Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 12:56 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 26 jun, 2023 21:34 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 29 sep, 2010 22:41 pm
Berichten: 1064
Woonplaats: Putten
Tijd voor een wat kleiner projectje, de mooie Miniart Autogyro in 1-35 schaal. Ik ga de duitse uitvoering bouwen die onder licencie bij Focke Wulf werd gemaakt in een oplage van 40 toestellen met een siemens motor. Het origineel van Cierva uit italie vloog voor het eerst in 1933. ook werd het toestel wat vaak voor verkenningsvluchten gebruikt werd onder licencie gebouwd in Engeland en Frankrijk. Er zijn weinig fotos beschikbaar van de toestellen, deze komen uit het duitse luchtvaartarchief.

photo 582493

photo 582494

De kit bevat niet veel onderdelen, wel ook pe fretje en nette decals

photo 582492

photo 582491

photo 582490

De eerste indruk van de onderdelen is goed, wel moeten alle delen voorbewerkt worden want wat uitstootrondjes hier en daar aanwezig. Dus dat eerst maar eens doen


Laatst bijgewerkt door spiderbrouwer op ma 28 aug, 2023 13:58 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 27 jun, 2023 7:28 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Zit wel een hoop, breekbaar, beugelwerk bij, bij mij standaard al genomineerd voor afval en die beugeltjes maar uit ijzerdraad makend :)
Maar wel een model wat niet vaak te zien is

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 29 jun, 2023 6:58 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2601
Oh leuk. De eerste echte productie autogyro. (Ik zie dat je Italië noemt maar Juan kwam uit Spanje. ;) )

Ik vind het wel heel leuk dat Mini Art dit soort zeldzame maar historisch belangrijke kisten uitbrengt en dat ook nog met excellente details. Bert heeft wel gelijk met die dunne onderdelen. Die zijn super kwetsbaar en niet in de laatste plaats omdat Mini Art erg zacht plastic gebruikt. Maar het is in goede handen dus dat komt wel goed.

Veel plezier met de bouw :brouw:

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 aug, 2023 23:26 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 29 sep, 2010 22:41 pm
Berichten: 1064
Woonplaats: Putten
Zo, deze bouw heeft de afgelopen maanden niet stilgestaan, maar gewoon door andere werkzaamheden en hobby´s geen tijd gehad om te posten.
Eerst de pit gebouwd. Deze bestaat uit zeer veel fragiele onderdelen en moeten zorgvuldig van de gietramen verwijderd worden. Ze kunnen dan per segment in elkaar geplakt worden.

photo 585023

Deze segmenten worden dan weer met zijkanten opgebouwd. Soms heb je 3 handen nodig om het te fixeren en snel vast te plakken. Het resultaat na wat zorgvuldig spuiten en schilderen van de kleuren is echter prachtig, pe gordels zitten bij de kit, losse decals voor de instrumenten.

photo 585025

photo 585024

photo 585026


Toen het interieur binnen de romphelften geplakt , met wat druk haast geen naden.
photo 585027

De motor is een kunstwerkje op zichzelf, veel kleine delen van kunststof en pe, Hij is dan straks ook goed zichtbaar.

photo 585028

Het landingsgestel is heel kwetsbaar, eerst de ene kant gemonteerd en uitgelijnd, na nachtje drogen de andere kant

photo 585029

De rotorbladen kunnen in uitgeklapte of opgevouwen stand gemonteerd worden. Het is allemaal wel zeer dun en kwetsbaar, ik hoop dat ze niet knakken na een tijdje

photo 585030

Toen alles in de zwarte primer gespoten. Omdat hij straks wit moet worden met drupje grijs om het wat te breken. Maakt een zwarte ondergrond het resultaat straks wat voller qua kleur.

photo 585031

photo 585032

Volgende stap is alles wit spuiten en de decals erop!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 aug, 2023 22:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Mooie vorderingen hoor

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 28 aug, 2023 11:28 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 29 sep, 2010 22:41 pm
Berichten: 1064
Woonplaats: Putten
De zwarte primer is een mooie ondergrond voor wit. In dunne laagjes bouw ik het op en je kunt zo wat werken met nuance verschillen en het wit komt als resultaat wat voller over.
De motorkap met AK extreme metalmixje gespoten dura aluminium/white aluminium, banden rubberzwart en eerst wat afgeplat aan 1 kant
Daarna laagje gauzy glim en de decals erop.
photo 585034

photo 585033

Deze werken prima, mooi dun en reageren goed op decalsoft. Ik maak de eerste uitvoering zonder de hakenkruizen.

Ja dan al tijd voor afmontage. De rotorbladen waren een crime veel te dunne bevestiging en klappen gewoon naar beneden helaas
photo 585924

Dus bevestigingspunt bovenop volgestort met superlijm, vlakgevijld en gat ingeboord. Rotorkop ook verstevigd met lijm en metalenpin eringezet
Ja dat zit beter dan!
photo 585932

Beetje florymodels wash voor pietsje vervuiling hier en daar, maar niet te heftig. Propellor erop en kwetsbaar staartwiel wat verstevigd.

Besloten omdat het model wel kwetsbaar is, hem op basis van foto lijstje met grasmat te monteren, ook even zittend soldaatje voorzien van blauw uniform, geeft wat leven erin.
Ja dan is hij wel klaar zo, geen olie deze keer, ik hou hem wat schoon...

Conclusie; Met wat aandacht is er van deze kit een heel mooi model te bouwen. de pasvorm is erg goed. Wel veel kwetsbare kleine onderdelen, dus zorgvuldig werken. Ook de pe is mooie aanvulling. Vooral de motor die goed zichtbaar is kun je prachtig afwerken. Het enige minpunt zijn eigenlijk de rotorbladen. De bevestigingspunten zoawel aan de bladen en als de basis op het vliegtuig zijn veel te dun en te zwak. Maar dus met wat opvullen en aanpassen weer goed te krijgen.
Aanrader dus, de kit is ook in andere uitvoeringen verkrijgbaar, met ski's, een engelse en nog div andere..

hier de eindfoto's;

photo 585925

photo 585926

photo 585927

photo 585928

photo 585929

photo 585930

photo 585931

photo 585933


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 28 aug, 2023 11:43 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2601
Mooi geworden en uiteindelijke, even afgezien van de onderbreking, toch wel snel gebouwd. Die motor is prachtig. :brouw:

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 28 aug, 2023 11:48 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 13 maart, 2007 3:17 am
Berichten: 812
Mooi resultaat hoor. Subtiele verweerd... dat is altijd best lastig bij wit, maar ik vind het zeer geslaagd. Hij doet het ook erg goed op het ondergrondje.

Nu kan ik mooi afkijken voor de twee exemplaren die ik in 1/72 heb liggen :wink:

Gr. Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 sep, 2023 11:53 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2823
Woonplaats: Leiderdorp
Mooi exemplaar Heuschrecke geworden.
Aparte vlieg-heli's zijn het toch :lol:

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 02 sep, 2023 12:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Mooi resultaat!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 50 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement