :lol: Ook wat dat betreft zeg ik: Prima, niets aan veranderen !!!

"Portrait & Land-scape":
Ook dit zijn kreten welke afkomstig zijn uit de fotografie, maar ze hebben niets te maken met een bepaalde instelling op de camera en/of smart-phone. Het zijn enkel kreten welke aangeven of een foto "staand" of "liggend" worden weergegeven. Onderstaande foto's zijn voorbeelden van "portrait" en "land-scape". Ik heb in de rechter boven-hoek een rood rechthoekje geplaatst wat de stand van de camera / smart-phone aangeeft. :wink:

Portrait:
photo 586301
Bron: Internet

Land-scape:
photo 586300
Bron: Internet



De laaste foto van je verslag, alsmede de foto van de kit-inhoud, zijn dus "land-scape" en wat mij betreft zijn die iets "rustgevender" gedurende het lezen van je verslag. Ze zijn mooi "beeld-vullend", geven in èèn oog-opslag de volledige foto weer en Ruudje hoeft niet "op & neer" te scrollen om te zien wat je in beeld probeert te brengen. Daarnaast kijk ik ook graag naar andere zaken welke mogelijk op een foto te zien zijn. Iemand brengt bijvoorbeeld detail "x" in beeld en Ruudje kijkt tevens even naar de passing van onderdelen aan de andere kant van een foto. Slechts een persoonlijke voorkeur mijnerzijds maar des-on-danks zie je dat veel verslagen het zogenaamde "land-scape" formaat hanteren dus ik neem aan dat de meeste "gluur-buren" mijn mening delen... :lol: :lol: :lol: Het "portrait" of "land-scape" resultaat word dus bepaald door de stand van de camera / smart-phone op het moment van de opname. Ik ga er voor het gemak van uit dat je een "land-scape" resultaat verkrijgt als je je smart-phone horizontaal ("liggend") hanteerd.

De instellingen "0,5x", "1,0x", "2,0x" en "4,0x".
Deze instellingen zeggen mij helemaal niets maar ik vermoed dat dit "zoom" instellingen zijn...

"Set-up & Belichting":
Dat ziet er prima uit Peter en daar zou ik dus niets aan veranderen. Ogenschijnlijk geeft je LED-lamp voldoende licht om de zaken helder weer te geven. Het gebruik van een "serene" achtergrond ervaar ikzelf eveneens als "zèèr prettig". Op die manier word alle aandacht op het onderwerp gericht. Anderzijds zijn foto's met modelbouw-spulletjes op de achtergrond ook wel leuk, zolang het een en ander maar een beetje overzichtelijk in beeld is gebracht. Op die manier zie je af & toe dingen op de achtergrond welke iemand op nieuwe ideeen kan brengen. Kortom, beide "opties" hebben elk hun eigen charme.

Nou Peter, ik hoop dat je iets aan mijn uitleg/toelichting hebt en dat het mogelijk je enthousiasme voor het fotografeer-aspect een beetje heeft aangewakkerd. :wink: Nu dat ik weet dat je relatief weinig verstand van fotografie hebt, ben ik nog meer onder de indruk...!!!

Keep up the good work !!!

Gr. Ruud.

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 sep, 2023 13:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 13 maart, 2007 3:17 am
Berichten: 812
Hoi Ruud,

super bedankt voor de spoedcursus 'Fotografie voor Dummies'. Ik heb het helemaal doorgelezen en het vergroot echt mijn kennis betreffende dit onderwerp, waarvoor grote dank. Voor wat betreft mijn eigen foto's zal ik dan niet zoveel veranderen, niet anders dan zoveel mogelijk landscape te fotograferen. Het klopt dat ik de mobiel dan een kwartslag draai waardoor ik het toestel horizontaal hou. Ik ben met je eens dat dat rustiger kijkt. Alleen voor het fotograferen van bijvoorbeeld de handleiding, lijkt dan verticaal weer beter. Ik snap wel dat de afwisseling tussen landscape en portrait e.e.a wat onrustiger maakt op het forum, dus zal ik zoveel mogelijk landscape gaan toepassen.

Nogmaals hartelijk dank voor de tip en de uitgebreide uitleg. Ben ook erg blij met de feedback, juist omdat fotografie absoluut niet mijn dingetje is en ik daar al tijden mee stoei, maar als deze vaste opstelling en het eenvoudige gebruik van de Samsung meer dan voldoende is, dan hou ik het plezier er wellicht ook nog 'n tijdje in :wink:

Gr. Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 72 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement