Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 10:27 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 49 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 28 aug, 2023 22:51 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 apr, 2021 16:33 pm
Berichten: 182
Woonplaats: Lichtenvoorde
Shake schreef:
de C-130 is nu niet bepaald mijn expertise gebied.

Gr. Sjaak


Het is het mijne ook niet. Je zoekt naar een bepaald detail, en dan hoop je dat je een foto hebt gevonden waar je wat aan hebt... om dan vervolgens een andere foto van hetzelfde maar dan anders.
Zoals ik ondertussen met de sponsons bezig was geweest. Hiervoor moest namelijk eerst een insert in de zijkant van de romp gelijmd worden waarbij je kan kiezen of een met alleen maar raampjes of een andere met ook raampjes waarvan er eentje in een extra deur (of zoiets?) zit.
photo 585975


Hier dus rechts.
photo 585974

Het insert was wel goed, alleen het gat voor het raam dat standaard al in de romp zit hoort er aan de linkerkant niet te zitten.
En hier dus links. Als je goed kijkt zie je wel dat er wel een raam gezeten heeft, maar deze moet dus dicht.
photo 585973

photo 585979


En zo ziet dat er aan de binnenkant eruit.
photo 585983


Ik zat eraan te denken om deze op te vullen met sprue goo. Al een aantal filmpjes van hoe het te maken gekeken op joubuis, en ik denk dat deze methode het beste is. Ik zat eraan te denken om de buitenkant vd romp af te plakken en het via de binnenkant erin te gieten. Is dit een goed idee?



De bemanning heb ik intussen ook van een kleurtje voorzien.
Voor.
photo 585980

En na.
photo 585981

photo 585982


Ook met de laadvloer en het voorschot hiervan heb ik een beginnetje gemaakt. Ik heb de vloer gebruikt voor het uitlijnen van het trappenhuis gedeelte. Deze hadden namelijk geen paspennen naar elkaar toe.
photo 585976

photo 585977

_________________
Robbin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 29 aug, 2023 10:31 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 19 okt, 2009 11:40 am
Berichten: 315
Woonplaats: Berghem
Ik heb in mijn Herc gewoon het transparante raampje erin geplakt; plamuren; schuren en klaar.

_________________
Zijn er andere schalen dan 1/72?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 29 aug, 2023 14:38 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 24 aug, 2017 22:39 pm
Berichten: 291
Altijd gaaf een Nederlandse C-130. Heel veel succes met deze bouw! Mocht je nog wat inspiratie kunnen gebruiken, hierbij mij project wat helaas door tijd gebrek voorlopig stil blijft liggen:

https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=52675


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 02 sep, 2023 12:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Ik zou ook gewoon het transparante raam er in plakken en deze plamuren en schuren.
Mijn ervaring met sprue-goo is dat het na "massievere" toepassingen het best wel lang er na nog een beetje kan "krimpen", eigenlijk zoals sinkmarks soms op kitonderdelen.
Je zou het wel weer kunnen gebruiken om de randen langs het raampje dicht te plamuren.

Succes! :brouw:

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 sep, 2023 23:08 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 apr, 2021 16:33 pm
Berichten: 182
Woonplaats: Lichtenvoorde
Ik heb het ruitje erin gepakt en binnen- en buitenkant geplamuurd. Hopelijk zie je hier na de grondverf niets meer van.
photo 586287

photo 586288


Marco2591 schreef:
Altijd gaaf een Nederlandse C-130. Heel veel succes met deze bouw! Mocht je nog wat inspiratie kunnen gebruiken, hierbij mij project wat helaas door tijd gebrek voorlopig stil blijft liggen:

https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=52675


Ik heb hem gezien! Wat heb je veel gescratcht aan het interieur. Nou is deze kit aardig compleet zo rechtstreeks uit de doos, maar hier en daar wil ik het wel een beetje opleuken hier en daar.
Zo zijn de de stoelen die weerszijden aan de zijkant zitten opgevouwen gemodelleerd, precies zoals op onderstaande foto. Alleen mis ik dan nog wel die rail voor de rugleuning (dat denk ik dan). Want als je ziet loopt die net voor de ronde ruiten langs.
photo 586291


De vloer en laadklep van de laadruimte heb ik naar voorbeeld van onderstaande foto gespoten. Tenminste, ik vond dat wel een beter idee dan van Zvezda die zegt dat je het hele oppervlak een metaalkleur moet geven. De rechthoekige dingen zijn anti slip padding.
photo 586293

photo 586299



Het heeft me wat uurtjes gekost en aardig wat tape.
photo 586276

photo 586279


Uitgepakt.
photo 586282

photo 586278


Het eerste pe deeltje is gevouwen en gespoten.
photo 586272

photo 586275

Diezelfde trap in het echt. Hier zit een deur voor de "boekenkast".
photo 586292


Ik heb besloten om de stuurknuppel gewoon lichtgroen te laten. Het frame van de stoeltjes in de cockpit word gedaan in dezelfde kleur. Dat matcht mooi met elkaar.
photo 586274


Toen de vloer klaar was heb ik deze bevestigd aan de cockpitsectie. Hier moest ik wel een lijmtabje weghalen van de voorste tussenschot. Het hele geheel even gedryfit tussen de romphelften, en dit zat er mooi strak tussen!
photo 586286

photo 586283


Tot zover weer even.

_________________
Robbin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 sep, 2023 8:00 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 13 maart, 2007 3:17 am
Berichten: 812
Mooie vorderingen Robin. Die vloer is echt heel goed gelukt. Wat een verschil zeg.

Gr. Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 sep, 2023 22:06 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 apr, 2021 16:33 pm
Berichten: 182
Woonplaats: Lichtenvoorde
De afgelopen tijd bezig geweest met verschillende werkzaamheden ter voorbereiding voor het spuiten van de binnenkant van beide romphelften (cockpit en laadruimte).
Ook vond ik dat er aan de buitenkant van de romp nog op verschillende plekken randjes waren waar bijv. de inserts voor verschillende raamconfiguraties gelijmd waren. Er waren wel veel verschillende plamuursessies nodig om tot een aardig resultaat te komen. Het leek soms net of je na het schuren net zoveel van de rand voelt dan voor het plamuren. Waarschijnlijk wat te enthousiast geweest en plamuur met schuren uit naadje getrokken :?
photo 586565

photo 586564

Ik vond dat de sponsons aan de onderkant niet helemaal mooi aansloten aan de romp. Hiervoor heb ik even van 0,1" polystyreen een vulstukje gemaakt de met een beetje plamuur rondom naadloos werd gemaakt.
photo 586571

photo 586570


De "plafonds" in de laadruimte geplaatst. De piping (voor de airco?) heb ik er voor het oog nog los tegenaan gelegd. Hier komt later nog een framewerk van PE overheen.
photo 586566


En toen kwam ik toch wat vreemds tegen in de handleiding van Eduard. Er komt ter hoogte van de laadklep ook een framewerk aan het plafond, waar ik de plaatsing ervan wel een beetje losjes vind. Ze zeggen hier dat je 12 gaatjes van 0,3mm moet boren waar dan de voet van het framewerk in komt te zitten.
Het liefst boor ik de gaatjes voordat ik alles een kleurtje geef, maar volgens mij zit er niets anders op dan eerst alles te spuiten, dan de onderdelen van de piping te monteren en dan de photoetch onderdelen hierop te laten aansluiten zodat ik dan kan gaan bepalen waar de gaten moeten komen.
photo 586567


En dan moet ik ook nog rekening houden dat de pootjes ook nog een verschillende afstand ten opzichte van elkaar hebben. Bij de een is het precies 10mm lijkt het wel en de andere toch 11mm. Dat word goed opletten geblazen.
photo 586568


Als het allemaal lukt zou het volgens een voorbeeld op de site van Eduard er zo uit moeten zien. Even niet letten op de zijdeuren die in de open positie zijn gemonteerd; bij die van mij zitten ze al dicht.
photo 586574

photo 586575


Hier die achterste deur. Het photo etch onderdeel hiervoor ligt er voor het droogpassen los op. Ik was bang dat deze niet paste met de toegevoegde pe ribben, links en rechts ervan.
photo 586572

_________________
Robbin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 16 sep, 2023 12:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Mooi werk met dat PE zeg!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18 sep, 2023 18:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Mooie vorderingen. Dit wordt wel een gave kist zo.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 22 sep, 2023 14:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 11 nov, 2006 14:00 pm
Berichten: 298
Woonplaats: Roermond
Prachtig gedaan hoor! Dit wordt een topper.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 49 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 76 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement