Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 11:39 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 15 aug, 2023 19:40 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 14 jul, 2013 12:48 pm
Berichten: 533
Beste Leden,

na het moderne geweld, m.n. de F-35A Lightning II is het tijd om naar de vroege periode van de luchtvaart terug te gaan.
Dit is een project met een verhaal, en ik hoop dat jullie even de tijd nemen om het te lezen.
We gaan terug naar de lente-zomer 1918, en alles speelt zich af op het Aerodrome van Phalempin, Frankrijk waar Jasta 14 gestationeerd was. Jasta 14 werd in het leven geroepen in 1916, en doorheen de tijd is er over dit Jasta niet veel gepubliceerd en geweten. Jasta 14 werd zelden vernoemd in officiële rapporten uit die tijd. Met een score van 60 aerial overwinningen was het een Jasta beneden gemiddelde, welliswaar met respect aangaande de hoeveelheid uren dat het spendeerde aan het front. Jasta 14 was gelegerd in Frankrijk in de Duitse sector, en juist hierdoor was er zijn weinig vijandelijk activiteit in de lucht waardoor Jasta 14 piloten weinig kans kregen om overwinningen te behalen. Jasta's die in de Britse sector gestationeerd waren hadden veel meer bekendheid vanwege hun vrij hoge inzet boven het front.
Aan hun piloten lag het alvast niet, één van de bekendste was wel Rudolf Berthold, die het Jasta tien maand heeft geleid.
Mijn vader was een beroepsfotograaf. Als kleine jongen heb ik altijd geweten dat mijn vader een kartonnen doosje had waar negatieven op glasplaten inzaten. Dit lag goed opgeborgen en ik mocht onder geen beding het doosje openen (negatieven op glasplaat zijn zeer lichtgevoelig). Op latere leeftijd leerde ik van mijn vader dat dit negatieven waren van een Duits Jasta tijdens de Eerste Wereldoorlog. Welke plaats, welke Jasta en wie erop stonden was niet bekend (internet bestond toen nog niet). Rond 2005 besloot ik om een verregaand onderzoek op te starten aangaande de inhoud van het doosje, en ik maakte foto's van de negatieven om ze daarna goed te bestuderen. Mijn bevindingen waren beperkt, maar ik boekte toch een beperkt resultaat. Op één van de glasplaten stonden enkele mensen aan een graf van een piloot, die piloot was Emmerich Hönig. Ook stonden er op enkele glasplaten een gecrashte Albatros D.Va, en meteen legde ik een verband. Nochtans stond er in de geschiedenisboeken dat Lt. Hönig gecrashed was met een Fokker Dr.I ( dit is onjuist). Nog steeds met een vraagteken maar toch al iets wijzer ging ik verder met de research, die uiteindelijk eindigde met geen of weinig resultaat. Het enige dat ik te weten kwam was dat het om de locatie ging, Phalempin in Frankrijk en dat de scouts (zo werden vliegtuigen in de 1e W.O. genoemd) Fokker Dr.I, Albatros D.Va en Pfalz D.VIII waren.
Anno 2022 krijg ik bericht van Axl Urbanke of hij mijn foto's mag gebruiken voor een boek dat in de maak is over Jasta 14...............Ik heb direct mijn medewerking verleend, want dit was een kans om zo meer te weten te komen over wat er nu juist op die negatieven stond. Vorig jaar kwam het boek dan ook uit samen met decals op 1/48 en 1/32 van Jasta 14. Als medewerker van het boek kreeg ik ook een exemplaar van het boek en dit was de start om een modelbouwproject op poten te zetten.
Anno 2021 komt Richard William Andrews (de man achter Aviattic models) met het nieuws dat hij een multi-media kit gaat uitbrengen van de Pfalz D.VIII en dit in de markings van.......Jasta 14. De kit zal de markings in de doos hebben van een scout die ook op mijn glasplaten stonden. je kan al raden van zodra ik deze kit kon bestellen via pre-order dat ik dit ook gedaan heb.
Ook heeft hij decals uitgebracht van bepaalde Fokker Dr.I's die op de glasplaten stonden. Deze decals zijn op het moment onderweg, alleen de Belgische douane speelt met mijn voeten op het moment. Maar het komt wel goed.
Dus m.a.w. er zijn 5 scout's die ik zal bouwen, die allen ook op mijn negatieven te zien zijn. Ze komen niet in een gezamenlijk diorama, maar individueel in een kast dat het leven zal uitbeelden zoals er op de negatieven te zien is.
Deze zoektocht is begonnen bij mijn vader, toen ik een kleine jongen was..........hoe mijn vader aan deze negatieven kwam weet ik niet en ik zal het ook nooit weten. Wat ik wel weet is dat hij ervoor gezorgd heeft dat mijn interesse in deze glasplaten (en luchtvaart) alleen maar groter werd, dit loopt nog steeds als een rode draad door mijn leven en ook liep deze draad door mijn vader zijn leven want hij wou ook weten wat erop te zien was, alleen, hij heeft nooit de kans gehad om de gehele waarheid erover te weten want hij is in 2016 overleden.
Dit project wil ik dan ook aan hem opdragen en ik hoop dat ik met mijn verhaal vele modelbouwers kan bekoren om een mooi verhaal te koppelen aan deze mooie hobby.

photo 585186

photo 585188

photo 585189

photo 585187

photo 585191

photo 585192

photo 585190

na de intro, kan ik starten met het eerste project in de rij van 5. In de intro had ik het over 5 modellen, 3 Fokker Dr.I's, een Albatros D.Va en de Pfalz D.VIII. De eerste word een Fokker Dr.I, m.n. het toestel van Lt. d.r. Josef Schulte. Het toestel zou als registratie D.r 160/17 hebben gehad maar dit kon nooit bevestigd worden.
De kit die ik ga gebruiken is de 1/32 Meng kit. De mallen van waaruit deze kit is ontworpen waren van Wing Nut Wings, met als resultaat dat er kwaliteit in de doos zit. De decals komen van Aviattic alsook de aangepaste motorkap met ellipsvormige luchtinlaten. Origineel waren dit ronde luchtinlaten. De Spandeau LMG 08/15 machinegeweren worden voorzien van een barrel en cooling jackets van Master. De weinige rigging in deze kit word aangebracht met een mix van elastische rigging draad van Ushi, Prym en EZ line.

photo 585189

photo 585197

photo 585198

De eerste Fokker Dr.I's kwamen pas in December van 1917 in dienst van Jasta 14. Deze kwamen nieuw uit de fabriek. Je moet weten dat de ontwikkeling van de Fokker Dr.I een antwoord was op de Britse Sopwith TriPlane die begin januari 1917 boven het front verscheen. Tegen de tijd dat de Fokker Dr.I in october 1917 aan het front verscheen, was de Sopwith TriPlane al lang verdwenen van het strijdtoneel met als reden dat deze scout niet meer capabel was om het op te nemen tegen de nieuwere Duitse scout's die ten tonele verschenen.
Begin 1918 had Jasta 14 de beschikking over twee verschillende scout's, m.n. de Albatros D.Va en de Fokker Dr.I. Jasta 14 was op deze moment nog steeds in Bonquourt gestationeerd en nog niet te Phalempin.
Het toestel dat ik ga bouwen is dus het toestel van Lt. d.r. (Der Reserve) Jozef Schulte.Deze scout was zeer herkenbaar door de diagonale witte strepen die over de romp liepen. Schulte heeft twee verschillende Fokker Dr.I's gehad in dit kleurenschema. De eerste is gecrasht op het vliegveld van Phalempin, zonder persoonlijk letsel. Het tweede toestel was betrokken bij een grond-incident niet lang na de eerste crash. Dit is ook de scout die ik ga bouwen. Verdere uitleg word bij de foto's gegeven.

Zoals altijd beginnen we bij de cockpit. In dit geval moet men verschillende onderdelen van vooraf schilderen voor ze samen worden gelijmd. Beginnend met de vloer van de cockpit, deze heb ik van een basislaag voorzien van Tamiya XF-78 en daarna de woodgrain aangebracht met Burnt Sienna olieverf.

photo 585199

De munitiebox heb ik voorzien van Aviattic burnishing decals.

photo 585200

Ook achter de pilot seat heb ik linnen decals gebruikt van aviattic.

photo 585201

photo 585202

De romp van de Fokker Dr.I bestond in feite uit een metalen buizenframe dat voorzien was van een linnen bekleding. ter hoogte van de cockpit was er een triplex beplating aangebracht. Ook hier heb ik het linnen en de triplex beplating voorzien van Aviattic decals.

photo 585218

De rigging en stuurkabels zijn voorzien m.b.v. EZ Line elastische draad

photo 585203

photo 585204

photo 585205

photo 585206

photo 585207

photo 585208

photo 585209

photo 585210

photo 585211

photo 585212

photo 585213

photo 585214

Dry-fit van de romphelften is zeer goed.

photo 585215

photo 585216

photo 585217

Na het verlijmen heb ik ook de vuurplaat van de motor aangebracht.

photo 585219

photo 585220

Ziezo, een verlengd weekendje werk aan de cockpit heeft zijn vruchten afgeworpen. Alvast bedankt voor jullie aandacht.

_________________
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door DannyVM op za 23 sep, 2023 20:50 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 16 aug, 2023 9:36 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Mooie intro Danny en heel mooi project, vorderingen zien er goed uit

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 16 aug, 2023 22:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1954
DannyVM schreef:
Deze zoektocht is begonnen bij mijn vader, toen ik een kleine jongen was..........hoe mijn vader aan deze negatieven kwam weet ik niet en ik zal het ook nooit weten. Wat ik wel weet is dat hij ervoor gezorgd heeft dat mijn interesse in deze glasplaten (en luchtvaart) alleen maar groter werd, dit loopt nog steeds als een rode draad door mijn leven en ook liep deze draad door mijn vader zijn leven want hij wou ook weten wat erop te zien was, alleen, hij heeft nooit de kans gehad om de gehele waarheid erover te weten want hij is in 2016 overleden.
Dit project wil ik dan ook aan hem opdragen en ik hoop dat ik met mijn verhaal vele modelbouwers kan bekoren om een mooi verhaal te koppelen aan deze mooie hobby.


Wow....deze komt wel binnen. Prachtig geschreven. En je cockpit is echt hogeschool van de modelbouw. Indrukwekkend!

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 17 aug, 2023 16:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2823
Woonplaats: Leiderdorp
Inspirerend verhaal en prachtige aftrap met 1e kit. Die cockpit ziet er prachtig uit. :)

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 17 aug, 2023 19:44 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 14 jul, 2013 12:48 pm
Berichten: 533
Citaat:
Mooie intro Danny en heel mooi project, vorderingen zien er goed uit


Dank u Bert. :brouw:

Citaat:
Wow....deze komt wel binnen. Prachtig geschreven. En je cockpit is echt hogeschool van de modelbouw. Indrukwekkend!


Je kan haast zeggen 'uit het leven gegrepen nietwaar'

Dank u VJ :brouw:

Citaat:
Inspirerend verhaal en prachtige aftrap met 1e kit. Die cockpit ziet er prachtig uit.


Dank u David :brouw:

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 17 aug, 2023 22:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2601
Mooi begin. Erg strak werk. Bitte, machen sie weiter :brouw:

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 19 aug, 2023 20:12 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 14 jul, 2013 12:48 pm
Berichten: 533
Klaasdebouwer schreef:
Mooi begin. Erg strak werk. Bitte, machen sie weiter :brouw:


Klaas, bedankt voor uw compliment. :brouw:

Beste mensen,

we zijn weer een stukje verder geraakt.
Eens de romp droog was kon ik verder met de onderzijde te voorzien van de stiknaad waar het doek aan elkaar genaaid is. Dit verkrijgt men door een latje waar de stiknaad op gegoten zit aan te brengen in een uitsparing aan de onderzijde van de romp.

photo 585466

photo 585467

Zoals je ziet past het niet echt mooi en is het detail vrij grof (te grof). Ik heb dan maar beslist om het geheel mooi op te vullen en glad te schuren. De decal die hier komt heeft een mooie stiknaad die heel subtiel is aangebracht en zeer realistisch.

photo 585469

Na de eerste opvulling met putty volgde een tweede

photo 585470

En na wat miniem schuurwerk was the job done...... :)

photo 585473

Tijd voor het detailwerk, m.n. de Spandau LMG 08/15 mitrailleurs. In de kit vind je twee keuzes, ofwel de gehele plastic versie's of je kan d.m.v. pe de cooling jackets rond maken en aanbrengen.
Ik kies voor de makkelijke maar eerder veel betere manier......

photo 585472

Even de onderdeeltjes in het Ushi Burnishing fluid plaatsen et voila.

photo 585474

Het enige dat ik dan nog hoefde te doen was de plastic loopjes verwijderen en de brass cooling jackets aanbrengen.

photo 585471

De plastic onderdeeltjes heb ik voorzien van een laagje MRP exhaust metal en wat drybrushing met Ushi polishing powder.

photo 585475

photo 585476

Er mist nu nog een derde gunsight. Dit was d.m.v. een extra metalen constructie in het midden van de twee LMG's geplaatst in lijn met het telescopic sight. Dit was geen standaard uitrusting maar een in field made mod.

photo 585477

photo 585484

Volgende stap, de motor. De Fokker Dr.I werd voorzien van een Oberursel ür.II rotatiemotor van 110pk dat in feite een exacte copy was van de Franse Le Rhone 9J rotatiemotor.

Geen aftermarket hier, enkel wat extra scratch en wat paintwork et voila.

Achterzijde

photo 585478

Voorzijde

photo 585479

En even een dry-fit voor de foto :lol:

photo 585480

Ten slotte heb ik even de motorkap ge-dry-fit en dat verliep prima. Hier ook weer, wijk ik af van de standaard motorkap.

De standaard motorkap had ronde koelgaten vooraan. Binnen Jasta 14 echter heeft men meerdere scouts voorzien van ovalen koelgaten. Dit was een in field mod en werd enkel door Jasta 14 gebruikt voor een groter koelvermogen van de motor.

Links de kit motorkap met ronde koelgaten, rechts de Aviattic resin motorkap met ovale koelgaten.

photo 585482

En de dry-fit op de romp.

photo 585481

Ziezo, we zijn weer een stapje verder.

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 19 aug, 2023 22:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1708
A master at work...!!!

Mooie vorderingen Danny. We denken uiteraard allemaal dat we wel een beetje kunnen weatheren maar om het ècht overtuigend verweerd te laten uitzien is toch wel een vaardigheid apart. Bij het bekijken van de foto's kan ik de muffe museum-lucht bijna ruiken... :lol: Ik kijk nu reeds uit naar de volgende update. :wink:

Keep up the good work...

Gr. Ruud.

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 20 aug, 2023 8:21 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 458
Een woord: vakwerk!

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 20 aug, 2023 8:41 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 14 jul, 2013 12:48 pm
Berichten: 533
Citaat:
A master at work...!!!

Mooie vorderingen Danny. We denken uiteraard allemaal dat we wel een beetje kunnen weatheren maar om het ècht overtuigend verweerd te laten uitzien is toch wel een vaardigheid apart. Bij het bekijken van de foto's kan ik de muffe museum-lucht bijna ruiken... :lol: Ik kijk nu reeds uit naar de volgende update. :wink:

Keep up the good work...


'Master' is te veel eer Ruud :D .......laat het ons houden op gewoon modelbouwer die probeert er iets van te maken :brouw:

Goh hetgeen ik hier heb toegepast is niet echt moeilijk hoor. Op zich is het een beetje het evenwicht zoeken van juist genoeg i.p.v. overdone.......
Ik had graag gezien dat deze scout in een museum stond. Het zou dan veel makkelijker zijn om alles correct te bouwen. Nu is het veel giswerk en vooral de bitter weinig foto's die er van zijn goed bestuderen.
Alvast bedankt voor het mooie compliment Ruud. :brouw:

Citaat:
Een woord: vakwerk!


Dank u :brouw:

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 64 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement