En dan ondertussen weer heeel wat verder, maar vond het nu toch echt wel weer tijd voor een update. Het begint me soms wel een beetje te dagen dat je gewoon lekker aan het bouwen bent, maar dan weer telkens een hele lap tekst erbij moeten doen van hoe en wat je nu allemaal uitgespookt hebt. Soms is het wat veel, zo'n verslag bijhouden van een bouw.
Dus toen de kleuren erop zaten kon de glanslaag erop voor de decals (en om het afgeven op klamme handjes te voorkomen).
Aan de bovenkant was ik een beetje de mist ingegaan wat betreft kleuren voor de escape hatches. Deze had ik eerst meegespoten met de kleur van de walkways, maar na goed foto's te bestuderen kwam ik erachter dat ze wel in de rompkleur moesten. Behalve die zich middenin het vleugelgebied bevond niet.
Dus dit ook even aangepast, dit ging mooi met behulp van de masking die bij de Eduard wielset zat. Toevallig dezelfde diameter!
De grote staart decal had ik bewaard voor het laatste. Ik dacht, als deze mislukt kan ik altijd nog de Bob van der Stok maken zonder deze special tail art.
Maar met heel veel water en nadien Tamiya mark fit strong gingen deze met heel wat geschuif erop.
De truuk was om ze heel mooi te laten aansluiten aan de voorkant, omdat de strepen dan zonder hoogteverschil elkaar raken.
En hier was rekening mee gehouden, want aan de achterkant stak die iets over het plastic heen zodat je hem na het sealen hem bij kon trimmen.
Je komt er ook pas achter dat de strepen van de decal niet kloppen zodra je hem van het decalvel aftrekt en op het model legt.
En zo waren er nog een hoop dingen die ik miste.
Zo waren de strepen ter waarschuwing van de propellerbladen in de kit zwarte decals, terwijl op de Nederlandse kist hier toch echt rode lijnen lopen.
Dus heb ik uit de reservebak wat stukken gevonden en hier lijntjes van gemaakt.
En zo ook de opschriften van de motoren. Hierbij zijn de technische aanduidingen alleen voor één kant van de motoren; je kunt bij bijv. aan de linkerkant de buitenkant doen en van de rechterkant alleen de binnenkant. Dit vond ik erg raar.
Dus heb ik 2 decals versneden zodat ik van beide kanten de motorgondels alleen van de buitenkant met decals kan bekleden. Ik houdt toch wel een beetje van enige symmetrie
De lijn die je achterop zit is trouwens die lijn die ter waarschuwing van de propellerbladen zit.
De overige decals op de vleugel. Toch best weinig voor zoveel oppervlak. De no step markings ontbreken volledig bij de Klu kist.
Ik had een technische tekening gevonden op het www van wat antennes die niet bij de kit zaten, maar waar ik naar wat speurwerk op scalemates achter was gekomen dat ze wel bij de italeri kit zitten. Deze had ik dus besteld als sprue request.
Van onderste antenne zitten er 4 op, 2 onder de romp en 2 op de rug.
De tekening omgerekenend naar bruikbare metrische maten.
Het standaard plastic onderdeel was iets te hoog, maar de lengte klopte wel aardig.
Dus deze aangepast naar tekening. Topje eraf.
Daarna dat pinnetje er ook af en deze volledig aan de achterkant uit laten steken.
Ik heb dit zo gedaan dat deze in de sprue bleef zitten zodat ik hem daarna ook makkelijk kan verven.
De lipvormige antenne aan de staart bevestigd.
Ik kon het niet laten, maar heb de pitottubes ook maar gelijmd. Hopelijk gaat dat straks wel goed met het verwijderen van de tape die op de onderste ruitjes zit.
Ik kwam er helaas achter dat de wielen van het hoofdlandingsgestel niet mooi aan de pootjes gaan.
Dus heb ik ternauwernood de wielen van de kit in elkaar gezet, en deze passen wel mooi. Ik denk dat ze van eduard vergeten zijn om een uitsparing te maken voor het nokje dat op de pootjes zit. echt wel jammer.
Dus hier de hercules met de (nu nog) white wall banden. Tja het is wel een jaren 50 kist dus periode correct is het wel.
Op deze foto is trouwens te zien dat ik hem nog van een panel line wash heb voorzien.
Omdat dit model niet in mijn vitrinekast past, leek het mij wel een mooi idee om van acryl een soort stofkap te maken met een soort van grondplaatje.
Deze heb ik besteld bij voordeligkunstof waar ook een handige tool bij zat om de benodigde veilige dikte te kunnen berekenen voor de platen.
Ik kwam voor een kap van 60x50x20cm uit op een dikte van 6mm.
Met behulp van acrifix deze in elkaar gezet (is een smeltlijm, lijkend op die van Revell en Tamiya) en een blokhaak en wat dikke boeken gebruikt om het allemaal netjes op elkaar te laten aansluiten. Wel hier en daar wat kleine uitlopertjes maar voor een eerste keer vindt ik het resultaat best mooi geworden.
Van 2 hardhouten platen (eentje met de omtrek, eentje kleiner die erin valt) een grondplaat gemaakt en daar een mooie display ondergrond opgeplakt met Klu roundel.
Zo, dat was hem weer even.