Nou, we zijn bijna een jaar verder, maar we hebben ook weer wat aan de Su-17 gedaan.
Als eerste hebben we de neuswielbak een kleurtje gegeven en in elkaar geplakt.
De 4 'armpjes' zijn de actuators voor de wieldeuren, en die zijn verkeerd genummerd in de handleiding, hou hier rekening mee!
De cockpit kuip kon intussen ook in elkaar gezet worden, en met die 3D decals heb je heel snel heel wat detail.
In mijn eerste bericht had ik aangegeven dat bij het instrumentenpaneel wat verwijderd moest worden. En omdat het paneel in de cockpit moest voordat ik verder kon hebben we het TV-scherm in elkaar geflanst.
Ik heb de meegeleverde template op een stukje styreen geplakt en uit flessenlood de kap gevouwen. Voor de achterplaat, waar het decal van het scherm op moest komen heb ik ook een stukje styreen gepakt.
En toen dat op het paneel zat zag dat er zo uit:
Dryfit in de romp:
Uiteraard heeft de cockpit nog een wash en wat andere verwering gekregen voordat deze in de romp ging, maar daar heb ik geen foto's van.
En dan door naar de inlaat. Ik was aanvankelijk van plan om de inlaatkegel op z'n plek te plakken als de romp ducht zou zitten, en daarom was ik al kieren aan het vullen:
Echter kwam ik er achter dat de cockpit niet meer in de romp kon als de romphelften al tegen elkaar zaten, en de inlaatkegel niet meer in de romp kon als de cockpit er al zat.
Dat betekent dus dat de kegel, cockpit en neuswielbak in de romp moeten vóórdat de boel dicht gaat. Maar daar heb ik denk ik wel een oplossing voor bedacht..
Over de neuskegel gesproken... In de neuskegel zit een camera/sensor en als je heul goed kijkt kan je die zien.
Natuurlijk moest ik die sensor/lens een leuk kleurtje geven, en ik heb gekozen voor Mr.Color 151 White Pearl
De verf was nog niet droog op de foto's, en er komt nog een glaasje voor dus uiteindelijk ga je er nagenoeg niets van zien, maar goed.
En toen ben ik op een punt gekomen dat ik een aantal knopen door heb moeten hakken. De romp moet nou eenmaal toch een keer dicht en dan kunnen we enkel voorzichtig te werk gaan en hopen dat ik de boel niet verknal.
Om te beginnen hebben we de binnenkant van de inlaat glad gemaakt, dus alle pinmarks gevuld en geschuurd, en na een primer laag aangebracht te hebben is de boel bespoten met MRP-081 Anodised Aluminium.
Ik heb voor deze kleur gekozen nadat ik in onderstaand boek had gezien dat dat de kleur was die de inlaat had.
Sowieso kan ik boeken uit deze serie van harte aanbevelen. Ik heb er nu 3, en ze zijn allemaal erg goed!
Dus, de binnenkant van de romp had een metalig kleurtje gekregen en de 4 bypass deurtjes hebben we toen ook op hun plek gelijmd (wat minder vanzelfsprekend ging als je zou verwachten). Vervolgens is de cockpit op z'n plek geplakt, de bak voor het neuswiel is op z'n plek geplakt, en de inlaatkegel, die hebben we
los in de neus gelegd.
Waarom los? Omdat ik dan de kegel/splitter nog uit te weg kan duwen als ik de kieren boven en onder aan de binnenkant aan het vullen ben. Als ik daarmee klaar ben kan ik de kegel alsnog vastplakken.
En toen hadden we 2/3 van de romp in elkaar. Ik heb de boel tot zover enkel vanaf achter de cockpit en de neuswielbak aan elkaar gelijmd.
Betekent wel dat we nu weer verder kunnen met de buikwandoperatie. Want daar moet ik nu wel mee door. Als eerste heb ik de achterromp met een plakbandje aan de rest geplakt en dan ziet het e.e.a. er toch al aardig imposant uit!
Daarna de patiënt maar klaargemaakt voor het vervolg van de operatie (lees: op de rug gelegd). De nieuwe buik erbij gepakt en gekeken hoe de zaken gingen passen, en zie daar:
....jah....daar zit nog wel wat werk aan...
Ik ga de komende tijd de boel even goed analyseren. Ik moet dit passend kunnen krijgen zonder de resin buik te molesteren.
Wordt vervolgd!
Danny