Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 12:16 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 49 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 26 okt, 2023 23:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2601
Hoe de kleur lichter te maken is altijd een lastige. Wit is niet altijd de beste optie. Soms geel of licht groen of grijs beter. Maar daarbij moet je wel altijd de primaire en mix kleuren in het oog houden.

Maar, dit is al een hele lichte kleur en dan lijkt me wit de beste optie. En je kunt het eerst over een groot oppervlak met minder wit en dan nog wat over alleen de echt uitstekende toppen met een nog lichtere kleur dryrbushen om nog meer effect te sorteren. Wat ik in mijn ervaring wel heb is dat als ik probeer te dry brushen op een glanzende ondergrond, dat niet goed werkt. Ik zou eerst een matte vernis laag aanbrengen en eventueel al een wash aanbrengen nu het nog glanzend is.

Hopelijk heb je hier iets aan. :)

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 29 okt, 2023 16:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 feb, 2009 15:58 pm
Berichten: 2057
Woonplaats: Gemert
Wat Klaas zegt: eerst de boel mat spuiten en dan met bijvoorbeeld Revell nummer 59 (noemen ze ook wel Sky bij Revell :D :D ) de boel dry brushen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 29 okt, 2023 23:24 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 apr, 2021 16:33 pm
Berichten: 182
Woonplaats: Lichtenvoorde
Ik heb de tip om het te drybrushen met wit opgevolgd.
Ergens had ik gelezen dat het met olieverf het beste gaat, want acryl schijnt hiervoor te snel uit te drogen.
Ik vond het in het begin wat te hard gaan en heb met een wattenstaafje de kleur wat meer ingewreven "blend in" zodat het wat minder vlekkerig leek.
Wel gaaf zo, vindt het er wel artistiek eruit zien, en eigenlijk maak ik veels te weinig gebruik van deze techniek.
photo 589029

De truck om met tape de netting achter de opgevouwen zitting te maken is helaas mislukt. De tape bleef toch niet goed genoeg aan elkaar vastzitten.
photo 589031

photo 589040


Ik denk dat ik maar (rood) gekleurd papier haal en daar die netting uit maak.


Deze handige maten vond ik ook nog van iemand die ook geen zin had om hiervoor fotoetch aan te schaffen. Voor 1/72 zijn de maten precies goed.
photo 589035



Ondertussen had ik de opgevouwen stoeltjes ook af en heb daar aan de onderkant het bevestigingspinnetje ingekort zodat deze aan de onderkant wat strakker tegen de wand aan komt te zitten.
photo 589030




En hier ingebouwd. Op een foto van de beeldbank vd defensie had ik gezien dat er een vlag hing ter hoogte van de vleugelconstructie. Deze vond ik leuk om er ook op te maken. Op de foto zit deze er nog los op.
photo 586294

photo 589032


Ik vroeg me eigenlijk af of onderstaande pylon een beetje in de buurt komt van waar de alq-131V pod aan hangt.
Dit is het orgineel.
photo 589036


En dit had ik gevonden wat ik denk dat ik ervoor kan gebruiken (maar weet dat dus niet heel zeker). Ze zijn eigenlijk voor een Argentijnse C-130 en zijn bedoelt om bommen onder onder de vleugels mee te kunnen nemen.
Duidelijk is te zien dat bij deze een uitsparing zit zodat de flaps er geen hinder van hebben. Bij de Klu Hercules lijkt deze behalve dat deze uitsparing er niet zit ook een stuk hoger te zijn.
photo 589033

photo 589038


Tot zover weer even.

_________________
Robbin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 02 nov, 2023 10:39 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Dat drybrushen heeft een mooie levendige binnenzijde opgeleverd!
Gaat er samen met de andere onderdelen mooi uitzien! :brouw:

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 05 nov, 2023 22:48 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 apr, 2021 16:33 pm
Berichten: 182
Woonplaats: Lichtenvoorde
Dankjewel Deef! Dat rode breekt de grote oppervlakten toch wel mooi.
De rails voor de netting heb ik nu ook aangebracht. Deze is van 0,5mm rond styreen gemaakt.
De netting heb ik wel wat versimpeld omdat een groot gedeelte in het echt wegvalt achter het opgevouwen zitvlak en ik er toch niet heel veel zin in had om nog meer stukjes hiervoor aan te brengen.
Ik hoop dat het aan de buitenkant door de raampjes ook realistisch uit ziet.
photo 589326

photo 589327

Nu de andere kant ook nog doen en dan komt het moment dat de beide romp helften hun huwelijk hebben snel dichtbij.

_________________
Robbin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 18 nov, 2023 22:07 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 apr, 2021 16:33 pm
Berichten: 182
Woonplaats: Lichtenvoorde
De andere kant heb ik nu dus ook de "straps" van de stoelen inclusief rail geplaatst.
photo 589886


Vervolgens kon het huwelijk dus plaatsvinden. Na hier en daar wat verf verwijderd te hebben en wat plastic van aanliggende vlakken gehaald te hebben kon het na een aantal dryfittingen tegen elkaar aan gelijmd worden.
Eerst ging het grote plafonddeel erin.
photo 589887

photo 589891



strak tegen de bovenkant van de romp geklemd tijdens het lijmen.
photo 589890


Nadat dit goed gedroogd was kon de andere romphelft ertegenaan. Van een ander forum waar ook een hercules gebouwd werd (schaal weet ik zo niet meer) had ik een handigheid gezien om deze tijdens het lijmen goed opgesloten te houden. Hier deden ze het tiewraps. Ik had verder ook nog een flinke knijper liggen die in eerste instantie wel voor modelbouw bedoelt was maar na de koop bij thuiskomst veels te lomp bleek. Maar voor de bouw van dit kolossale toestel was het eigenlijk precies goed! :D :lol:
photo 589892


Dus best een huwelijk die een beetje kracht vergde. :o


Toen alle verbindingen goed gehecht waren kon het achterste plafonddeel erin. Deze had best wel een tricky passing. Een paar hele kleine nokjes in de romp zorgen hiervoor dat je dit deel vast kunt lijmen. Ondanks de grote klemkracht die gebruikt was om de romp op te sluiten was er een kier ontstaan welke je hier ook goed kunt zien.
photo 589893

In eerste instantie dacht ik met een beetje verdunde houtlijm deze te kunnen dichtstrijken. Maar helaas, de lijm was te verdund en liet de naad bijna net zo diep achter.
Toen heb ik maar een stukje decalvel papier (dat stuk "overtrekpapier" dat ter bescherming over een decalsheet zit) genomen en deze in de interieur kleur gespoten. De kant waar de verf zit heb ik de lijm aangedaan om een beetje die drybrush effect te krijgen en onder de plafonddelen geschoven.
photo 589988

photo 589989

En een begin gemaakt van de pe delen die daarover heen komen. Hiervoor moest je dus gaten boren waarvan de positie ervan pas na de plaatsing van het achterste plafonddeel uit de kit bepaald kon worden.
photo 589990


De clear parts pasten trouwens wel mooi, alleen de onderste (observatie) raampjes van de cockpit waren omgewisseld. De linker moest rechts en andersom.
photo 589910

Het viel mij op dat de clear parts trouwens een beetje flexibel waren. En omdat dat zo was kon ik het grote deel mooi strak trekken aan de contouren van de uitsparing in de cockpit. Hierna heb ik alles met tamiya extra thin vastgezet.
photo 589896

photo 589897

Hierna heb ik alles tegen beschadiging en straks de verflaag afgeplakt met de eduard masking set.
photo 589895

photo 589898

photo 589899

De neus had ik ondertussen ook gelijmd met hopelijk genoeg gewicht erin. Maar uit voorzorg had ik dat in de ruimte tussen neuswielbak en gallery ook wat gedaan.


Nu zat ik trouwens te denken om het hoogteroer los te snijden van het stabilo en deze onder een hoek vast te lijmen. Kom ik hier mee weg om eerst de boven en onderhelft op elkaar te plakken en daarna met een excel mes deze door te snijden? Het beweegbare deel wilde ik dan met een stukje rond styreen afronden en de uitsparing waar deze in valt een dunwandig stuk met dezelfde diameter inlijmen.
Hier wat voorbeelden.
photo 589908

photo 589909

photo 589903


Een begin gemaakt aan de motoren.
photo 589338

photo 589335

Het onderdeel voor de oliekoeler heb ik niet kunnen gebruiken omdat het helaas te breed was voor de ducting waar deze in komt te zitten.
photo 589332

De inwendige delen samengelijmd, alleen de uitlaatpijp ontbreekt nog. Zit te twijfelen om straks de motoren los te spuiten voordat ze aan de vleugel gaan of alles in één keer te doen. Met de kans dat het misschien wat moeilijker te hanteren is.
photo 589330

photo 589328

photo 589329

Als je alles volgens de instructies samenvoegd houd je helaas wel een kier over tussen de ducting en het onderdeel van de voorkant van de nacelle. Hoe zou ik dit het beste kunnen oplossen? Plamuur lijkt me geen goed idee omdat je een wattenstaafje gedrenkt in (acetonvrije) nagellakremover er niet in kunt krijgen.

Omdat de KLU kist nogal wat antennes heeft en andere bultjes die niet in de Zvezda kit zitten, heb ik even op scalemates gekeken en zag dat de 1/72 Coast Guard Hercules van Italeri wel een gietraampje heeft met een mooie verzameling. Ik denk dat ik hiermee niet exact alle antennetjes mee kan namaken, maar ik kom hiermee een aardig eind vooruit.
photo 589991


Tot zover weer even.

_________________
Robbin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18 dec, 2023 0:03 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 apr, 2021 16:33 pm
Berichten: 182
Woonplaats: Lichtenvoorde
En weer tijd voor een update.
Het framewerk aan het plafond was het laatste werk dat aan de binnenkant gedaan moest worden en daarna kon ik de romp provisorisch dicht maken. Voor de crew ingang heb ik het deurtje uit de kit genomen (uiteindelijk komt deze geopend met deurtje van photoetch) en de grote opening van de ramp dichtgemaakt met stukken karton die ik met posterbuddies aan het plafond heb gedrukt.
photo 590730

photo 590731

Ik heb toch nog een oplossing gevonden om de 2 pylonen na te maken die voor het ophangen van de alq-131v dienen.
Uit een setje van Brengun (tanker versie van de Hercules) zit aan de rechtervleugel een pod met het refuel systeem en aan de linkervleugel dus die pyloon die ik nodig had.
photo 592549

Omdat het er helaas maar één was (en ik vond een 2e setje kopen te duur voor alleen dat ene onderdeel) heb ik die als voorbeeld gebruikt om er sjablonen van te maken, voor de hoogte en het (druppel) profiel.
Om deze pyloon gaat het dus. Ik wist ook niet dat er ook nog hellfires onder kunnen.
photo 590754

photo 590755

En nog een andere pod waar ik zo de naam niet meer van weet.
photo 590756



Gewoon aan het aangegoten blokje laten zitten ivm het weer retour sturen. :wink: :wink:
photo 590740

photo 590738

photo 590742


Sjabloon voor hoogte en breedteprofiel.
photo 590733


Plaatjes van verschillende diktes op elkaar gelijmd, net zolang het breed genoeg was.
photo 590736

photo 590737

photo 590739


Alles gevijld en gladgeschuurd. Bovenop kun je goed de laagopbouw zien.
photo 590743

photo 590744


Maal 2.
photo 590745

photo 590746


Even droogpassen aan beide kanten. Ik heb deze na het lijmen de kiertjes opgevuld met plamuur en met een heel handig gereedschap dat ik op de esm gescoord had (ipms nadenschraper nr.2, echt heel handig!) de aansluiting weer recht gemaakt.
photo 590748

photo 590747


De ecm rails ook in elkaar gelijmd.
photo 590749


Om het aanzicht wat minder statisch te maken heb ik besloten om de hoogteroeren van de stabilo's (zeg ik dat zo goed?) af te snijden en ze onder een hoek in neerwaartse positie weer terug te zetten.
Bij de lijntjes met een scriber voorzichtig uitgesneden. Je weet ook niet dat als het fout gaat of je nog bij de Russen reserveonderdelen kunt krijgen in deze tijden.
photo 592094

Losgesneden en aan de binnenkant voorzien van lipjes die voor voldoende hechtoppervlak moeten zorgen als het beweegbare vlak eraan zit.
photo 592093

Met tape tijdens drogen vastgezet in positie. Ik heb daarbij een hoek van +/- 15 graden aangehouden.
photo 592097

Tijdens het droogpassen kwam ik erachter dat de vleugels niet zo lekker meer aan de romp wilden, dus met een microzaagje een hoekje weggezaagd.
photo 592099


En uiteindelijk ziet het er dan zo uit.
photo 592100

photo 592102


Na lang zitten twijfelen of ik de motorgondels los zou spuiten toch besloten ze al aan de vleugel te lijmen. Er waren met droogpassen toch nog voldoende kiertjes zichtbaar en dan is dat minder om de aansluiting in orde te maken na het spuiten.
photo 592104

photo 592103


Alvast wat voorbereiding gedaan voor het pe dat aan de motoren komt (tbv oliekoeler en andere kleine flapjes bovenop).
photo 592105

photo 592106


De binnenkant van de vleugel opgevuld met teruggevijld van 0,1" dik styreen en deze na het drogen gesneden naar het contour van de vleugel.
Nu sluit de vleugel nog strakker aan op de romp.
photo 592107

photo 592110

photo 592113


Op verschillende foto's is te zien dat er verstevigingsribben op de romp zitten (verhoogd reliëf). En omdat deze er alleen maar zitten als paneellijn wilde ik deze er met 0,1" styreen strips erop maken.
photo 592111

photo 592112

Omdat deze ook over de vleugels lopen heb ik deze ter hoogte van de aanhechting ervan de strips doorgesneden zodat deze in het afzonderlijke spuit/verfproces mee genomen kunnen worden.
photo 592108

photo 592109

photo 592115


Tot slot heb ik al een beginnetje gemaakt aan de voertuigen die ik erbij wil zetten op de laadklep van de Hercules.
Het zijn allebei modellen van een zeer recente tool. De Fennek is van Trumpeter en de Bushmaster is van Dragon.
photo 592139

De bedoeling is dat ze allebei in ISAF kleuren worden gespoten.
photo 584624

photo 592140

Binnenkort krijg ik van Germania Figuren bemanning voor deze voertuigen.

_________________
Robbin


Laatst bijgewerkt door Robbin op ma 18 dec, 2023 19:31 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18 dec, 2023 16:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Geen makkie maar mooi werk hoor!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 04 feb, 2024 23:40 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 apr, 2021 16:33 pm
Berichten: 182
Woonplaats: Lichtenvoorde
En we zijn weer wat verder.
Ten eerste de Fennek het interieur gespoten en verschillende instrumentenpaneeltjes antraciet geverfd. Ook is een decal voor het dashboard geplaatst.
photo 594818

photo 594819

photo 594820

photo 594821

photo 594822

photo 594823

photo 594824


Beetje prutsen met de Germania figuren. Links en rechts kunnen de figuren zonder kortwieken plaatsvinden, bij de bestuurder moeten helaas de onderbenen wijken.
photo 594825


Propellers in correcte vaanstand gelijmd en bladen aluminium gespoten.
photo 594826

Toen het hart zwart gemaakt...
photo 594829

photo 594828


... en de uiteinden geel. Daarna alles in de glans gezet en konden de decals erop.
photo 594832


De bovenste en onderste rij ramen in dezelfde interieur kleur gespoten als de binnenkant van de cockpit.
photo 594802

Daarbij viel het mij wat op dat ik waarschijnlijk het clear plastic van de onderste observatieruitjes niet goed in de sponningen heb aangedrukt met het lijmen, want deze staken wat uit.
Dus heb in een aantal keer telkens een plamuur laagje aangebracht en (voorzichtig om de plakkers op de ramen niet te beschadigen) telkens weer teruggeschuurd en laagje verf opgespoten om te controleren of je nog wat verschil kon zien. Dat voelde toch wel een beetje als een domper omdat het voor de rest zo mooi strak op elkaar aansluit.
photo 594804

photo 594806

photo 594807

Verschillende foto ets klepjes en flapjes aangebracht op en onderaan de motoren. Hier is ook te zien dat ik de uitlaten goed heb ingepakt. Dit heb ik gedaan met een randje afplaktape en vervolgens binnenin opgevuld met blue tack.
photo 594808

photo 594809

photo 594811


Klaar voor de primer!
photo 594812

Primer.
photo 594813


Voor de romp had ik uit een stuk piepschuim een mal gemaakt waarbij de grote staart in een daarvoor gemaakte uitsparing valt.
photo 594799


Ohja misschien niet allemaal in chronologische volgorde, maar heb ook nog 17x de static dischargers gemaakt. Hierbij heb ik eerst het plastic met een microzaagje een V-vormige zaagsnede gemaakt.
photo 594795

Om hier vervolgens van een stukje boterhamzaksluiter een ijzerdraadje in de lijmen met secondelijm.
photo 594796

En uiteindelijk heb je dan zoiets.
photo 594797

photo 594794


De romp in de primer.
photo 594816

photo 594817


Daarna de onderkant (de kleur van de beschermfolie) Revell 378 gespoten.
photo 594830


Dit kon na een aantal dagen weer afgeplakt worden zodat straks de romp in de lichtere kleur grijs kan.
photo 594833

photo 594834

photo 594835

photo 594836

photo 594837

photo 594838


Bij de vleugels achter de motoren vlakken afgeplakt.
photo 594839

Daarna heb ik de walkways met Vallejo 70.990 light grey ruim ingespoten...
photo 594840

photo 594841

photo 594843


.... waarnaar dit ook weer ingepakt kon worden.'
photo 594842

photo 594844

photo 594845

Even kijken of de ingepakte gedeeltes mooi in elkaar overlopen.
photo 594846


De achterkant van de romp was nog wel een kleine uitdaging. Ik heb gekeken naar de walkway decals die bij de kit zitten en heb ze daarvan nagemaakt.
Er word nergens gesuggereerd dat deze lijnen er niet op moeten, want ik zie op foto's nergens een harde scheidingslijn.
Het is sowieso goed zoeken geblazen, want de verfinstructies van Dutch Decal geven alleen aan in welke kleur de romp moet. Voor de onderkant wordt een "donker grijs" genoemd, maar welke? Om over de walkways maar te zwijgen, want die laat de plaatjes totaal niet zien.
Voor de juiste kleur informatie heb ik de site van Wilco Jonkers geraadpleegd.
photo 594848

photo 594849

photo 594850

Tot slot nog de de deicing vlakjes gespoten en afgeplakt.
photo 594851

Het schiet al weer mooi op zo! 8) 8)

_________________
Robbin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 07 feb, 2024 11:48 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 28 jun, 2007 0:23 am
Berichten: 691
Mooie vorderingen

_________________
Mijn website: www.ElveScaleModeling.com


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 49 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 50 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement